• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Zeer wisselende resultaten barometer derde kwartaal

BRANCHE - Het is nog even wennen om tijdig de juiste voorspellingen te kunnen voor komende kwartalen/periodes. Maar de samenstellers van de 'Economische conjunctuur grafimediabranche' komen steeds dichter bij dat streven om grafisch ondernemend Nederland steeds beter en actueler te informeren. De redactie maakte de volgende samenvatting.

• Leestijd ca. 3 minuten
• Download het complete rapport (PDF)

Voorheen werden de uitgebreide onderzoeken verricht door Jos Teunen van het GOC. Ook na zijn officiële pensioen bleef hij 'zijn taken trouw' voor de diverse rapportages die in opdracht van het A&O fonds Grafimediabranche werden ontwikkeld en binnen de branche werden gepubliceerd.

Met de nieuwe opzet is gekozen voor een ervaren bedrijf (Panteia) die op basis van onderzoeken en enquêtes de barometer samenstelt, mede op basis van beschikbare bronnen, zoals het CBS. Dat geldt zeker binnen de Conjunctuurenquête Nederland (COEN) (*).

De barometer is een basisindicatie binnen de branche voor de komende maanden (en zicht op het derde kwartaal) op basis van verwachtingen omtrent:

  • het economisch klimaat
  • de totale orderontvangst
  • de totale omzet
  • de omzet in export
  • de productie toegevoegde waarde
  • de investeringen
  • de winstgevendheid
  • de personeelssterkte

Barometer grafimediabranche derde kwartaal 2025

Gemiddeld genomen is 'grafimedia Nederland' wisselend negatief en positief over de genoemde 'kenmerken' binnen de hierboven getoonde grafiek. Dat wordt veroorzaakt door talloze 'onzekerheidsfactoren' in binnen- en buitenland. In eigen land is dat zeker terug te voeren tot een instabiel politiek klimaat, met zeker nog geen direct zicht op stabiliteit in de komende maanden.
Op internationaal gebied heerst een nog grotere mate van onzekerheid over met name de geo-politieke verhoudingen rondom de situatie in Oekraïne en ook in het Midden-Oosten.

Details die om aandacht vragen:

  • de afname van de orderontvangst lijkt voor de meeste ondernemers mee te vallen. Bij ca. 17% is sprake van een toename, bij een gelijk percentage een afname, de rest voorspelde een stabiele orderontvangst. Opgemerkt dient te worden dat het derde kwartaal, mede door de zomermaanden, structureel negatievere resultaten oplevert en deels in een drukker vierde kwartaal worden opgevangen.
  • de productie toegevoegde waarde zou bij bijna 25% van de geënquêteerden verslechteren, de uiteindelijke winstgevendheid zo een 18% zou dalen (al dan niet onder invloed van die toegevoegde waarde).
  • ongeveer 16% verwacht minder te gaan investeren, ook dat is een 'fors getal' temeer dat mede bepaalt in hoeverre de branche het vermogen heeft 'juist nu' te innoveren door de druk op de beschikbare personeelssterkte. Daar staat echter wel tegenover dat 18% juist meer wil gaan investeren en dat voor ca. tweederde van de bedrijven de investeringsplannen gelijk blijven.
  • per saldo (zie blauwe lijn) zijn er meer aspecten die lijken te gaan verslechteren, al kan niet alles als 'gelijk in waarde' worden beschouwd. Zeker niet vanwege het feit dat het derde kwartaal vanuit de historie dus altijd als 'zwakker' beschouwd mag worden.

Bronnen en verantwoording

(*) De Conjunctuurenquête Nederland (COEN) van het CBS peilt onder ondernemers hun ervaringen en verwachtingen omtrent een groot aantal onderwerpen die samen een beeld geven van de bedrijfseconomische ontwikkeling in diverse branches. De enquêtes vinden maandelijks plaats, maar eens per kwartaal is de bevraging uitgebreider. De 'maandenquêtes' worden uitgevoerd in opdracht van de Europese Commissie. Het CBS voert de 'kwartaalenquêtes' uit in samenwerking met MKB Nederland, VNO-NCW, het EIB en de KvK.

Het CBS biedt alleen de mogelijkheid om de resultaten naar branche uit te splitsen indien dit een betrouwbaar representatief beeld van de grafimediabranche oplevert. Bij het raadplegen van deze branchegegevens is het niet mogelijk statistische verbanden te leggen met bijvoorbeeld de grootteklasse of de hoofdactiviteit van de bedrijven. De consequentie is dat daarom alleen een gemiddeld beeld ontstaat op brancheniveau zonder de mogelijkheid deze verder uit te splitsen naar deelsegmenten.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. HP toont gemengde resultaten over derde kwartaal ’23 FINANCIEEL - De omzet in het derde kwartaal van de dit jaar steeg met 2% ten opzichte van het tweede kwartaal van dit jaar. HP heeft een gebroken boekjaar, waarbij...
  2. Omzet van Agfa-Gevaert groeit in derde kwartaal MARKETING - Voor het tweede kwartaal op rij konden we een omzetgroei rapporteren. De meeste van onze groeimotoren presteerden goed," zei Christian Reinaudo, President en CEO van de Agfa-Gevaert Groep....
  3. KVGO Barometer nieuwe onderzoeksmonitor BRANCHE - Gisteren verscheen de eerste KVGO Barometer, een overzicht met een aantal indicatoren die zicht geeft op de ontwikkeling van printmediabedrijven binnen de branche. Een zinvol initiatief, waar de...
  4. Herstel cijfers derde kwartaal 2021 bij fabrikanten FINANCIEEL - Alle bekende grotere fabrikanten binnen de branche lieten herstel van hun financiële resultaten zien. Een samenvatting van de cijfers van Agfa, Fujifilm, Heidelberg, Koenig & Bauer en Komori....

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

3 november 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: branche Tags: A&O fonds grafimediabranche, cbs, COEN, Panteia

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

‘Het Congres’ 6 november

Het Congres 2025

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Sinterkluis van bpost verspreidt postplezier in België
  • Zeer wisselende resultaten barometer derde kwartaal
  • Bloomon viert verjaardag in print met kraskaarten
  • Print.com investeert in Headliners.tech
  • Sacchital eerste met SCREEN Truepress PAC 520P

Reacties

  • Peter Luit op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Henk Gianotten op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.