• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Drie rapporten over groei ‘apparatuur markt’ tot 2030

TOELEVERANCIERS - Volgens het meest recente rapport van Smithers groeit de apparatuur markt sinds 2020 met jaarlijks zo een 3,5%. Dat komt in 20230 neer op bijna 17 miljard dollar. Diverse gelijktijdige factoren spelen echter een rol. Recente rapporten van Research And Markets en Morder Intelligence laten andere cijfers zien.

• Leestijd ca. 3 minuten

Smithers

smithers-logo

Bedrijven willen een hogere productiviteit, hetgeen door middel van automatisering gebeurt, maar niet in de laatste plaats ook door apparatuur, welke steeds hogere uptimes bereikt en voorspelbaar onderhoud (vaak door AI tools, de juiste training van personeel en beschikbare materialen). Inmiddels wordt aan verreweg de meeste eisen voldoen door het gehele speelveld van toeleveranciers.

De 'apparatuur markt' tot en met 2030 (klik voor vergrote weergave)

Anderzijds heeft de industrie te maken met tal van externe onzekerheden wereldwijd. Naast geo-politieke spanningen, spelen ook tekorten en dus kosten van diverse basismaterialen een rol. Deze factoren zorgen voor onzekerheid van de uiteindelijke afnemers.

Smithers voorziet een lichte afname op het gebied van analoge apparatuur en een iets grotere toename in de verkoop van digitale apparatuur. Digitaal loopt nog steeds niet 'heel snel' in op analoog. Dit wordt vooral veroorzaakt dat aanbieders van analoge systemen steeds beter (blijven) inspelen op ontwikkelen rondom automatisering en ook meer voorspelbaar onderhoud. In die zin onderscheidt digitaal zich niet van analoog. Procesbeheer staat op de hoogste prioriteit, ook bij aanbieders van analoog.

Smithers over hun rapport: "Dit rapport heeft betrekking op een netwerk van fabrikanten van printapparatuur die leveren aan een internationale klantenkring, samen met kleinere bedrijven die hun producten op lokale of regionale markten verkopen. Het onderzoekt ook de apparatuur die wordt gebruikt voor zowel analoge als digitale printprocessen, met de nadruk op print-for-profit (inclusief interne printactiviteiten). Het belicht de markt voor het assortiment prepress- en postpress-afwerkingsapparatuur dat wordt gebruikt als onderdeel van het totale printproces."

Doelgroep voor het bijna 5600 euro kostende rapport

Research And Markets

Rapport van Research And Markets (klik voor vergrote weergave)

Een eveneens recent rapport van Research And Markets voorspelt meer dan het drievoudige bedrag ten opzichte van Smithers, namelijk bijna 55 miljard dollar, waarvan bijna 44 miljard dollar in de Verenigde Satten zal worden gerealiseerd. Daarbij noteert de onderzoeker een jaarlijkse gemiddelde groei van 3,8%.

Het aanzienlijke groeitraject van het segment offsetlithografie, dat naar verwachting in 2030 een omvang van 24,7 miljard dollar zal bereiken kent een CAGR van 4,0%. Het digitale segment zal tijdens de analyseperiode naar verwachting ook groeien met een CAGR van 4,3%. De Amerikaanse markt had in 2024 een waarde van 11,8 miljard dollar. China zal naar verwachting met een indrukwekkende CAGR van 6,5% groeien tot 11,3 miljard dollar in 2030.

Het 500 pagina's tellende rapport van Research And Markets gaat voor 5850 dollar over de toonbank. Bepaald geen 'prijsje' voor de gemiddelde print-service providers in ons land.

Vrijwel alle rapporten zijn het eens over één aspect binnen hun analyses. Research And Markets zegt hierover: 'De markt voor drukapparatuur heeft aanzienlijke technologische vooruitgang gekend, waardoor de efficiëntie, snelheid en kwaliteit van drukprocessen zijn verbeterd'. Een andere belangrijke innovatie is de ontwikkeling van geavanceerde automatiserings- en besturingssystemen in drukpersen. Fabrikanten integreren steeds vaker slimme technologie in hun machines, waardoor realtime monitoring en data-analyse mogelijk worden om productieprocessen te optimaliseren.

Morder Intelligence

Europa en de Verenigde groeien volgens Morder Intelligence 'low'

Tot slot het rapport van Morder Intelligence. Zij zien de markt groeien tot ruim 20 miljard dollar in 20230. Maar dan met een CAGR van slechts 0,56%. 2025 zou goed zijn geweest voor net 20 miljard dollar, dus de voorspellingen van dit bureau zijn aanzienlijk behoudender.

Rapport van Morder Intelligence (klik voor vergrote weergave)

Volgens Morder zijn Heidelberg, Bobst, Canon, HP en EPSON de belangrijkste spelers in deze markt.

De groei in Europa en de Verenigde Staten zou 'low' zijn en vooral in China en overige delen van 'het verre oosten' juist hoog.
Het rapport van Morder kost 4750 dollar.

Morder: "Commerciële drukkers hadden in 2024 een marktaandeel van 48,52% door marketingmateriaal, direct mail en bedrijfsdocumentatie voor diverse sectoren te leveren. Verpakkingsproducenten daarentegen boekten de hoogste CAGR van 4,86% door in te spelen op de verschuiving naar kleinere, frequentere labelbestellingen voor levensmiddelen. Commerciële bedrijven dekken zich in door zich te richten op vouwkarton en etiketten en door smalbaanflexo- of velleninkjetapparatuur aan te schaffen. Diversificatie van diensten houdt het gebruik van drukpersen op peil, maar versterkt de concurrentie met gespecialiseerde converters, waardoor de innovatie van functies bij beide klantengroepen wordt versneld."

Conclusies

Al eerder trokken we conclusies over nogal uiteenlopende cijfers over voorspellingen richting de toekomst van uiteenlopende cijfers binnen de markt. Deze drie recente rapporten tonen duidelijk an dat duizenden kostende rapporten met grote voorzichtigheid zouden moeten worden bekeken. Diverse uitgangspunten kunnen dus resulteren in flinke verschillen.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Grote verschillen in rapporten groei ‘digital print’ OPINIE - De marktonderzoeken rondom 'digital print 'rollen bijna over elkaar heen. De redactie onderzocht of de conclusies van deze rapporten enigszins overeenkomen....
  2. Smithers rapporten: digitaal wint steeds sneller terrein OPINIE - Het bekende Amerikaanse onderzoeksbureau Smithers publiceert regelmatig rapporten over de ontwikkelingen binnen de printmediabranche. De rapporten worden voor duizenden dollars in hoofdzaak verkocht aan toeleveranciers. In de meest...
  3. Smithers: 65% groei digital print in komende 10 jaar FINANCIEEL - Ondanks alle digitale high-end printer oplossingen blijft het marktaandeel van 'digitale afdrukken' betrekkelijk klein. Volop kansen zeggen de optimisten. Onderzoeksbureau Smithers is het daar mee eens en prognotiseert...
  4. Smithers over groei inkjet 2029: 115,7 miljard euro PRODUCTIE INNOVATIE - Morgen is de laatste dag van drupa 2024. Inkjet heeft daarbinnen zeker een dominante rol gespeeld in onder andere de hallen 1, vooral 8A/8B, 10, 15, 16...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

20 november 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: toeleveranciers Tags: 2030, Morder Intelligence, Research And Markets, smithers

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Drie rapporten over groei ‘apparatuur markt’ tot 2030
  • AWVN tempert loonsverhogingen voor 2026
  • VIGC breidt uit met twee nieuwe werknemers
  • Zijn catalogi in print weer ‘in’?
  • Azonprinter introduceert UV-printer voor koffers

Reacties

  • Peter Luit op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Henk Gianotten op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.