• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Drukwerk voor verkiezingen wordt steeds duurzamer

MILIEU - Verkiezingsdrukwerk, zoals flyers, posters en jassen, wordt steeds duurzamer. Politieke partijen kiezen in de aanloop naar verkiezingen op 29 oktober in toenemende mate voor duurzame materialen, een milieuvriendelijke afwerking en laten dichtbij produceren. Hogere kosten neemt men daarbij voor lief.

Twee jaar geleden, bij de vorige landelijke verkiezingen, maakte duurzaam drukwerk nog zo’n 15 procent van de orders uit. Nu is dat met 29 procent bijna verdubbeld. Het hele politieke spectrum, van links tot rechts, kiest meer en meer voor duurzaam. Denk daarbij aan gerecycled katoen, 'vegan stickers' en vlaggen van hergebruikte petflessen.

Flyers zijn met afstand het populairste product binnen het duurzame assortiment. Daarna volgen raamposters, spandoeken en beachvlaggen.

Rutger Diemel, oprichter van Drukbedrijf, zegt: "Partijen kiezen daarbij voor meer varianten in kleinere oplages, in plaats van één grote batch. Dat past bij duurzamer en lokaler campagnevoeren. Duurzaam is uiteindelijk ook wat duurder, dus die keuze gaat gepaard met kleinere orders. Zo werden in 2023 nog gemakkelijk orders van 25.000 stuks besteld, nu is dat bij Drukbedrijf de helft. Hetzelfde geldt voor spandoeken en windjacks.

Diemel zegt verder in een persbericht: “Grote partijen zijn er al ruim van tevoren mee bezig vanwege de verplichte communicatie op aanplakborden in steden. Maar uiteindelijk komt het promotiewerk pas in de laatste weken echt op gang. We zullen genoeg last-minute bestellingen krijgen. Gelukkig kunnen we onze bestverkochte producten nog dezelfde dag leveren, daar zijn partijen dan erg mee geholpen.”

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Ruim 50% e-reader lezers vindt e-books duurzamer MILIEU - Het Radar Testpanel van Avro-Tros deed een onderzoek naar de 'gedachten' die e-reader gebruikers hebben omtrent de duurzaamheid van het bezit van een e-reader en het leesgedrag van...
  2. Miraclon’s PureFlexo maakt flexografie duurzamer COLUMN - Miraclon, de thuisbasis van Kodak Flexcel Solutions, heeft PureFlexo Printing geïntroduceerd, een technologie van de volgende generatie voor flexodruk....
  3. Papieren folders steeds belangrijker voor consument supermarkt De oplage van gedrukte dagbladen en tijdschriften mag dan langzaam teruglopen, de papieren folder doet het nog steeds erg goed, zegt Deloitte. Meer dan de helft van de consumenten gebruikt...
  4. Droge toner productiever, veelzijdiger en duurzamer PRODUCTIE INNOVATIE - Dat schrijft Dieter Finna van pack•consult uit Pforzheim (D) in een recent artikel over de ontwikkelingen bij Xeikon. Op basis van zijn artikel maakte de redactie een...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

22 oktober 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: milieu Tags: 2025, drukbedrijf, Rutger Diemel, verkiezzingen

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

‘Het Congres’ 6 november

Het Congres 2025

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Hoe lang blijft de niche voor inkjet papier bestaan?
  • Drukwerk voor verkiezingen wordt steeds duurzamer
  • A&O fonds over ‘Werknemers 2025’ in de branche
  • Print krijgt een stem: het verhaal achter Soundbook
  • Koningin Máxima opent 25e Dutch Design Week

Reacties

  • Peter Luit op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Henk Gianotten op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.