• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Neemt AI alle rollen van advies over?

OPINIE - Nepnieuws is de grootste 'angst' die vaak wordt gekoppeld aan kunstmatige intelligentie. het web staat natuurlijk vol met (on)waarheden en neemt het niet zo nauw met het onderscheid tussen feiten en fabels. Maar er is ook heel veel waardevolle content, die voor de goede verstaander binnen een vakgebied opgevat kan worden als deskundige adviseur.

• Leestijd ca. 3 minuten

We maken het als redactie zelf mee dat vele vragen naar onze inzichten op juiste wijze worden beantwoord, een soort virtueel 'hoor en wederhoor' mechanisme om beweringen te kunnen staven met de werkelijkheid. Nee, we zullen een belletje nar de bron nooit door middel van kunstmatige intelligentie volledig kunnen uitsluiten, maar toch komen we een heel eind. Het helpt in feite de redactionele context te verbeteren waar het mogelijkheid en soms zelfs gewenst is.

Recent voorbeeld

Bij het artikel over hedendaagse beveiligingen op e-mail werd de redactie flink geholpen op het gebied van beveiliging en waren we in staat om zelf ook nog meer beveiliging toe te voegen aan de eigen mailserver. Een waardevol artikel, mede samengesteld door ChatGPT. In het afgelopen jaar heeft de redactie meer artikelen gemaakt, waarbinnen AI een rol heeft gespeeld. In aanvang werd dat er als kenmerkend aspect bij geplaatst.

Heeft de branche er inhoudelijk wat aan?

Hert zijn vooral de grotere online print-service-providers met eigen ontwikkelaars die AI omarmen om hun software productie processen met hulp van AI te versnellen. Ontwikkelaars 'struinen' de markt af naar gereedschappen die dat kunnen doen.

Kleinere bedrijven hebben doorgaans minder mogelijkheden om 'zomaar' tijd te besteden aan AI. AI kan je gebruiken om tools te ontdekken, bijvoorbeeld op het gebied van beeldcreatie of complexe beeldbewerkingen. Voorbeelden zijn er genoeg. Lees bijvoorbeeld ook maar een het artikel over Nano Banana Pro.

Als adviseur

AI inzetten als adviseur is ook een hele goede manier om het nut van AI binnen je eigen organisatie te onderkennen. Er is zoveel waardevolle content op het web, waarmee AI dwarsverbanden kan leggen om complete vraagstukken mee op te kunnen lossen. Want realiseer je goed, heel veel content is geen nep. Die indruk wordt vaak gewekt als eer ergens ter wereld weer eens een 'schandalig voorbeeld' van verspreide nepberichten schade berokkenen aan bekende personen. En natuurlijk is het zo dat 'stout gedrag' ook binnen AI voorkomt. Het nep is niet de standaard.

Vragen over kleurparameters keurig in kaart gebracht

De Vlaamse specialist Eddy Hagen vroeg aan Gemini 3/Nano Banana Pro om van het gehele creatie- en proces van printproducten alle mogelijk te beïnvloeden parameters weer te geven in een visual. Het resultaat was indrukwekkend. De vraag door Hagen gesteld was als volgt: 'I need an overview of all the parameters and variables that influence brand color reproduction and perception when printing in offset printing. Include why this parameter or variable influences the color. Start with the variables in design, then platemaking, printing, finishing and finally viewing'.

Klik voor vergrote weergave

Ook werd duiding aan bovenstaande infographic gegeven, aangevuld met zijn eigen inbreng en deskundigheid.

De redactie vroeg hetzelfde aan ChatGPT. Deze liet een iets eenvoudiger infographic zien.

Dezelfde vraag met het resultaat in ChatGPT (in printmedianieuws stijl)

Kijk naar de bijgaande tabellen voor de diepgang die ChatGPT meteen al gaf bij de infographic.

Ontwerpen
CTP
Drukken
Nabewerking
Bekijken
Klik voor vergrote weeragve

Elke denkbare vraag

Ga er in de komende periode met wat extra vrije dagen maar eens mee aan de slag en stel bijvoorbeeld maar een de vraag:

'Ben je in staat om op basis van een een hardware en software lijst van mijn gereedschappen relevante uitspraken te kunnen doen over de meeste effectieve printworkflows? We willen namelijk meer hybride worden en dus iets meer digitaal om deels onze offset machine omvang te verminderen'.

Heet eerste antwoord is op zichzelf al 'verbluffend goed'. Natuurlijk wordt er eerst nog even doorgevraagd om de nodige antwoorden te geven op de vragen die ChatGPT dan weer aan jou stelt. Maar je ziet hier al hoe verfijnd ChatGPT bij je terugkomt in de rol van adviseur.

Ook krijg je een keurig overzicht van hetgeen ChatGPT zal antwoorden op basis van een volledig aangeleverde lijst van bestaande hardware en software.

vragenlijst
de verwachte resultaten
Klik voor vergrote weergave

Ook voor toeleveranciers

Net zoals AI zinvol is voor de producerende bedrijven zelf, is AI natuurlijk ook goed bruikbaar voor de toeleveranciers zelf. Het scheelt bergen met tijd om de meeste voor de hand liggende vragen beantwoord te krijgen. Daardoor kunnen adviseurs zich dus meer richten op hele specifieke niche vraagstukken binnen ondernemingen. Want AI kan natuurlijk niet in de hoofden kijken van hetgeen een onderneming wil met zijn medewerkers, opdrachtgevers en de productie omgeving. Zover is het (nog) niet.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Gratis WordPress advies voor gehele bedrijfstak BRANCHE - Voor de gehele bedrijfstak biedt printmedianieuws de komende weken kosteloze adviezen op het gebied van WordPress websites voor bedrijven. Gebruik deze periode om je website onder de loep...
  2. Mona Keijzer negeert advies ACM in postmarkt BRANCHE - De tweede tegenvaller na het hoger beroep in de JAJA sticker kwestie is een feit. Mona Keijzer negeert het advies van ACM om PostNL en Sandd niet met...
  3. Kenniscentrum GOC actief met advies en C3 Werkt! Door de enorme veranderingen in de grafische branche veranderde ook de rol van GOC van opleidingsinstituut naar kenniscentrum en mobiliteitscentrum. Het accent ligt tegenwoordig op mobiliteit, personeelsontwikkeling, onderzoek en advies....
  4. 6 gratis advies- en ondersteuningstrajecten A&O MARKETING - Het A&O Fonds Grafimediabranche gaat grafimediabedrijven helpen die door de coronacrisis geconfronteerd worden met uitdagingen op personeelsgebied. Bedrijven kunnen gebruik maken van zes verschillende advies-, coachings- of ondersteuningsmogelijkheden....

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

12 december 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: kunstmatige intelligentie Tags: adviseur, ChatGPT, eddy hagen, Nano Banana Pro, toeleveranciers, workflows

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Neemt AI alle rollen van advies over?
  • Drukbedrijf: ‘Unboxingcultuur’ neemt vlucht
  • AWVN directeur: geen loonsverhogingen meer
  • A&O fonds Grafimediabranche kijkt vooruit (2)
  • Grafisch Huis wordt begin februari 2026 geopend

Reacties

  • Peter Luit op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Henk Gianotten op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.