• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Print krijgt een stem: het verhaal achter Soundbook

PARTNER BIJDRAGE - Twee zussen – één idee: herinneringen tastbaar maken. Merel en Mirjam de Zeeuw lanceerden in september Soundbook: kinderboeken die je niet alleen personaliseert met tekst, maar ook met een stem. Een cadeau vol gevoel, ontwikkeld als een technisch slim product. In dit klantverhaal vertellen de zussen hoe hun idee tot leven kwam en hoe ze met de software van Prindustry een bestelportaal opzetten dat alles achter de schermen soepel laat verlopen.

• Leestijd ca. 3 minuten

Een idee met gevoel

Mirjam en Merel de Zeeuw

Het idee voor Soundbook ontstond niet in één keer, maar groeide met de fases in hun leven. Merel en Mirjam wilden altijd al samen ondernemen. De drang om iets waardevols te maken kreeg een emotionele lading toen hun jongere zusje drie jaar geleden overleed aan een hersentumor. “We hebben veel foto’s, maar een stem verlies je,” zegt Merel. Mirjam: “Voeg daar ons moederschap en de zoektocht naar meer zingeving aan toe, en alles komt samen in Soundbook: een product dat een stem bewaart als dierbare herinnering.”

Van plan naar praktijk

Hoe vertaal je dit idee vervolgens naar een concreet product? “Het vertrekpunt was de stem”, vertelt Mirjam. “Wat is dan het mooiste medium? Een boek! Om dat te realiseren, deden we het afgelopen jaar actief onderzoek naar de juiste techniek en partners.” Al snel werd duidelijk dat de oplossing vooral eenvoudig moest zijn. Het moest als cadeau gemakkelijk online te bestellen zijn, via een laagdrempelig proces. Merel: “Als het te ingewikkeld is, haken mensen af. Uiteindelijk kwamen we bij de QR-code uit voor het inspreken en afluisteren. Zeker na corona is het een vertrouwde handeling voor iedereen om een QR-code te scannen.”

Van klik tot cadeau

Het bestelproces voor Soundbook is uiteindelijk dan ook eenvoudig ingericht:

  • Kies een boek op de website en vul de naam in
  • Bestel en ontvang het thuis
  • Scan de QR-code en spreek het verhaal in: het boek is de microfoon!
  • Geef het cadeau – de ontvanger luistert via dezelfde QR-code

“Om tot dit proces te komen, hebben we uitgebreid getest binnen ons netwerk. We dachten dat Soundbook vooral populair zou zijn bij vrouwen – moeders en oma’s die het als cadeau geven bij een geboorte of verjaardag. En dat blijkt ook in de praktijk. Zij kunnen met een simpele stap het boek thuis ontvangen om in te spreken als cadeau.”

Creatie in eigen hand

Toen de techniek stond, begon het creatieve avontuur. De zussen besloten alles zelf te maken: Mirjam schrijft, Merel illustreert. “Het is zó leuk om hier samen aan te werken,” zegt Merel. Mirjam: “Het schrijven ging eigenlijk vanzelf. De uitdaging zit vooral in zo weinig mogelijk tekst gebruiken, maar toch een goed verhaal vertellen. We kwamen al snel op het idee om met tegenstellingen te spelen in de verhalen: een giraf met hoogtevrees, een vis zonder zwemdiploma of een vegetarische tijger.” De creatieve energie bleek groot: binnen een half jaar brachten ze al acht originele titels uit.

Boeken met een hart

Soundbook is meer dan een leuk idee – het draagt ook bij aan maatschappelijke doelen. “Mooie verhalen kunnen hand in hand gaan met zorg voor elkaar.”
Aan hun product zijn meerdere maatschappelijke initiatieven gekoppeld. Voor elk verkocht boek doneren ze één euro aan Stichting KiKa. Ook drukken ze op duurzaam papier en stimuleren ze voorlezen – een belangrijke factor in de taalontwikkeling van kinderen.
“Een boek dat wordt voorgelezen door een bekende stem, vergroot de betrokkenheid,” zegt Merel. “Het versterkt het plezier in lezen.”

Partner in print: Prindustry

Voor het online bestelproces van de kinderboeken werkt Soundbook samen met Prindustry. “We zochten een technische partner die niet alleen levert, maar ook meedenkt en snel met oplossingen komt,” vertelt Merel. “Dat heb je nodig als je net begint – en het team van Prindustry is daar fantastisch in.”
Mirjam vult aan: “De mannen denken echt met ons mee en zijn altijd bereikbaar. Het voelt alsof we één team zijn.” Binnen korte tijd na de eerste gesprekken stond de website live, in september. “De lijntjes met Prindustry zijn kort, waardoor onze nieuwe ideeën snel worden opgepakt.”

De flow op de website
Soundbook bestelproces
Een deel van het bestelproces

Nieuwe titel op komst

Ondertussen werken Merel en Mirjam verder aan nieuwe verhalen. Binnenkort verschijnt hun negende boek: Sinterklaas en de Kerstman vieren vakantie.  “Daarin gaan de Sint en Kerstman samen op vakantie. We hopen dat dit het perfecte schoencadeau wordt.” Nieuw aan dit boek is dat het gepersonaliseerd kan worden met meerdere namen – een uitbreiding die inmiddels ook in de webshop is doorgevoerd. Daarnaast is het boek verkrijgbaar zonder personalisatie – handig voor bredere verkoop. Inspreken met een eigen stem blijft natuurlijk gewoon mogelijk. Zo hopen de zussen het boek straks ook via fysieke boekhandels aan te kunnen bieden.

Blik op de toekomst

Waar willen deze jonge ondernemers over één jaar te staan? Merel: “Dan hopen we hier volledig van te kunnen leven.” “En minder bezig te zijn met het proces,” vult Mirjam aan, “zodat we ons helemaal kunnen richten op het maken van de boeken.” De kern blijft hetzelfde: een kinderboek met een ingesproken stem. “Juist de stem, zo persoonlijk, levendig en gelinkt aan zoveel mooie momenten, willen we blijvend horen.”

Benieuwd hoe Prindustry creatieve ondernemers helpt met slimme bestelsoftware? Kijk op Prindustry.com!

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Het verhaal achter de ‘oooooh Gallery’ van Aeroprint BEDRIJVEN - In onze serie 'online marketing positionering voor printmedia bedrijven' nemen we als eerste drukkerij Aeroprint onder de loep. We spraken met technisch directeur Erwin Koerts, die zich met...
  2. Caris noemt artikel een ‘broodje Aap-verhaal’ Ex-topman John Caris is niet te spreken over de tekst van printmedianieuws rond zijn vertrek eind 2010 bij Roto Smeets Group. Hij noemt het een ‘Broodje Aap-verhaal’. Printmedianieuws had geschreven...
  3. Crossmediale ambities voor 2014? Uw verhaal op printmedianieuws.nl Crossmedia blijft het 'toverwoord' voor de inzet van nieuwe media kanalen. Uitgevers experimenteren volop met digitale varianten van kranten en tijdschriften. Kijken drukkerijen toe? Of zijn er ook kansen? Vertel...
  4. Printforce krijgt vele digitale dochters Printmedianieuws kijkt zo nu en dan met een knipoog terug op de voorgaande week. Het was weer een week met ups en downs: ups voor de doorstartende dochterbedrijven van Printforce...

20 oktober 2025 door Jolanda van Drie Reageer

Categorie: partner bijdrage

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

‘Het Congres’ 6 november

Het Congres 2025

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Print krijgt een stem: het verhaal achter Soundbook
  • Koningin Máxima opent 25e Dutch Design Week
  • Doe mee aan KVGO Young Management-programma
  • PRINTING United Alliance start met AI consultancy
  • Sappi stopt met PM2 productie in Kirkniemi, Finland

Reacties

  • Peter Luit op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Henk Gianotten op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.