
FINANCIEEL - De cijfers van Xerox over het derde kwartaal laten voor het gehele bedrijf weliswaar een toename in de omzet zien van 28,3% tot 1,96 miljard dollar. Die groei is vooral te danken aan de overname van Lexmark. In het 'echte' high-end segment daalde de omzet met 31% van 51 miljoen dollar naar 37 miljard dollar. Het belang wordt steeds kleiner.
• Leestijd ca. 3 minuten
Die daling wordt veroorzaakt door het gebrek aan (nieuwe) producten in dat segment. Dat speelt al een paar jaar na het stopzetten van onder andere iGen, Nuvera en Versant systemen. Het lijkt er niet op dat Xerox 'terugkeert' naar de prominente rol die ze ooit in het high-end segment hadden.
CAGR mid-range segment in print > 13% volgens analisten voor 2025-2030
Volgend jaar zou dat gat gedicht moeten worden met de komst van de Proficio printsystemen. De systemen zijn naar zeggen van Xerox gericht op het segment 'commercial print' waar het wereldwijde aanbod als vanzelfsprekend verdeel is over low-end, mid-range en high-end. Proficio behoort duidelijk tot het mid-range segment, ondanks de vierkleurenbasis met een vijfde kleur als optie en de Xerox Print Server powered by the Fiery® FS700X.
Xerox over de Proficio: "Ultra HD-resolutie met optioneel vijfde kleurstation voor Beyond CMYK-verfraaiingen, waaronder fluorescerend roze met gamutuitbreiding, helder en laagglanzend helder, stelt de markt in staat om uit te breiden naar hoogwaardige toepassingen en nieuwe omzetkansen te genereren."

Overeenkomst Fujifilm

Ondanks het feit dat Fujifilm een steeds dominantere rol ontwikkelde na de ontbinding van de FujiXerox onderneming, lijkt het er toch op dat de twee ondernemingen een 'overeenkomst' hebben, waarbinnen de Proficio systemen zijn gebaseerd op Fujifilm technologie aangevuld met Xerox software. Xerox zelf zegt bij de ankondiging niets over de samenwerking met Fujifilm.
Overeenkomsten bieden snellere resultaten

In de zomer van dit jaar kondigde Xerox ook al aan te gaan samenwerken met Kyocera. daarbij gaat het om de TASKalfa Pro 15000c. Die zou dan onder de naam Xerox IJP900 Inkjet Press de markt op moeten gaan. Xerox positioneert deze machine dan net iets onder de Proficio serie.
In feite is het een 'maatregel' die wordt genomen om de omzet in printsystemen op korte termijn te verbeteren. Niets duidt erop dat Xerox vanaf '0' streeft naar de ontwikkeling van nieuwe 'eigen en unieke' technologie in het 'highest-end segment'.
Misschien is dat 'zo gek nog niet' omdat vrijwel alles in toner- en inkjet technologie steeds beter wordt verdeeld over alle segmenten. Het highest-end segment is qua marktomvang toch beperkt. De vaak miljoenen kostende machines vinden alleen hun weg bij de grotere online print-service-providers die met hun volumes dergelijke investeringen kunnen veroorloven.
In de presentatie bij de publicatie van de derde kwartaal cijfers zegt Xerox dat deze deals deel uitmaken van een strategie om 'het productieportfolio uit te breiden door middel van nieuwe OEM-relaties'.
Lexmark overname positieve trigger in beurswaarde

De primaire aandacht gaat uit naar de overname van Lexmark (afgelopen zomer). Dit heeft gezorgd voor een onmiddellijke stijging van de totale concern omzet met 28% tot 1,96 miljard dollar (1,53 miljard dollar in Q3 2024), terwijl de besparingen door de implementatie van de integratie nog moeten worden gerealiseerd.
Xerox mikt op een besparing van 300 miljoen dollar per jaar en groeimogelijkheden door gebruik te maken van de aanwezigheid van Lexmark in de regio Azië-Pacific. Over geheel 2026 zullen de resultaten het complete beeld opleveren. 
Dit bedrag is gelijk aan het gerapporteerde verlies vóór belastingen voor het kwartaal, wat op zich al een verbetering is ten opzichte van het verlies van 1,1 miljard dollar een jaar geleden.
Door de omzet van Lexmark mee te rekenen, steeg de omzet uit de verkoop van apparatuur met 13%, waarbij Lexmark verantwoordelijk was voor 26% van de omzet uit apparatuur en 55% van de installaties.
Steve Bandrowczak in een toelichting op de cijfers

CEO Steve Bandrowczak zegt dat het Reinvention-project 'duurzame productiviteit en langetermijnwaarde zal opleveren' door kostenbesparingen in het hele bedrijf, iets wat nu moet worden gerealiseerd door de synergieën die worden behaald door de overname van Lexmark voor 1,3 miljard dollar.


Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.