
ZAKELIJK - VNO-NCW hield de afgelopen maanden de Prinsjesdag Peiling 2025 (*) verdeeld over meerdere branches en sectoren binnen ons land. Het KVGO deed voorafgaand aan het onderzoek de oproep binnen de branche om vooral mee te doen aan het onderzoek. Deel 2: knelpunten.
• Leestijd ca. 3 minuten
• Lees ook deel 1: economie
Knelpunten

VNO-NCW becijferde voor het gehele ondernemerslandschap dat vooral de regeldruk als grootste knelpunt wordt ervaren: 60% stelt de regeldruk als (heel)groot, 20% een beetje, ook 20% ervaart de overheidsregels niet als knelpunt. Op het gebied van (te) hoge lonen ziet 50% knelpunten, 24% als een 'beetje' en 26% als (helemaal) niet. Tot slot uit het lijstje met 15 'hoofdknelpunten) de belastingen: 49% ervaar belastingen als (te) hoog, 25% ziet belastingen deels als hoog en 26% ervaart daarin geen knelpunt.
Op de nummers 4 en 5 staan resp. energiekosten en tekorten aan personeel. Pas op de 14e plaats staan tekorten binnen de orderomvang. Natuurlijk is de Prinsjesdag peiling het gemiddelde van de gehele Nederlandse industrie, dus zeker geen directe indicatie voor de knelpunten per sector.
Per sector

Binnen de sectoren 'Informatie en communicatie', '(Maak)industrie' en 'Overige zakelijke dienstverlening' (waarbinnen de printmedia branche zich beweegt) worden regeldruk, ongelijk speelveld in vergelijking met het buitenland, regelgeving mbt ZZP'ers, problemen met vergunningen en ruimtelijke ordening vooral als knelpunten genoemd. Ook niet direct de knelpunten die herkenbaar zijn vanuit de voorspellingen die A&O fonds Grafimediabranche frequent publiceert.
Het tekort aan personeel werd nog wel extra belicht in met name de bouw, maar ook binnen vier op de tien andere sectoren binnen ons land. Dat aspect geldt dus ook zeker voor de printmediabranche.
Verduurzaming, energiekosten, en grondstoffen
Verduurzaming worden gezien als een flinke verplichting, ondanks het feit dat in vrijwel elke sector het belang ervan wel wordt ingezien. Energiekosten pelen zeker een rol in de maakindustrie, terwijl problemen met de toelevering van productiemiddelen het minst vaak worden genoemd.
Acht op de tien ondernemers laten hun stem voor de komende verkiezingen afhangen van het oplossen van knelpunten
Binnen de sectoren 'Informatie en communicatie', '(Maak)industrie' en 'Overige zakelijke dienstverlening' laat gemiddeld 87,3% weten haar stem (sterk) af te laten hangen van de politieke keuzes die partijen maken ten aanzien van het oplossen van de genoemde knelpunten. 9% zegt zich (helemaal) niet te laten beïnvloeden door de politieke keuzes op dit gebied.
Knelpunten zijn te verschillend voor een gemiddelde benadering
VNO-NCW heeft met har analyse kunnen benadrukken dat de verschillen per sector nogal groot zijn mbt knelpunten. Daarvoor lopen alle sectoren ook te ver uit elkaar, zeker als je zo een 15 sectoren in de Prinsjesdag peiling vraagt naar hun bevindingen.
In deel 3 komen tot slot de wensenlijstjes aan bod voor de komende Tweede Kamer verkiezingen. Nog nooit is ons land bestuurlijk zo verdeeld geweest als thans het geval is. Maar in zijn algemeenheid heerst er flinke ontevredenheid over de betrouwbaarheid en stabiliteit van de huidige politiek.

(*) Aan de Prinsjesdag Peiling namen 4052 bedrijven deel, waaronder 772 ZZP'ers, 1524 bedrijven met 2 tot 10 medewerkers, 1006 bedrijven met 10 tot 50 medewerkers (dus daarbinnen ook het overgrote deel van de printmedia branche), 514bedrijven met 50 tot 250 medewerkers (daarbinnen de veelal grotere online print-service-providers) en tot slot 236 bedrijven met meer dan 250 medewerkers.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.