
BEDRIJVEN - Van Grassdorff Vouwkartonnage is misschien niet meteen een naam die meteen herkenbaar is binnen het dynamische speelveld van vouwkarton. INKISH zocht het bedrijf ten zuidwesten van Brussel op en sprak met de gepassioneerde eigenaar van het bedrijf. De redactie vatte het gesprek samen.
• Leestijd ca. 3 minuten

Dat interview met CEO en eigenaar Remco Maandag begon meteen met een duidelijk statement: 'Je kunt de retailer steeds één keer (op tijd) leveren, doe je dat niet krijg je geen tweede kans. Dan lig je eruit'.
De oorsprong van Grassdorff gaat terug tot 1934, de naam van de eerste familie
Hoe kwam je in deze industrie terecht?
Maandag: "Mijn ouders namen dit bedrijf in 1993 over, dus vanaf dat moment was ik gewoon vaak in het bedrijf. In mijn tienerjaren zag ik veel van het bedrijf, maar was ik volgens mijn vader te jong om meteen bij het bedrijf te gaan werken. In 2009 nam ik op 31 jarige leeftijd het bedrijf over van mijn ouders, nadat ik eerst bij een ander bedrijf had gewerkt."
Geen zin om te lezen? Kijk dan 12 minuten naar bovenstaande film
Wat is jullie 'core product'?
"We maken vouwkartonnen verpakkingen voor 'private labels'. Dat is de basis van ons businessmodel, met een prijsstelling in het middensegment, met altijd de focus op hetgeen de opdrachtgever van ons wenst."
"Er zit voortdurende druk op snelheid, hetgeen veel vergt van het bedrijf dat ook gebruik maakt van toeleveranciers voor bepaalde onderdelen binnen de portfolio. Dat gaat met name om de levering van basismaterialen die we nodig hebben bij onze productie."
Dat betekent dat voorraden altijd nauwkeurig afgestemd moeten zijn op de dynamiek van de marktvraag. Dat is een voortdurende uitdaging.

Je nam het bedrijf over vlak voor diverse 'all major crises', dat was zeker niet eenvoudig?
Maandag: "Elke crisis heeft een eigen karakter en lang niet elke crisis slaat toe in onze branche. Zo was corona voor ons - leverend aan de retail - een periode waarin we juist groeiden. We moesten alles op alles zetten om aan de verwachtingen te kunnen voldoen."

"De bankencrisis trof ons ook niet al te hard. Als familiebedrijf zorgden we voor een grote mate van onafhankelijkheid van banken, dus ook van hoge rentes, die andersoortige bedrijven wel zouden hebben kunnen voelen."
Hoe behandelen jullie grote printvolumes in jullie workflows mey de juiste mensen?
Die vraag liet Remco Maandag beantwoorden door Joris Saeys, de productiemanager bij Van Grassdorff. Saeys: "Door die dingen: de medewerkers motiveren, goed onderhouden apparatuur en samenwerken met de juiste partners, waaronder Koenig & Bauer."
Saeys: "Het is een buitengewone uitdaging de juiste mensen te vinden. Wij doen niets anders dan voortdurend onze mensen trainen in alle aspecten die we moeten beheersen en beheren."
Wat is er veranderd binnen het bedrijf nadat je het in 2009 hebt overgenomen?
Maandag: "In 2009 hadden we een omvang van 30 medewerkers, inmiddels is de omvang 60. In de afgelopen jaren is ook ons bedrijfspand meer dan verdubbeld. En niet in de laatste plaats is natuurlijk het management qua omvang en inhoud meegegroeid met al die ontwikkelingen. Ik ben nu zelf de tweede generatie binnen het familiebedrijf als eigenaar. Het is in niets meer te vergelijken met de situatie zoals die in 2009 was."
"We hebben jonge mensen in het management, ok de commercieel directeur en de productie manager."
De technische vraag: "Waarom produceren jullie?"

"Naast drie Koenig & Bauer Rapida 106 offset persen, maken we gebruik van Bobst apparatuur en diverse systemen voor snijden, vouwen en plakken van vouwkartonnen producties. Natuurlijk wordt alles aangestuurd vanuit een flinke prepress omgeving met worflow processen."
Op welke wijze maak je je beslissingen op het gebied van investeringen?
Maandag: "Keer op keer kijken we breder dan alleen naar hetgeen we in eigen huis hebben. We kijken naar elke potentiële oplossingen, zolang deze maar kan voldoen aan de wensen vanuit de markt. Natuurlijk bezoeken ook wij beurzen, maar we praten ook veel met gebruikers van systemen waar we interesse in hebben."
"We zoeken altijd naar de juiste balans in kosten en het te verwachten service level agreement met onze toeleveranciers."
"We kiezen ook wel voor twee vergelijkbare oplossingen van verschillende leveranciers. Zo hebben we van Koenig & Bauer de Duran apparatuur functioneren naast die van Bobst."

Heb je bottlenecks in je huidige workflows?
Joris Saeys weer aan het woord: "Dat hangt een beetje van het seizoen af. In elk jaargetijde hebben we te maken met verschillende workflows waarin de ene keer dingen parallel verdeeld moeten worden en andere keren meerdere productie gelijktijd in serie kunnen worden geproduceerd. We kunnen op dat soort vraagstukken altijd tijdig inspelen."
Zie je je machinepark evolueren zodat je rendement kan toenemen?
Maandag: "Zowel snelheid als kwaliteit nemen nog altijd toe. Al onze drie offsetpersen produceren op 20.000 vel per uur. Soms hebben we de drie machines gedurende een halve dag 100% op die snelheid draaien. We hebben geen concurrenten die dat op dit moment kunnen aanbieden. En dat dan uiteraard in de hoogst haalbare kwaliteit."

Bron (tekst door printmedianieuws) : INKISH
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.