
BRANCHE - Het is nog even wennen om tijdig de juiste voorspellingen te kunnen voor komende kwartalen/periodes. Maar de samenstellers van de 'Economische conjunctuur grafimediabranche' komen steeds dichter bij dat streven om grafisch ondernemend Nederland steeds beter en actueler te informeren. De redactie maakte de volgende samenvatting.
• Leestijd ca. 3 minuten
• Download het complete rapport (PDF)

Voorheen werden de uitgebreide onderzoeken verricht door Jos Teunen van het GOC. Ook na zijn officiële pensioen bleef hij 'zijn taken trouw' voor de diverse rapportages die in opdracht van het A&O fonds Grafimediabranche werden ontwikkeld en binnen de branche werden gepubliceerd.

Met de nieuwe opzet is gekozen voor een ervaren bedrijf (Panteia) die op basis van onderzoeken en enquêtes de barometer samenstelt, mede op basis van beschikbare bronnen, zoals het CBS. Dat geldt zeker binnen de Conjunctuurenquête Nederland (COEN) (*).
De barometer is een basisindicatie binnen de branche voor de komende maanden (en zicht op het derde kwartaal) op basis van verwachtingen omtrent:
- het economisch klimaat
- de totale orderontvangst
- de totale omzet
- de omzet in export
- de productie toegevoegde waarde
- de investeringen
- de winstgevendheid
- de personeelssterkte

Barometer grafimediabranche derde kwartaal 2025

Gemiddeld genomen is 'grafimedia Nederland' wisselend negatief en positief over de genoemde 'kenmerken' binnen de hierboven getoonde grafiek. Dat wordt veroorzaakt door talloze 'onzekerheidsfactoren' in binnen- en buitenland. In eigen land is dat zeker terug te voeren tot een instabiel politiek klimaat, met zeker nog geen direct zicht op stabiliteit in de komende maanden.
Op internationaal gebied heerst een nog grotere mate van onzekerheid over met name de geo-politieke verhoudingen rondom de situatie in Oekraïne en ook in het Midden-Oosten.
Details die om aandacht vragen:
- de afname van de orderontvangst lijkt voor de meeste ondernemers mee te vallen. Bij ca. 17% is sprake van een toename, bij een gelijk percentage een afname, de rest voorspelde een stabiele orderontvangst. Opgemerkt dient te worden dat het derde kwartaal, mede door de zomermaanden, structureel negatievere resultaten oplevert en deels in een drukker vierde kwartaal worden opgevangen.
- de productie toegevoegde waarde zou bij bijna 25% van de geënquêteerden verslechteren, de uiteindelijke winstgevendheid zo een 18% zou dalen (al dan niet onder invloed van die toegevoegde waarde).
- ongeveer 16% verwacht minder te gaan investeren, ook dat is een 'fors getal' temeer dat mede bepaalt in hoeverre de branche het vermogen heeft 'juist nu' te innoveren door de druk op de beschikbare personeelssterkte. Daar staat echter wel tegenover dat 18% juist meer wil gaan investeren en dat voor ca. tweederde van de bedrijven de investeringsplannen gelijk blijven.
- per saldo (zie blauwe lijn) zijn er meer aspecten die lijken te gaan verslechteren, al kan niet alles als 'gelijk in waarde' worden beschouwd. Zeker niet vanwege het feit dat het derde kwartaal vanuit de historie dus altijd als 'zwakker' beschouwd mag worden.
Bronnen en verantwoording

(*) De Conjunctuurenquête Nederland (COEN) van het CBS peilt onder ondernemers hun ervaringen en verwachtingen omtrent een groot aantal onderwerpen die samen een beeld geven van de bedrijfseconomische ontwikkeling in diverse branches. De enquêtes vinden maandelijks plaats, maar eens per kwartaal is de bevraging uitgebreider. De 'maandenquêtes' worden uitgevoerd in opdracht van de Europese Commissie. Het CBS voert de 'kwartaalenquêtes' uit in samenwerking met MKB Nederland, VNO-NCW, het EIB en de KvK.
Het CBS biedt alleen de mogelijkheid om de resultaten naar branche uit te splitsen indien dit een betrouwbaar representatief beeld van de grafimediabranche oplevert. Bij het raadplegen van deze branchegegevens is het niet mogelijk statistische verbanden te leggen met bijvoorbeeld de grootteklasse of de hoofdactiviteit van de bedrijven. De consequentie is dat daarom alleen een gemiddeld beeld ontstaat op brancheniveau zonder de mogelijkheid deze verder uit te splitsen naar deelsegmenten.


Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.