
MILIEU - Verkiezingsdrukwerk, zoals flyers, posters en jassen, wordt steeds duurzamer. Politieke partijen kiezen in de aanloop naar verkiezingen op 29 oktober in toenemende mate voor duurzame materialen, een milieuvriendelijke afwerking en laten dichtbij produceren. Hogere kosten neemt men daarbij voor lief.
Twee jaar geleden, bij de vorige landelijke verkiezingen, maakte duurzaam drukwerk nog zo’n 15 procent van de orders uit. Nu is dat met 29 procent bijna verdubbeld. Het hele politieke spectrum, van links tot rechts, kiest meer en meer voor duurzaam. Denk daarbij aan gerecycled katoen, 'vegan stickers' en vlaggen van hergebruikte petflessen.
Flyers zijn met afstand het populairste product binnen het duurzame assortiment. Daarna volgen raamposters, spandoeken en beachvlaggen.

Rutger Diemel, oprichter van Drukbedrijf, zegt: "Partijen kiezen daarbij voor meer varianten in kleinere oplages, in plaats van één grote batch. Dat past bij duurzamer en lokaler campagnevoeren. Duurzaam is uiteindelijk ook wat duurder, dus die keuze gaat gepaard met kleinere orders. Zo werden in 2023 nog gemakkelijk orders van 25.000 stuks besteld, nu is dat bij Drukbedrijf de helft. Hetzelfde geldt voor spandoeken en windjacks.
Diemel zegt verder in een persbericht: “Grote partijen zijn er al ruim van tevoren mee bezig vanwege de verplichte communicatie op aanplakborden in steden. Maar uiteindelijk komt het promotiewerk pas in de laatste weken echt op gang. We zullen genoeg last-minute bestellingen krijgen. Gelukkig kunnen we onze bestverkochte producten nog dezelfde dag leveren, daar zijn partijen dan erg mee geholpen.”
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.