
ZAKELIJK - In het laatste deel van de terugblik op de Prinsjesdag Peiling 2025 door VNO-NCW, de visie van ondernemend Nederland op 'politiek en bestuur', met een knipoog naar de printmedia branche.
• Leestijd ca. 3 minuten
• Lees ook deel 1: economie
• Lees ook deel 2: knelpunten
• De totale Prinsjesdag Peiling 2023 is te downloaden (PDF) bij VNO-NCW
Politiek en bestuur


Het wensenlijstje van ondernemers richting de Tweede Kamer verkiezingen van 29 oktober liegt er niet om. Bovenaan pieken in de top3 vooral de aspecten: verminderen van de regeldruk (50%) en verlagen van de werkgeverslasten (40%). Op drie staat 'beter werkende arbeidsmarkt/aanpak tekort personeel) met 23%. Met name dat laatste aspect speelt ook een grote rol binnen printmedia bedrijven. En dat wordt binnen de branche bevestigd door de succesvolle 'Week van de Grafimedia', die momenteel plaatsvindt.
Stimuleren van innovatie staat 'halverwege' genoemd onder 'anders'

Ondernemers lijken hun eigen rol te kunnen vervullen daar waar het gaat om innovatie. Dat aan de overheid vragen doet slechts 10% van de bedrijven.
Inzoomen op de grafimediabranche

De redactie bekeek vervolgens de situatie binnen de drie sectoren 'Informatie en communicatie', '(Maak)industrie' en 'Overige zakelijke dienstverlening' en concludeerde dat ook daar regeldruk piekt op nummer één, gevolgd door het verlagen van werkgeverslasten. Het belang van de beter werkende arbeidsmarkt en de aanpak van tekort personeel, wordt binnen 'Informatie en communicatie' beduidend minder genoemd dan binnen de 'overige zakelijke dienstverlening'. Dat heeft puur te maken met het feit dat het exact inzoomen op zo een breed onderzoek voor hele specifieke sectoren nu eenmaal vrijwel onmogelijk is. De analyses en voorspellingen voor 'onze' branche volgen later dit najaar en komende winter. Ook aan de hand van de resultaten van de 'Week van de Grafimedia'.
Ontevreden over de betrouwbaarheid en stabiliteit van de politiek
Zorgelijk aspect is wel dat gemiddeld (binnen de drie geselecteerde sectoren) ruim 90% het niet eens is met de stelling 'ik ben tevreden over de betrouwbaarheid en stabiliteit van politiek en bestuur'. Dat is buitengewoon zorgelijk te noemen.
Vandaag nog stelde vertrekkend bestuurder Cora van Nieuwenhuizen van energiebrancheclub Energie-Nederland in de landelijke- en regionale dagbladen dat bedrijven vertrekken vanwege de (te) dure energie en dat zij de overheid wantrouwen op het gebied van hun beleid en invloed binnen zowel de energiekosten als de leveringszekerheid. Daadwerkelijk vertrekken zal binnen de grafimediabranche nog wel meevallen door het doorgaans kleinere MKB karakter van onze sector.
Investeringen laten afhangen van overheidsbeleid
Zorgelijk is ook het feit dat industriebreed ca. 43% van de bedrijven hun investeringsbeleid laten afhangen van het overheidsbeleid. Voor onze branche zegt eenzelfde percentage dat, dus dat wijkt niet af van het landelijke gemiddelde. 21% zegt hierin neutraal te staan en ruim 30% is het niet eens met die stelling.
De overheid zou zich zeker wat moeten aantrekken van deze gegevens
Dat ondernemers zich ook zorgen maken over internationale politieke spanningen is natuurlijk niet vreemd. Dat voedt vanuit het 'onderbuikgevoel' natuurlijk alle mogelijke onzekerheden waar ondernemers aan onderworpen worden. De grootste uitdaging voor ondernemers blijft natuurlijk het 'verdienvermogen' voor de voortgang van hun bedrijven.
Deelname naar bedrijfsgrootte

Dat het onderzoek niet voor 100% overeenkomst met de bevindingen binnen onze branche is natuurlijk niet vreemd. Wel laat het VNO-NCW onderzoek zien dat het vooral het kleinere MKB is dat heeft deelgenomen aan het onderzoek. 40% van de deelnemers is werkzaam binnen bedrijven met een omvang van 2-10 medewerkers en 26% van de deelgenomen bedrijven heeft een omvang van 10 tot 50 medewerkers. Die getallen komen redelijk overeen met de bedrijfsgrootte verdeling binnen de printmediabranche.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.