• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

ChatGPT onverwacht met 5.1: ‘Thinking of Instant’

KUNSTMATIGE INTELLIGENTIE - Plotseling verscheen gisteren wereldwijd ChatGPT versie 5.1. Maar liefst zes belangrijke verbeteringen moeten de resultaten van versie 5.1 voor de gebruikers meer tot de verbeelding laten spreken.

• Leestijd ca. 2 minuten

Printmedianieuws gebruikt de betalende versie van ChatGPT al langer en kan nu dus ook meteen gebruik maken van versie 5.1. De redactie heeft echter nog geen grondig onderzoek kunnen doen om vast te stellen of ChatGPT 5.1 daarmee ook beter is geworden voor de ondersteuning in de redactionele taken voor printmedianieuws.

klik voor vergrote weergave

Instant of thinking

Opties voor de wijze waarop ChatGPT mag antwoorden

'Instant' zou vervolgens minder formeel antwoorden, volgens ontwikkelaar OpenAI een 'vleugje speelser'. Het zou ook beter inspelen op gegeven instructies, zoals de tussenkomst van 'gedachtestreepjes' binnen een vraag.

In 'Auto' beslist het taalmodel zelf wanneer het moet nadenken voor het antwoord geeft. Simpele vragen beantwoordt het direct, maar bij complexere vraagstukken neemt het de tijd via 'Thinking'.
Het resultaat: grondiger antwoorden waar dat nodig is, zonder onnodige vertraging bij makkelijke vragen.

'Thinking' zou langer gaan duren dan 'Deep research', terwijl 'Instant' juist sneller resultaten gaat geven.

Deep research

'Deep research' blijft gewoon bestaan

De optie 'Deep research' die gekozen kan worden bij het stellen van een vraag, blijft bestaan. Dat is een modus die bovenop het model draait — geen apart model — bedoeld om een opdracht stapsgewijs uit te voeren alsof een mens langere tijd aan een onderzoek werkt. 'Thinking' is een taalmodel variant.

Kenmerken 'Deep research':

  • Houdt meerdere 'onderzoekstappen' bij in één opdracht.
  • Controleert informatie onderling, vergelijkt bronnen (voor zover beschikbaar).
  • Bouwt iteratief conclusies op, met tussenfases.
  • Gaat langer door dan een normale ChatGPT-vraag; meerlagige aanpak.
  • Jij activeert het door te vragen om 'diep onderzoek' te doen, maar het is geen los model.

De redactie maakt veelvuldig gebruik van 'Deep research' om bronnen met elkaar te vergelijken en dus 'met iets meer vertrouwen' de bronnen te kunnen verifiëren.¨

Versie 5.0 gaat over 3 maanden verdwijnen

Gebruikers krijgen een kwartaal om aan de nieuwe versie te wennen. OpenAI kondigde aan dat versie 5.0 over drie maanden niet meer beschikbaar zal zijn.

Screenshot

Ook nieuw: uitgebreidere personalisatieopties. Je kunt nu kiezen uit verschillende tonen zoals Professional, Candid of Quirky. Met 800 miljoen gebruikers is 'one-size-fits-all niet meer genoeg', zei Fidji Simo, product CEO van OpenAI.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Gelijkheid in gebruik ChatGPT vrouwen en mannen KUNSTMATIGE INTELLIGENTIE - In de begintijd van ChatGPT waren het vooral mannen die het gebruik domineerde met ca. 80%. Het National Bureau of Economic Research dat is geschreven in samenwerking...
  2. Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche? OPINIE - We kunnen er niet omheen. Dagelijks horen we wel wat over ChatGPT en de strijd tussen de grote techbedrijven om deze nieuwe ontwikkeling over ons uit te storten....
  3. ChatGPT: ‘baby’ is deze week één jaar geworden TRAININGEN - De landelijke media berichtten er vrijwel allemaal over: ChatGPT is jarig. Het bedrijf achter ChatGPT, OpenAI, had op 30 november 2022 zo een 500 werknemers in dienst en...
  4. ChatGPT na 2 jaar, wordt het ons tweede brein? OPINIE - Op 30 november 2022 werd het taalmodel voor ChatGPT gelanceerd. Sam Altman is momenteel één van de meest spraakmakende ondernemers in Silicon Valley. Er ontstond een hype aan...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

13 november 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: kunstmatige intelligentie Tags: ChatGPT, instant, thinking, versie 5.1

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • ChatGPT onverwacht met 5.1: ‘Thinking of Instant’
  • Ook Heidelberg optimistisch over resultaten 2025
  • Week van de Grafimedia maakt indruk
  • Lotte Langenkamp: ‘Duurzaamheid is een kans’
  • Koninklijke Drukkerij Em. de Jong neemt Esveco Group over

Reacties

  • Peter Luit op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Henk Gianotten op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.