• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Printjesdag: Economie, knelpunten, politiek & bestuur

ZAKELIJK - In het laatste deel van de terugblik op de Prinsjesdag Peiling 2025 door VNO-NCW, de visie van ondernemend Nederland op 'politiek en bestuur', met een knipoog naar de printmedia branche.

• Leestijd ca. 3 minuten
• Lees ook deel 1: economie

• Lees ook deel 2: knelpunten
• De totale Prinsjesdag Peiling 2023 is te downloaden (PDF) bij VNO-NCW

Politiek en bestuur

Het wensenlijstje van ondernemers richting de Tweede Kamer verkiezingen van 29 oktober liegt er niet om. Bovenaan pieken in de top3 vooral de aspecten: verminderen van de regeldruk (50%) en verlagen van de werkgeverslasten (40%). Op drie staat 'beter werkende arbeidsmarkt/aanpak tekort personeel) met 23%. Met name dat laatste aspect speelt ook een grote rol binnen printmedia bedrijven. En dat wordt binnen de branche bevestigd door de succesvolle 'Week van de Grafimedia', die momenteel plaatsvindt.

Stimuleren van innovatie staat 'halverwege' genoemd onder 'anders'

Klik voor vergrote weergave

Ondernemers lijken hun eigen rol te kunnen vervullen daar waar het gaat om innovatie. Dat aan de overheid vragen doet slechts 10% van de bedrijven.

Inzoomen op de grafimediabranche

Wensenlijstje binnen de branche

De redactie bekeek vervolgens de situatie binnen de drie sectoren 'Informatie en communicatie', '(Maak)industrie' en 'Overige zakelijke dienstverlening' en concludeerde dat ook daar regeldruk piekt op nummer één, gevolgd door het verlagen van werkgeverslasten. Het belang van de beter werkende arbeidsmarkt en de aanpak van tekort personeel, wordt binnen 'Informatie en communicatie' beduidend minder genoemd dan binnen de 'overige zakelijke dienstverlening'. Dat heeft puur te maken met het feit dat het exact inzoomen op zo een breed onderzoek voor hele specifieke sectoren nu eenmaal vrijwel onmogelijk is. De analyses en voorspellingen voor 'onze' branche volgen later dit najaar en komende winter. Ook aan de hand van de resultaten van de 'Week van de Grafimedia'.

Ontevreden over de betrouwbaarheid en stabiliteit van de politiek

Zorgelijk aspect is wel dat gemiddeld (binnen de drie geselecteerde sectoren) ruim 90% het niet eens is met de stelling 'ik ben tevreden over de betrouwbaarheid en stabiliteit van politiek en bestuur'. Dat is buitengewoon zorgelijk te noemen.
Vandaag nog stelde vertrekkend bestuurder Cora van Nieuwenhuizen van energiebrancheclub Energie-Nederland in de landelijke- en regionale dagbladen dat bedrijven vertrekken vanwege de (te) dure energie en dat zij de overheid wantrouwen op het gebied van hun beleid en invloed binnen zowel de energiekosten als de leveringszekerheid. Daadwerkelijk vertrekken zal binnen de grafimediabranche nog wel meevallen door het doorgaans kleinere MKB karakter van onze sector.

Investeringen laten afhangen van overheidsbeleid

Zorgelijk is ook het feit dat industriebreed ca. 43% van de bedrijven hun investeringsbeleid laten afhangen van het overheidsbeleid. Voor onze branche zegt eenzelfde percentage dat, dus dat wijkt niet af van het landelijke gemiddelde. 21% zegt hierin neutraal te staan en ruim 30% is het niet eens met die stelling.

De overheid zou zich zeker wat moeten aantrekken van deze gegevens

Dat ondernemers zich ook zorgen maken over internationale politieke spanningen is natuurlijk niet vreemd. Dat voedt vanuit het 'onderbuikgevoel' natuurlijk alle mogelijke onzekerheden waar ondernemers aan onderworpen worden. De grootste uitdaging voor ondernemers blijft natuurlijk het 'verdienvermogen' voor de voortgang van hun bedrijven.

Deelname naar bedrijfsgrootte

Klik voor vergrote weergave

Dat het onderzoek niet voor 100% overeenkomst met de bevindingen binnen onze branche is natuurlijk niet vreemd. Wel laat het VNO-NCW onderzoek zien dat het vooral het kleinere MKB is dat heeft deelgenomen aan het onderzoek. 40% van de deelnemers is werkzaam binnen bedrijven met een omvang van 2-10 medewerkers en 26% van de deelgenomen bedrijven heeft een omvang van 10 tot 50 medewerkers. Die getallen komen redelijk overeen met de bedrijfsgrootte verdeling binnen de printmediabranche.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Printjesdag: Economie, knelpunten, politiek & bestuur ZAKELIJK - VNO-NCW hield de afgelopen maanden de Prinsjesdag Peiling 2025 (*) verdeeld over meerdere branches en sectoren binnen ons land. Het KVGO deed voorafgaand aan het onderzoek de oproep...
  2. Printjesdag: Economie, knelpunten, politiek & bestuur ZAKELIJK - VNO-NCW hield de afgelopen maanden de Prinsjesdag peiling 2025 verdeeld over meerdere branches en sectoren binnen ons land. Het KVGO deed voorafgaand aan het onderzoek de oproep binnen...
  3. Bestuur vakbond FNV KIEM wil niet zelfstandig verder Het bestuur van FNV KIEM wil de vakbond opheffen en laten fuseren met andere bonden binnen de cluster ‘creatieve industrie’. In december beslissen de leden. ...
  4. Bestuur Roto Smeets Group akkoord met beurs exit 'Op basis van een zorgvuldige afweging' vindt de raad van commissarissen het bod van 4 euro op alle aandelen van de Roto Smeets Group 'fair'. Daarmee staat vast dat de...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

1 oktober 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: zakelijk Tags: A&O fonds grafimediabranche, MKB-Nederland, Prinsjesdag 2025, Printjesdag, VNO-NCW

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

‘Het Congres’ 6 november

Het Congres 2025

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Landa Digital Printing verder zonder Benny Landa
  • Scodix integreert Adobe PDF Print Engine
  • EUDR ontbossingsverordening weer jaar uitgesteld?
  • Printjesdag: Economie, knelpunten, politiek & bestuur
  • Multi-Post viert 40-jarig jubileum met dubbel feest

Reacties

  • Peter Luit op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Henk Gianotten op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.