• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Gaan de irritante cookie toestemmingen verdwijnen?

INNOVATIE - Het accepteren van cookies is hetgeen bezoekers van websites, webshops en ook complexe webapplicaties 'zomaar' doen. Eigenlijk zonder precies te weten wat er achter die toestemming schuil gaat. Vervelend blijft het echter wel, dat steeds te moetn blijven doen. Dat kan anders en de Europese Commissie overweegt dat nu.

• Leestijd ca. 1 minuut

De verplichting om 'dit' te moeten doen werd al in 2009 ingevoerd. Websites, webshops of webapplicaties zouden boetes krijgen als ze niet zo een 'cookie pop-up' zouden hebben. In de praktijk kwam dat echter zelden voor.

Eenmalig instellen

De Europese Commissie overweegt nu een systeem goed te keuren, waarin bezoekers slechts één keer toestemming te hoeven geven via individuele browser instellingen. Dat schreef recent de nieuwssite Politico op haar website.

In uitgelekte nota van de EU staat dat nog dit jaar de Europese Commissie een breed wetsvoorstel gaat presenteren om diverse digitale regels te vereenvoudigen.

Kans op eenmalig uitzetten van cookies groter

Diverse experts zeggen dat de kans groot is dat veel gebruikers de eenmalige cookie instellingen zullen uiyzetten en dan eerst zien of alles gewoon functioneert. Daar worden bedrijven natuurlijk 'nerveus' van, omdat ze de bewegingen van hun bezoekers dan niet meer goed kunnen volgen. En dus ook geen gepersonaliseerde advertenties kunnen plaatsen. Dat geldt met name voor de grotere online print service providers.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. ‘Bigg Tech muss weg’: traditionele media verdwijnen OPINIE - De Duitse mediawetenschapper Martin Andree zegt in zijn boek 'Big Tech muss weg' dat straks de traditionele media niet meer zullen bestaan. Dat was vanochtend in de grote...
  2. Regels big-data voor grafische branche? Terwijl Google, Facebook en Twitter vrijwel elke on-line beweging die we maken in kaart brengen, wil 'onze' Europese Unie regels opstellen die de vrije marktwerking van big-data voor de grafische...
  3. Visitekaartjes: de bestelprocessen bij internetdrukkers BEDRIJVEN - Afgelopen dinsdag presenteerden we de nogal forse prijsverschillen tussen 6 interdrukkers voor 500 visitekaartjes. Vandaag staan de online bestelprocessen centraal, waarin de verschillen minder groot bleken te zijn....
  4. Gespecialiseerde MBO DTP opleiding niet kansloos OPINIE - Op fd.nl werd gisteren een artikel gepubliceerd met de oproep te stoppen met kansloze MBO opleidingen voor DTP'ers. Alles heeft te maken met het feit dat reguliere MBO...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

29 september 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: Innovatie Tags: cookies, eu, nota, Politico

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

‘Het Congres’ 6 november

Het Congres 2025

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Gaan de irritante cookie toestemmingen verdwijnen?
  • Canon onderzoekt toekomst van print: vijf inzichten
  • Kinderen ontwerpen kaarten voor Kinderpostzegels
  • Diploma’s in transitie: print en digitaal hand in hand
  • Print-on-demand versus dropshipping

Reacties

  • Peter Luit op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Henk Gianotten op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.