• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Wisselende resultaten in high-end markt 2025

FINANCIEEL - Het derde kwartaal is royaal voorbij. Zomermaanden zijn doorgaans niet de sterkste maanden bij veel bedrijven. De cijfers van Koenig & Bauer en Fujifilm zijn daarop een uitzondering. Konica Minolta leverde in, SCREEN scoorde als concern vrijwel gelijk in vergelijking tot het derde kwartaal van 2024. De Graphic Arts-divisie scoorde betere cijfers.

• Leestijd ca. 3 minuten
• Zie cijfers Xerox over laatste kwartaal (in artikel van afgelopen week)

Koenig & Bauer

Koenig & Bauer heeft in het derde kwartaal van 2025 aanzienlijke vooruitgang geboekt op het gebied van zijn operationele winstgevendheid en bevestigt de koers voor het hele jaar. De omzet bedroeg 310,5 miljoen euro, 8% meer dan in 2024 (287,6 miljoen euro). De omzet steeg in de eerste negen maanden met 5 % tot 860,9 miljoen euro. Het derde kwartaal van 2024 liet een EBIT zien van -100.000 euro, de EBIT van Q3 in 2025 bedraagt 16 miljoen euro.

De operationele EBIT (winst vóór belastingen) steeg in de periode van negen maanden met 37,6 miljoen tot +6,4 miljoen euro bij een omzet van 860,9 miljoen euro (+5% t.o.v. 819,6 miljoen euro in 2024)

Voor het hele jaar 2025 houdt het management vast aan de prognose en verwacht het een omzetstijging tot ongeveer 1,3 miljard euro en een operationele EBIT tussen 35 en 50 miljoen euro, waarbij de doelstelling momenteel eerder in de 'onderste helft van de bandbreedte' wordt verwacht.

CEO Dr. Stephen Kimmich zei: "We hebben een belangrijke stap gezet in de richting van een operationele ommekeer. Deze prestatie, in de context van een macro-economisch klimaat dat blijft verslechteren, onderstreept de effectiviteit van onze strategische koers en de kracht van onze marktpositie. Gezien de uitdagende macro-economische omgeving en de toegenomen handels- en geopolitieke onzekerheden, bevestigen we de prognose voor het volledige jaar 2025, maar zien we een grotere kans dat we onze operationele EBIT-doelstelling in de onderste helft van de bandbreedte zullen halen.”

Fujifilm

Fujifilm HS3000

De omzet van Graphic Communications (deel uitmakend van Business Innovation) steeg licht met 0,5% op jaarbasis tot bijna 478 miljoen euro. Dit werd met name gedreven door een sterkere verkoop van inkjetprintkoppen, gecompenseerd door een zwakkere vraag naar drukplaten en aanverwante producten in vooral een trage Europese markt.

Het tweede kwartaal van Fujifilm eindigde op 30 september jl.

Fujifilm heeft in de zes maanden tot 30 september een stijging van de bedrijfswinst van de totale groep met bijna 17% geboekt tot iets minder dan 900 miljoen euro, bij een totale omzetstijging van 3,8% tot 8,8 miljard euro.

Konica Minolta

AccurioPress C14010S

Over de zes maanden tot 30 september noteerde Konica Minolta een omzetdaling van 8% tot bijna 2,88 miljard euro, terwijl de ‘bedrijfsbijdrage’ met bijna 46% steeg tot ruim 133 miljoen euro.

Het bedrijf zei dat zijn industriële printactiviteiten “voornamelijk in de VS te kampen hadden met moeilijkheden, omdat klanten hun investeringen uitstelden vanwege onzekerheid over tarieven en het economische klimaat”.

Bij de Professional Print-divisie daalde de omzet uit productieprint met 11% tot 694 miljoen euro. Konica Minolta is - vanwege kostenbesparingen - van plan om zijn hoofdkantoor tegen februari 2027 te verhuizen van de huidige twee locaties naar één efficiëntere locatie in Tokio.

Screen

Truepress JET 560HDX

In de zes maanden tot 30 september noteerde Screen (als concern) een omzetdaling van 1,1% tot 1,5 miljard euro, terwijl het bedrijfsresultaat met 20,2% daalde tot 260 miljoen euro als gevolg van een stijging van de vaste kosten, de omzetdaling en 'andere factoren'.

Ondanks de omzetstijging daalde het bedrijfsresultaat met 39,7% tot 16,7 miljoen euro, voornamelijk als gevolg van de stijging van de vaste kosten en de impact van de Amerikaanse invoerheffingen.

De netto-omzet van de Graphic Arts-divisie steeg met 2,3% op jaarbasis tot ruim 144 miljoen euro, wat volgens Screen te danken was aan een toename van de terugkerende activiteiten, voornamelijk de verkoop van inkten.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Zeer wisselende resultaten barometer derde kwartaal BRANCHE - Het is nog even wennen om tijdig de juiste voorspellingen te kunnen voor komende kwartalen/periodes. Maar de samenstellers van de 'Economische conjunctuur grafimediabranche' komen steeds dichter bij dat...
  2. HP toont gemengde resultaten over derde kwartaal ’23 FINANCIEEL - De omzet in het derde kwartaal van de dit jaar steeg met 2% ten opzichte van het tweede kwartaal van dit jaar. HP heeft een gebroken boekjaar, waarbij...
  3. Sappi boekt sterke resultaten in het eerste kwartaal FINANCIEEL - Sappi heeft sterke resultaten gerapporteerd voor zijn eerste kwartaal in het gebroken boekjaar van 2022 met een omzet van 1,697 miljard dollar, een stijging van 46% jaar-op-jaar, en...
  4. Jaar- en kwartaalcijfers high-end printerfabrikanten FINANCIEEL - In deze periode verschijnen naast de gebruikelijke kwartaalcijfers ook frequent jaarcijfers over al dan niet gebroken boekjaren van vele toeleveranciers. Vandaag onder de loep: de jaarcijfers van Fujifilm....

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

10 november 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: financieel Tags: Fujifilm, Koenig&Bauer, Konica Minolta, screen

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Mooie jaren: 12,5 jaar printmedianieuws!
  • Afscheid Peter Luit: 45 jaar grafimedia
  • TetraPak Recart; schone slaapster ontwaakt bijtijds
  • Verpact en Pathé plaatsen statiegeldmachines
  • Kyocera met Belharra-fotoprinter: strategische stap

Reacties

  • Peter Luit op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Henk Gianotten op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.