
KUNSTMATIGE INTELLIGENTIE - Plotseling verscheen gisteren wereldwijd ChatGPT versie 5.1. Maar liefst zes belangrijke verbeteringen moeten de resultaten van versie 5.1 voor de gebruikers meer tot de verbeelding laten spreken.
• Leestijd ca. 2 minuten
Printmedianieuws gebruikt de betalende versie van ChatGPT al langer en kan nu dus ook meteen gebruik maken van versie 5.1. De redactie heeft echter nog geen grondig onderzoek kunnen doen om vast te stellen of ChatGPT 5.1 daarmee ook beter is geworden voor de ondersteuning in de redactionele taken voor printmedianieuws.

Instant of thinking

'Instant' zou vervolgens minder formeel antwoorden, volgens ontwikkelaar OpenAI een 'vleugje speelser'. Het zou ook beter inspelen op gegeven instructies, zoals de tussenkomst van 'gedachtestreepjes' binnen een vraag.
In 'Auto' beslist het taalmodel zelf wanneer het moet nadenken voor het antwoord geeft. Simpele vragen beantwoordt het direct, maar bij complexere vraagstukken neemt het de tijd via 'Thinking'.
Het resultaat: grondiger antwoorden waar dat nodig is, zonder onnodige vertraging bij makkelijke vragen.
'Thinking' zou langer gaan duren dan 'Deep research', terwijl 'Instant' juist sneller resultaten gaat geven.
Deep research

De optie 'Deep research' die gekozen kan worden bij het stellen van een vraag, blijft bestaan. Dat is een modus die bovenop het model draait — geen apart model — bedoeld om een opdracht stapsgewijs uit te voeren alsof een mens langere tijd aan een onderzoek werkt. 'Thinking' is een taalmodel variant.
Kenmerken 'Deep research':
- Houdt meerdere 'onderzoekstappen' bij in één opdracht.
- Controleert informatie onderling, vergelijkt bronnen (voor zover beschikbaar).
- Bouwt iteratief conclusies op, met tussenfases.
- Gaat langer door dan een normale ChatGPT-vraag; meerlagige aanpak.
- Jij activeert het door te vragen om 'diep onderzoek' te doen, maar het is geen los model.
De redactie maakt veelvuldig gebruik van 'Deep research' om bronnen met elkaar te vergelijken en dus 'met iets meer vertrouwen' de bronnen te kunnen verifiëren.¨
Versie 5.0 gaat over 3 maanden verdwijnen
Gebruikers krijgen een kwartaal om aan de nieuwe versie te wennen. OpenAI kondigde aan dat versie 5.0 over drie maanden niet meer beschikbaar zal zijn.

Ook nieuw: uitgebreidere personalisatieopties. Je kunt nu kiezen uit verschillende tonen zoals Professional, Candid of Quirky. Met 800 miljoen gebruikers is 'one-size-fits-all niet meer genoeg', zei Fidji Simo, product CEO van OpenAI.


Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.