• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Actuele status e-mailauthenticatie: steeds strenger

TRENDS - In augustus 2023 publiceerde de redactie dat het verzenden en ontvangen van e-mail al strenger was geworden door aanvullende beveiligingsmaatregelen als DMARC, SPF en DKIM. Sindsdien hebben zowel techniek als beleid niet stilgestaan. Grote e-mailproviders scherpen hun eisen aan en steeds meer bedrijven en instellingen verhogen de lat. De stand van zaken in 2025.

• Leestijd ca. 5 minuten
• 'Waarschuwing': Laat dit artikel vooral door uw systeembeheerder lezen
• Lees ook artikel uit 2023

Steeds vaker krijgen ook printmedia bedrijven te maken met mail die niet aankomt bij ontvangers. Zeker bij ontvangers die hun mail laten verlopen via 'grotere diensten' als Microsoft, Google GMail of andere grote Internet Service Providers. In 2024 werd al aangekondigd dat de eisen in de loop van 2025 zouden worden aangescherpt. Het verdient aandacht voor zowel strategische marketing communicatie richting doelgroepen, maar ook operationeel mailverkeer met opdrachtgevers.

In de eerste helft van 2025 is e-mailauthenticatie meer dan ooit een centraal thema. Standaarden als SPF, DKIM en DMARC – bedoeld om phishing en spoofing tegen te gaan – worden wereldwijd nog strenger dan voorheen gehandhaafd en breder toegepast.

Nog even de betekenis van de drie genoemde afkortingen:

  • DMARC: Domain-based Message Authentication, Reporting, and Conformance. Simpel gezegd is het een manier om je eigen uitgaande e-mailberichten te authenticeren.
  • SPF: Sender Policy Framework. Bij correct gebruik kunnen internetserviceproviders verifiëren of een mailserver gemachtigd is om e-mails te verzenden namens een domein.
  • DKIM: DomainKeys Identified Mail, werkt - simpel uitgelegd - als de digitale handtekening van je e-mail.

E-mailauthenticatie is in 2025 definitief van 'nice-to-have' naar 'need-to-have' gegaan.

Mailchimp sinds deze week ook strenger

Iedereen die het populaire Mailchimp gebruikt om mails te versturen naar abonnees op nieuwsbrieven heeft het deze week al gemerkt. De online applicatie vraagt om het verzendadres te authenticeren. Via je account gegevens krijg je dan een reeks instructies om records toe te voegen aan je zogenaamde DNS instellingen. En dat ziet er meteen al complex uit voor de gemiddeld beheerder van mailinglijsten, die de verzending verzorgt.

Ook printmedianieuws kreeg dinsdag haar wekelijkse mailing niet op de 'deurmat' bij al haar abonnees. Pas na authneticatie via de DNS records lukte het wonsdag wel.

Via je Mailchimp account moet je met 'domains' je e-mail adres authenticeren. Doe je dat niet, dan wordt je campagne niet verstuurd. Deze wordt dan in status 'terug gezet' op draft totdat je de noodzakelijke handelingen hebt verricht. Doorgaans een taak die de beheerder van je website/e-mail adressen verzorgt, dus meestal de externe hosting provider.

Kortom, SPF, DKIM en DMARC zorgen ervoor dat uw uitgaande mails een soort keurmerk van echtheid hebben. Ze bevestigen aan de ontvangende mailserver: "Deze mail is echt verzonden door mijn bedrijf en niet door een oplichter." Dat verhoogt het vertrouwen en verbetert de bezorging. Andersom beschermen ze ook uw merk: zonder deze maatregelen kan uw domeinnaam eenvoudiger worden misbruikt door spammers en phishers, met alle reputatieschade van dien.

Alle grote spelers

De redactie schreef al in een eerder artikel: E-mails die niet voldoen aan de SPF-, DKIM- en DMARC-controles lopen groot risico om te worden gemarkeerd als ongewenst of helemaal geweerd. Steeds meer ontvangende mailservers hanteren namelijk een streng beleid. Zo checkt Gmail of Outlook 365 standaard of het verzendende domein correcte SPF, DKIM en DMARC-records heeft. Ontbreken die of staan ze onveilig/onjuist ingesteld, dan komt de mail vrijwel zeker in de spam terecht, of hij wordt volledig geweigerd. Je krijgt dan in dat geval vaak een bounce-bericht terug met een foutmelding dat de mail niet voldoet aan de policy van de ontvanger (bijvoorbeeld Google’s beruchte 550-5.7.26 error voor mails zonder of een incorrecte authenticatie).

SIDN (Stichting Internet Domeinregistratie Nederland) schrijft hierover: 'Waarom reageren providers hier zo streng op? Zonder deze verificaties is e-mail makkelijk te vervalsen. Het SMTP-protocol waarmee e-mail werkt, is oud en kent van zichzelf geen afzendercontroles – iemand kan relatief eenvoudig een vals afzenderadres gebruiken'. SPF, DKIM en DMARC dichten dat gat.

De hele basis van het netwerkprotocol TCP/IP is oud te noemen. In de loop der jaren is overal 'wat tegenaan geplakt' om aanvallen en misbruik te voorkomen.

Uw domein testen

Wat bedrijven in ieder geval zelf kunnen doen, is het controleren of de drie genoemde records juist staan ingsteld, dat kan via PowerDmarc. Je kunt daar zonder gebruik maken van de SPF record checker, DKIM record checker en DMARC record checker om direct te zien of je DNS deze records bevat en correct zijn ingesteld.

Globaal alles in één keer bekijken kan via DMARC Advisor.

Overzicht van een aantal testresultaten

In de praktijk blijken veel partijen binnen de printmediabranche hun SPF en DKIM records wel (redelijk) in orde te hebben, maar DMARC instellingen zijn vaak onjuist (oranje). Een enkeling heeft de drie DNS records op juiste wijze ingesteld (groen). Maar er zijn ook nog genoeg domeinen die te weinig hebben gedaan om hun mailverkeer te beschermen (rood). Zie onderstaande galerij in willekeurige volgorde.

Control Media
Drukwerkdeal
Em. de Jong
Grafistore
KVGO
Prindustry
Print.com
Printmedianieuws
Probo
VIGC
Dienstencentrum
Screeneurope
Cloudprinter
Multipress
GOC
A&O fonds grafiemdiabranche
Printmatters
INKISH.tv
Klik voor vergrote weergave

Conclusie

Ondanks de toegenomen aandacht blijft de globale DMARC-adoptie relatief laag wanneer we alle domeinen in ogenschouw nemen. Volgens een analyse (februari 2025) heeft slechts ongeveer 9,7% van de onderzochte domeinen überhaupt een DMARC-record (meestal beginnend met een milde p=none policy). Slechts 5,2% van alle domeinen heeft de strengste DMARC-stand (policy p=reject) ingesteld. Met andere woorden, meer dan 90% van de domeinen wereldwijd laat e-mail nog onbeveiligd tegen spoofing.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Hoe is e-mailverkeer beter te beschermen? PRODUCTIE INNOVATIE - In de beginperiode van e-mail was alles nog overzichtelijk. Er waren een paar protocollen, met elk wat instellingen. Anno 2023 is er rondom al die instellingen heel...
  2. Actuele verwachtingen branche overwegend positief! BRANCHE - Het barometer initiatief van het KVGO krijgt in een geheel nieuwe vorm samen met de tot nu toe bestane publicaties 'Grafimedia in Cijfers' een geheel nieuwe vorm, inhoud...
  3. MullerVisual drukt actuele posters Telegraaf Dagblad De Telegraaf gebruikt Haarlem als proeftuin voor het ophangen van posters met de voorpagina van De Telegraaf. Deze zeer actuele posters worden gedrukt bij MullerVisual uit Amsterdam. ‘We krijgen...
  4. Status-update ‘Informatieplicht Energiebesparing’ PARTNER BIJDRAGE - U kunt het niet missen: sinds 2019 is de term Informatieplicht Energiebesparing regelmatig langsgekomen. Alle bedrijven die een jaarlijks elektriciteitsverbruik hebben vanaf 50.000 kWh of 25.000 m3...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

27 november 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: trends Tags: DKIM, DMARC, e-mail, SPF

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Actuele status e-mailauthenticatie: steeds strenger
  • Afgelopen maandag tweede cao ronde ‘moeizaam’
  • Heeft Google goud in handen met Nano Banana Pro?
  • Domino’s roll2roll digital printscience; Engels vernuft
  • Boek ‘Timber Truth’ ontkracht mythes over houtbouw

Reacties

  • Peter Luit op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Henk Gianotten op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.