• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Printjesdag: Economie, knelpunten, politiek & bestuur

ZAKELIJK - VNO-NCW hield de afgelopen maanden de Prinsjesdag Peiling 2025 (*) verdeeld over meerdere branches en sectoren binnen ons land. Het KVGO deed voorafgaand aan het onderzoek de oproep binnen de branche om vooral mee te doen aan het onderzoek. Deel 2: knelpunten.

• Leestijd ca. 3 minuten
• Lees ook deel 1: economie

Knelpunten

VNO-NCW becijferde voor het gehele ondernemerslandschap dat vooral de regeldruk als grootste knelpunt wordt ervaren: 60% stelt de regeldruk als (heel)groot, 20% een beetje, ook 20% ervaart de overheidsregels niet als knelpunt. Op het gebied van (te) hoge lonen ziet 50% knelpunten, 24% als een 'beetje' en 26% als (helemaal) niet. Tot slot uit het lijstje met 15 'hoofdknelpunten) de belastingen: 49% ervaar belastingen als (te) hoog, 25% ziet belastingen deels als hoog en 26% ervaart daarin geen knelpunt.

Op de nummers 4 en 5 staan resp. energiekosten en tekorten aan personeel. Pas op de 14e plaats staan tekorten binnen de orderomvang. Natuurlijk is de Prinsjesdag peiling het gemiddelde van de gehele Nederlandse industrie, dus zeker geen directe indicatie voor de knelpunten per sector.

Per sector

Binnen de sectoren 'Informatie en communicatie', '(Maak)industrie' en 'Overige zakelijke dienstverlening' (waarbinnen de printmedia branche zich beweegt) worden regeldruk, ongelijk speelveld in vergelijking met het buitenland, regelgeving mbt ZZP'ers, problemen met vergunningen en ruimtelijke ordening vooral als knelpunten genoemd. Ook niet direct de knelpunten die herkenbaar zijn vanuit de voorspellingen die A&O fonds Grafimediabranche frequent publiceert.

Het tekort aan personeel werd nog wel extra belicht in met name de bouw, maar ook binnen vier op de tien andere sectoren binnen ons land. Dat aspect geldt dus ook zeker voor de printmediabranche.

Verduurzaming, energiekosten, en grondstoffen

Verduurzaming worden gezien als een flinke verplichting, ondanks het feit dat in vrijwel elke sector het belang ervan wel wordt ingezien. Energiekosten pelen zeker een rol in de maakindustrie, terwijl problemen met de toelevering van productiemiddelen het minst vaak worden genoemd.

Acht op de tien ondernemers laten hun stem voor de komende verkiezingen afhangen van het oplossen van knelpunten

Binnen de sectoren 'Informatie en communicatie', '(Maak)industrie' en 'Overige zakelijke dienstverlening' laat gemiddeld 87,3% weten haar stem (sterk) af te laten hangen van de politieke keuzes die partijen maken ten aanzien van het oplossen van de genoemde knelpunten. 9% zegt zich (helemaal) niet te laten beïnvloeden door de politieke keuzes op dit gebied.

Knelpunten zijn te verschillend voor een gemiddelde benadering

VNO-NCW heeft met har analyse kunnen benadrukken dat de verschillen per sector nogal groot zijn mbt knelpunten. Daarvoor lopen alle sectoren ook te ver uit elkaar, zeker als je zo een 15 sectoren in de Prinsjesdag peiling vraagt naar hun bevindingen.

In deel 3 komen tot slot de wensenlijstjes aan bod voor de komende Tweede Kamer verkiezingen. Nog nooit is ons land bestuurlijk zo verdeeld geweest als thans het geval is. Maar in zijn algemeenheid heerst er flinke ontevredenheid over de betrouwbaarheid en stabiliteit van de huidige politiek.

Deelnemers in percentages aan de Prinsjesdag Peiling (klik voor vergrote weergave)

(*) Aan de Prinsjesdag Peiling namen 4052 bedrijven deel, waaronder 772 ZZP'ers, 1524 bedrijven met 2 tot 10 medewerkers, 1006 bedrijven met 10 tot 50 medewerkers (dus daarbinnen ook het overgrote deel van de printmedia branche), 514bedrijven met 50 tot 250 medewerkers (daarbinnen de veelal grotere online print-service-providers) en tot slot 236 bedrijven met meer dan 250 medewerkers.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Printjesdag: Economie, knelpunten, politiek & bestuur ZAKELIJK - VNO-NCW hield de afgelopen maanden de Prinsjesdag peiling 2025 verdeeld over meerdere branches en sectoren binnen ons land. Het KVGO deed voorafgaand aan het onderzoek de oproep binnen...
  2. Besluit btw verhoging media nog niet genomen OPINIE - Natuurlijk is de verhoging van de btw op kranten, tijdschriften en boeken slechts een klein onderdeel van de miljoenennota 2024, die vandaag op Prinsjesdag werd gepresenteerd. Andere uitdagingen...
  3. Bestuur vakbond FNV KIEM wil niet zelfstandig verder Het bestuur van FNV KIEM wil de vakbond opheffen en laten fuseren met andere bonden binnen de cluster ‘creatieve industrie’. In december beslissen de leden. ...
  4. Bestuur Roto Smeets Group akkoord met beurs exit 'Op basis van een zorgvuldige afweging' vindt de raad van commissarissen het bod van 4 euro op alle aandelen van de Roto Smeets Group 'fair'. Daarmee staat vast dat de...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

30 september 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: zakelijk Tags: A&O fonds grafimediabranche, MKB-Nederland, Prinsjesdag 2025, Printjesdag, VNO-NCW

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

‘Het Congres’ 6 november

Het Congres 2025

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Multi-Post viert 40-jarig jubileum met dubbel feest
  • Printjesdag: Economie, knelpunten, politiek & bestuur
  • Gaan de irritante cookie toestemmingen verdwijnen?
  • Canon onderzoekt toekomst van print: vijf inzichten
  • Kinderen ontwerpen kaarten voor Kinderpostzegels

Reacties

  • Peter Luit op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Henk Gianotten op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.