
TOELEVERANCIERS - Kyocera kiest nadrukkelijk voor high-end inkjet: Belharra is geen zijstap in een 'applicatie niche', maar een strategisch statement. De Belharra werd dit voorjaar al gelanceerd voor de Europese markt en was te zien tijdens drupa. Kyocera kiest nu voor een wereldwijde 'uitrol'.
• Leestijd ca. 4 minuten

Met de wereldwijde introductie van de Belharra fotoprinter zet Kyocera een duidelijke volgende stap in het high-end inkjetsegment. Wie de lancering oppervlakkig bekijkt, zou kunnen denken dat het hier vooral gaat om een nieuwe fotoprinter voor gespecialiseerde labs. Maar wie verder kijkt, ziet dat Belharra vooral symbool staat voor een bredere strategische koerswijziging: Kyocera positioneert zich steeds nadrukkelijker als industriële inkjetspeler met eigen systemen, en niet langer uitsluitend als technologie- en componentleverancier.
Nixka
De Belharra is ontwikkeld door Kyocera Nixka, de Franse dochter die voortkwam uit de overname van Nixka in 2023. Die acquisitie bleek achteraf geen opportunistische zet, maar een bewuste investering in systeemkennis, applicatie-expertise en markttoegang. Waar Kyocera jarenlang vooral bekend stond om zijn hoogwaardige inkjetkoppen — vaak ingezet door andere merken — wordt met Belharra zichtbaar dat het concern de stap naar complete productieplatforms serieus maakt.
Introductie van de Belhara
Van zilverhalide naar industriële inkjet
De fotomarkt waarin Belharra wordt gepositioneerd, is er één die zich al jaren in een spagaat bevindt. Enerzijds is er de blijvende dominantie van zilverhalide-systemen (*), vooral bij hoge volumes en consistente fotokwaliteit. Anderzijds neemt de druk toe om chemische processen af te bouwen, zowel vanuit duurzaamheidsoogpunt als vanuit operationele complexiteit. Belharra is duidelijk ontworpen als alternatief voor die traditionele workflows, niet als desktop- of mid-range oplossing, maar als industriële productiemachine.
De Belhara wordt gepositioneerd als alternatief voor traditionele zilverhalogenide-fotoprintprocessen.
Kyocera positioneert Belharra expliciet als een systeem dat miljoenen foto’s per jaar kan verwerken, met een kwaliteit die zich nadrukkelijk richt op professionele toepassingen. Dat gebeurt met water-gebaseerde inkten en een doorlopende web-architectuur, wat niet alleen productie-efficiëntie oplevert, maar ook een wezenlijk lagere ecologische voetafdruk. Daarmee speelt Kyocera in op een trend die breder zichtbaar is in de printmedia branche; duurzaamheid wordt steeds vaker een doorslaggevende factor in investeringsbeslissingen, ook bij high-volume productie.
Belharra past in een bredere inkjet-strategie
Belharra staat niet op zichzelf. Wie Kyocera’s activiteiten in inkjet over de afgelopen jaren bekijkt, ziet een consistent patroon. In het cut-sheet productie-inkjetsegment heeft Kyocera met de TASKalfa Pro-serie al een stevige positie opgebouwd, met name in Noord-Amerika. Daar profileert het bedrijf zich succesvol als alternatief voor toner-gebaseerde productie, met argumenten rond betrouwbaarheid, lage operationele kosten en energie-efficiëntie.

Tegelijkertijd investeert Kyocera in minder voor de hand liggende markten, zoals textielprint, waar het met de FOREARTH-technologie inzet op waterloze en energiezuinige productie. In die context moet ook Belharra worden gezien: niet als los fotoproduct, maar als onderdeel van een portfolio dat inkjet inzet als industriële productietechnologie, toepasbaar in verschillende markten met uiteenlopende eisen.
Kyocera in strategische niches
Wat daarbij opvalt, is dat Kyocera niet probeert alles tegelijk te doen. In tegenstelling tot spelers als Canon, Epson of HP, die brede portfolio's voeren van desktop tot industriële systemen, kiest Kyocera voor duidelijke niches waar het zijn technologische kracht kan uitspelen. Dat verklaart ook waarom Belharra zo specifiek is afgestemd op high-volume fotoproductie en niet op bijvoorbeeld grafisch commercieel drukwerk in bredere zin.
Concurrentie: niet breder, maar dieper
In het fotosegment zelf komt Kyocera met Belharra terecht in een speelveld waarin Fujifilm historisch sterk is, zowel met zilverhalide als met digitale alternatieven. Canon en Epson domineren vooral de professionele inkjetfotomarkt met een breed scala aan oplossingen, variërend van grootformaat tot productiegerichte systemen. Kyocera kiest dus nadrukkelijk een andere invalshoek.
De concurrentiestrategie is niet gebaseerd op breedte, maar op diepte en industrialisering. Belharra richt zich op bedrijven die fotoproductie benaderen als een industriële workflow, met automatisering, continuïteit en schaalbaarheid als uitgangspunt. Daarmee begeeft Kyocera zich in een segment waar de drempel hoog is, maar waar ook langdurige klantrelaties en stabiele volumes te vinden zijn.
Wat zegt dit over Kyocera’s ambities?
De - nu wereldwijde - introductie van Belharra laat vooral zien dat Kyocera zijn rol in de inkjetmarkt herdefinieert. Het bedrijf verschuift van een ondersteunende positie — als leverancier van technologie aan anderen — naar een meer zichtbare rol als systeemleverancier met eigen proposities.
Dat is strategisch gezien geen kleine stap, omdat het ook vraagt om andere competenties: verkoop, service, applicatie-ondersteuning en langdurige klantrelaties.
Tegelijkertijd blijft Kyocera trouw aan zijn kernwaarden: betrouwbaarheid, lange levensduur en technologische degelijkheid. Belharra oogt niet als een experimenteel product, maar als een zorgvuldig ontwikkeld systeem dat bedoeld is om jarenlang in productieomgevingen te draaien. Dat past bij de manier waarop Kyocera ook in andere markten opereert.
Belharra moet dus duidelijk minder moet worden gezien als een 'aanval' op alle gevestigde fotoprintspelers, maar meer als een strategisch ankerpunt. Het laat zien waar Kyocera heen wil met inkjet: gericht, industrieel, duurzaam en met duidelijke keuzes in applicaties. Als die lijn wordt doorgezet, zou Belharra wel eens het begin kunnen zijn van een bredere herpositionering van Kyocera in de wereldwijde printindustrie, dus met name in inkjet.
(*) Zilverhalide is een chemische verbinding van zilver met een halogeen (zoals chloor, broom, jodium) en is de lichtgevoelige stof die centraal staat in de traditionele fotografie; het vormt de kern van fotopapier en film, waar het door licht wordt beïnvloed om een latente afbeelding te creëren die vervolgens ontwikkeld wordt tot een zichtbare foto.


Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.