• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Drukbedrijf: ‘Unboxingcultuur’ neemt vlucht

VERPAKKING - De zogenaamde ‘unboxingcultuur’ wordt steeds populairder. Dat zien ze ook bij online drukker Drukbedrijf, waar ze zien dat steeds meer bedrijven investeren in gepersonaliseerde verpakkingen. Dat gaat van lint en stickers tot speciaal ontworpen inpakpapier en bedrukte dozen. Bedrijven trekken meer dan ooit de knip om met hun relatiegeschenken het ‘wow-effect’ te creëren.

Volgens Rutger Diemel, oprichter van Drukbedrijf, heeft de zogeheten ‘unboxingcultuur’, waar alles draait om beleving, een enorme vlucht genomen. “Het is mainstream geworden. Het uitpakmoment is bijna net zo belangrijk geworden als de inhoud van geschenken. Waar gepersonaliseerde verpakkingen vóór corona nog een bijproduct waren, goed voor minder dan vijf procent van de omzet, vertegenwoordigen ze inmiddels ruim dertig procent van de totale omzet. De piekperiode loopt van september tot en met november, in aanloop naar Black Friday en de feestdagen. In deze periode ligt de omzet in deze categorie ongeveer vier keer hoger dan aan het begin van het jaar. Niet alleen het aantal bestellingen, maar vooral de waarde per order is fors gestegen.”

Een belangrijke factor in deze ontwikkeling is dat kleinere minimale oplages personalisatie toegankelijk hebben gemaakt voor een breder scala aan bedrijven. Merken hoeven niet langer duizenden stuks af te nemen om een complete merkervaring te creëren. Dat maakt het mogelijk om verpakkingen per collectie, campagne of seizoensactie aan te passen. Het draait daarbij steeds meer om het ‘wow-moment’ zodra de doos wordt geopend. Van buitenkant naar bedrukte binnenkant (waar bijvoorbeeld een quote of leus op staat), dan het inpakmateriaal, een kaartje, sticker en uiteindelijk de unboxingtekst. Het effect is duidelijk: een herkenbare merkidentiteit, meer terugkerende klanten en content die klanten graag delen op social media.

De populairste producten voor social media-proof verpakkingen zijn dozen met bedrukte binnenkant, vloeipapier met branding, sluitstickers, lint en mini-gadgets. Diemel: “Wat je bijvoorbeeld ziet, is dat interieurmerken voor elke collectie een eigen inpakstijl voeren. En cosmeticamerken bestellen per geur of zelfs per variant gepersonaliseerde sleeves en etiketten.”

Diemel ziet dat verpakkingen essentieel worden in een markt waarin producten steeds meer op elkaar lijken. “Goede verpakkingen voegen waarde toe aan het merk, maken impact bij het uitpakken en zorgen dat klanten erover praten,” zegt hij. “Het is niet alleen praktisch, maar een kans om je merk tot leven te brengen.”

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Digitaal drukken van verpakkingen neemt grote vlucht Ook bij flexibele verpakkingen is digitaal drukken goed toepasbaar. Dit is deel twee van een serie van drie artikelen in printmedianieuws over de ontwikkeling van digitale persen in de verpakkingswereld....
  2. Drukwerk voor verkiezingen wordt steeds duurzamer MILIEU - Verkiezingsdrukwerk, zoals flyers, posters en jassen, wordt steeds duurzamer. Politieke partijen kiezen in de aanloop naar verkiezingen op 29 oktober in toenemende mate voor duurzame materialen, een milieuvriendelijke...
  3. Print.com holding neemt Simian over BEDRIJVEN - Print.Group, de holding achter het toonaangevende Europese printplatform Print.com, neemt onlinedrukker Simian over. De overname omvat de merken Reclameland, Flyerzone en Drukland, evenals de 23.000 m2 grote productielocatie...
  4. HH Global neemt PaperChainManagement over BEDRIJVEN - PaperChainManagement is het bekende in Haarlem gevestigde bedrijf van Piet Jorritsma. Het bedrijf is vooral bekend om inkoopprocessen rondom papier voor diverse branches en daaraan verbonden bedrijven. HH...

Jolanda van Drie

Bedrijfsjournalist, freelance redacteur voor Blokboek en Printmedianieuws en communicatie- en marketingmanager bij IT bedrijf Prindustry (Haarlem).

12 december 2025 door Jolanda van Drie Reageer

Categorie: verpakkingsmedia Tags: drukbedrijf

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Neemt AI alle rollen van advies over?
  • Drukbedrijf: ‘Unboxingcultuur’ neemt vlucht
  • AWVN directeur: geen loonsverhogingen meer
  • A&O fonds Grafimediabranche kijkt vooruit (2)
  • Grafisch Huis wordt begin februari 2026 geopend

Reacties

  • Peter Luit op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Henk Gianotten op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.