• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Xerox steeds meer focus op print in mid-range

FINANCIEEL - De cijfers van Xerox over het derde kwartaal laten voor het gehele bedrijf weliswaar een toename in de omzet zien van 28,3% tot 1,96 miljard dollar. Die groei is vooral te danken aan de overname van Lexmark. In het 'echte' high-end segment daalde de omzet met 31% van 51 miljoen dollar naar 37 miljard dollar. Het belang wordt steeds kleiner.

• Leestijd ca. 3 minuten

Die daling wordt veroorzaakt door het gebrek aan (nieuwe) producten in dat segment. Dat speelt al een paar jaar na het stopzetten van onder andere iGen, Nuvera en Versant systemen. Het lijkt er niet op dat Xerox 'terugkeert' naar de prominente rol die ze ooit in het high-end segment hadden.

CAGR mid-range segment in print > 13% volgens analisten voor 2025-2030

Volgend jaar zou dat gat gedicht moeten worden met de komst van de Proficio printsystemen. De systemen zijn naar zeggen van Xerox gericht op het segment 'commercial print' waar het wereldwijde aanbod als vanzelfsprekend verdeel is over low-end, mid-range en high-end. Proficio behoort duidelijk tot het mid-range segment, ondanks de vierkleurenbasis met een vijfde kleur als optie en de Xerox Print Server powered by the Fiery® FS700X.

Xerox over de Proficio: "Ultra HD-resolutie met optioneel vijfde kleurstation voor Beyond CMYK-verfraaiingen, waaronder fluorescerend roze met gamutuitbreiding, helder en laagglanzend helder, stelt de markt in staat om uit te breiden naar hoogwaardige toepassingen en nieuwe omzetkansen te genereren."

Xerox Proficio serie (met modellen 300 en 500)

Overeenkomst Fujifilm

Xerox IJP900 Inkjet Press

Ondanks het feit dat Fujifilm een steeds dominantere rol ontwikkelde na de ontbinding van de FujiXerox onderneming, lijkt het er toch op dat de twee ondernemingen een 'overeenkomst' hebben, waarbinnen de Proficio systemen zijn gebaseerd op Fujifilm technologie aangevuld met Xerox software. Xerox zelf zegt bij de ankondiging niets over de samenwerking met Fujifilm.

Overeenkomsten bieden snellere resultaten

TASKalfa Pro 15000c

In de zomer van dit jaar kondigde Xerox ook al aan te gaan samenwerken met Kyocera. daarbij gaat het om de TASKalfa Pro 15000c. Die zou dan onder de naam Xerox IJP900 Inkjet Press de markt op moeten gaan. Xerox positioneert deze machine dan net iets onder de Proficio serie.

In feite is het een 'maatregel' die wordt genomen om de omzet in printsystemen op korte termijn te verbeteren. Niets duidt erop dat Xerox vanaf '0' streeft naar de ontwikkeling van nieuwe 'eigen en unieke' technologie in het 'highest-end segment'.

Misschien is dat 'zo gek nog niet' omdat vrijwel alles in toner- en inkjet technologie steeds beter wordt verdeeld over alle segmenten. Het highest-end segment is qua marktomvang toch beperkt. De vaak miljoenen kostende machines vinden alleen hun weg bij de grotere online print-service-providers die met hun volumes dergelijke investeringen kunnen veroorloven.

In de presentatie bij de publicatie van de derde kwartaal cijfers zegt Xerox dat deze deals deel uitmaken van een strategie om 'het productieportfolio uit te breiden door middel van nieuwe OEM-relaties'.

Lexmark overname positieve trigger in beurswaarde

Beurs reageerde gematigd positief op Xerox resultaten Q3 2025

De primaire aandacht gaat uit naar de overname van Lexmark (afgelopen zomer). Dit heeft gezorgd voor een onmiddellijke stijging van de totale concern omzet met 28% tot 1,96 miljard dollar (1,53 miljard dollar in Q3 2024), terwijl de besparingen door de implementatie van de integratie nog moeten worden gerealiseerd.
Xerox mikt op een besparing van 300 miljoen dollar per jaar en groeimogelijkheden door gebruik te maken van de aanwezigheid van Lexmark in de regio Azië-Pacific. Over geheel 2026 zullen de resultaten het complete beeld opleveren.

Dit bedrag is gelijk aan het gerapporteerde verlies vóór belastingen voor het kwartaal, wat op zich al een verbetering is ten opzichte van het verlies van 1,1 miljard dollar een jaar geleden.

Door de omzet van Lexmark mee te rekenen, steeg de omzet uit de verkoop van apparatuur met 13%, waarbij Lexmark verantwoordelijk was voor 26% van de omzet uit apparatuur en 55% van de installaties.

Steve Bandrowczak in een toelichting op de cijfers

CEO Steve Bandrowczak

CEO Steve Bandrowczak zegt dat het Reinvention-project 'duurzame productiviteit en langetermijnwaarde zal opleveren' door kostenbesparingen in het hele bedrijf, iets wat nu moet worden gerealiseerd door de synergieën die worden behaald door de overname van Lexmark voor 1,3 miljard dollar.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Xerox sterker in kantoormarkt met Lexmark TOELEVERANCIERS - Vlak voor de Kerstdagen deed Xerox de aankondiging Lexmark over te nemen voor een bedrag van 1,5 miljard dollar. De deal zou halverwege 2025 afgerond moeten zijn. De...
  2. Vreemde wending in Xerox – Lexmark deal? FINANCIEEL - Persbureau Reuters wist afgelopen week te melden dat de verkoop van Lexmark aan Xerox voor slechts 10% zou plaatsvinden van de waardering die het bedrijf zou hebben gehad...
  3. Omzet Xerox derde kwartaal vrijwel gelijk aan vorig jaar FINANCIEEL - Xerox maakte gisteren voor de opening van de Amerikaanse beurs haar cijfers bekend over het derde kwartaal van dit jaar. Er is nog geen sprake van structureel herstel,...
  4. HP wijst bod Xerox af, maar wil onderhandelen FINANCIEEL - HP heeft gistermiddag laat bekend gemaakt niet te zullen instemmen met het bod van ruim 33 miljard dollar voor de overname van het bedrijf. Ze vinden het aanbod...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

4 november 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: financieel Tags: Fujifilm, high-end, Kyocera, mid-range, xerox

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

‘Het Congres’ 6 november

Het Congres 2025

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Xerox steeds meer focus op print in mid-range
  • Sinterkluis van bpost verspreidt postplezier in België
  • Zeer wisselende resultaten barometer derde kwartaal
  • Bloomon viert verjaardag in print met kraskaarten
  • Print.com investeert in Headliners.tech

Reacties

  • Peter Luit op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Henk Gianotten op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.