
FINANCIEEL - Het derde kwartaal is royaal voorbij. Zomermaanden zijn doorgaans niet de sterkste maanden bij veel bedrijven. De cijfers van Koenig & Bauer en Fujifilm zijn daarop een uitzondering. Konica Minolta leverde in, SCREEN scoorde als concern vrijwel gelijk in vergelijking tot het derde kwartaal van 2024. De Graphic Arts-divisie scoorde betere cijfers.
• Leestijd ca. 3 minuten
• Zie cijfers Xerox over laatste kwartaal (in artikel van afgelopen week)
Koenig & Bauer

Koenig & Bauer heeft in het derde kwartaal van 2025 aanzienlijke vooruitgang geboekt op het gebied van zijn operationele winstgevendheid en bevestigt de koers voor het hele jaar. De omzet bedroeg 310,5 miljoen euro, 8% meer dan in 2024 (287,6 miljoen euro). De omzet steeg in de eerste negen maanden met 5 % tot 860,9 miljoen euro. Het derde kwartaal van 2024 liet een EBIT zien van -100.000 euro, de EBIT van Q3 in 2025 bedraagt 16 miljoen euro.
De operationele EBIT (winst vóór belastingen) steeg in de periode van negen maanden met 37,6 miljoen tot +6,4 miljoen euro bij een omzet van 860,9 miljoen euro (+5% t.o.v. 819,6 miljoen euro in 2024)
Voor het hele jaar 2025 houdt het management vast aan de prognose en verwacht het een omzetstijging tot ongeveer 1,3 miljard euro en een operationele EBIT tussen 35 en 50 miljoen euro, waarbij de doelstelling momenteel eerder in de 'onderste helft van de bandbreedte' wordt verwacht.
CEO Dr. Stephen Kimmich zei: "We hebben een belangrijke stap gezet in de richting van een operationele ommekeer. Deze prestatie, in de context van een macro-economisch klimaat dat blijft verslechteren, onderstreept de effectiviteit van onze strategische koers en de kracht van onze marktpositie. Gezien de uitdagende macro-economische omgeving en de toegenomen handels- en geopolitieke onzekerheden, bevestigen we de prognose voor het volledige jaar 2025, maar zien we een grotere kans dat we onze operationele EBIT-doelstelling in de onderste helft van de bandbreedte zullen halen.”
Fujifilm

De omzet van Graphic Communications (deel uitmakend van Business Innovation) steeg licht met 0,5% op jaarbasis tot bijna 478 miljoen euro. Dit werd met name gedreven door een sterkere verkoop van inkjetprintkoppen, gecompenseerd door een zwakkere vraag naar drukplaten en aanverwante producten in vooral een trage Europese markt.
Het tweede kwartaal van Fujifilm eindigde op 30 september jl.
Fujifilm heeft in de zes maanden tot 30 september een stijging van de bedrijfswinst van de totale groep met bijna 17% geboekt tot iets minder dan 900 miljoen euro, bij een totale omzetstijging van 3,8% tot 8,8 miljard euro.
Konica Minolta

Over de zes maanden tot 30 september noteerde Konica Minolta een omzetdaling van 8% tot bijna 2,88 miljard euro, terwijl de ‘bedrijfsbijdrage’ met bijna 46% steeg tot ruim 133 miljoen euro.
Het bedrijf zei dat zijn industriële printactiviteiten “voornamelijk in de VS te kampen hadden met moeilijkheden, omdat klanten hun investeringen uitstelden vanwege onzekerheid over tarieven en het economische klimaat”.
Bij de Professional Print-divisie daalde de omzet uit productieprint met 11% tot 694 miljoen euro. Konica Minolta is - vanwege kostenbesparingen - van plan om zijn hoofdkantoor tegen februari 2027 te verhuizen van de huidige twee locaties naar één efficiëntere locatie in Tokio.
Screen

In de zes maanden tot 30 september noteerde Screen (als concern) een omzetdaling van 1,1% tot 1,5 miljard euro, terwijl het bedrijfsresultaat met 20,2% daalde tot 260 miljoen euro als gevolg van een stijging van de vaste kosten, de omzetdaling en 'andere factoren'.
Ondanks de omzetstijging daalde het bedrijfsresultaat met 39,7% tot 16,7 miljoen euro, voornamelijk als gevolg van de stijging van de vaste kosten en de impact van de Amerikaanse invoerheffingen.
De netto-omzet van de Graphic Arts-divisie steeg met 2,3% op jaarbasis tot ruim 144 miljoen euro, wat volgens Screen te danken was aan een toename van de terugkerende activiteiten, voornamelijk de verkoop van inkten.


Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.