• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

UPM en Sappi samen in nieuwe joint venture

TOELEVERANCIERS - Spectaculair nieuws vanuit de papiermarkt. UPM en Sappi onderzoeken de mogelijkheden om in een joint venture de krachten rondom grafisch papier te bundelen. De Europese markt voor grafisch papier staat al jaren onder druk. Dalende oplages, structurele overcapaciteit en stijgende kosten hebben de marges uitgehold.

• Leestijd ca. 3 minuten

UPM en Sappi hebben een niet-bindende intentieverklaring ondertekend om de grafische papieractiviteiten van beide bedrijven te bundelen. De ondernemingswaarde van de nieuwe entiteit wordt geschat op €1,42 miljard, waarbij UPM een waarde van €1,1 miljard inbrengt en Sappi €320 miljoen.

In de persmededeling van UPM-Kymmene en Sappi staat dat UPM € 613 miljoen in contanten zal ontvangen + 50 % aandelen in de JV, en Sappi € 139 miljoen + 50 % aandelen.

UPM zal pensioen- en andere verplichtingen ter waarde van € 360 miljoen en nettoactiva ter waarde van € 740 miljoen overdragen. In ruil daarvoor ontvangt UPM € 613 miljoen in contanten en een belang van 50% in de joint venture.

De uiteindelijk beoogde synergievoordelen liggen rond de €100 miljoen per jaar. Dat bedrag moet vooral worden gerealiseerd door optimalisatie van productiecapaciteit, betere inzet van machines, efficiëntere logistiek, gezamenlijke inkoop en het stroomlijnen van overhead. Deze synergie is niet slechts een winstdoel, maar een noodzaak: de markt voor grafisch papier krimpt jaarlijks, en de druk op producenten blijft toenemen door stijgende energie-, grondstof- en onderhoudskosten.

De timing is geen verrassing

De grafische papiersector kampt met:

  • Structurele volumekrimp in print, met name in coated en uncoated woodfree.
  • Overcapaciteit, waardoor fabrieken onderbezet raken.
  • Stijgende kostprijzen, vooral door energie en transport.
  • Internationale concurrentie, waaronder goedkope import uit Azië en Zuid-Amerika.
  • Veranderende productmix, met groei in verpakkingen en daling in grafische segmenten.

De joint venture omvat de volgende papierfabrieken

Van UPM: Kymi, Rauma (inclusief UPM RaumaCell) en Jämsänkoski (papierlijn 6) in Finland, Nordland (papierlijnen 1 en 4), Augsburg en Schongau in Duitsland, UPM Caledonian papierfabriek in Irvine, Schotland en Blandin papierfabriek in de VS.

De papieractiva van Sappi voor de joint venture zijn Kirkniemi in Finland – 's werelds grootste fabriek voor gecoat publicatiepapier met een capaciteit van 750.000 ton per jaar, Gratkorn in Oostenrijk, Ehingen in Duitsland en Maastricht in ons eigen land.

De overeenkomst omvat ook de joint ventures van Sappi Europe op het gebied van houtlevering.

Toelichtingen door beide bedrijven

UPM-president en CEO Massimo Reynaudo

UPM-president en CEO Massimo Reynaudo merkte op: “De voorgestelde joint venture is een beslissend antwoord op de structurele veranderingen in de Europese grafische papierindustrie. Het zou een manier zijn om de veerkracht van de industrie te versterken en grafische papierklanten langdurige betrokkenheid en leveringszekerheid te bieden.”

Marco Eikelenboom, CEO van Sappi Europe

Marco Eikelenboom, CEO van Sappi Europe, zei: "Om op lange termijn concurrerend en duurzaam te blijven, is consolidatie nodig. Consolidatie zal bijdragen aan een robuustere en veerkrachtigere Europese grafische papierindustrie, waardoor de binnenlandse leveringszekerheid voor de drukkerijsector wordt gewaarborgd."

Sappi CEO Steve Binnie gaf ook commentaar en zei dat hij enthousiast was over de potentiële voordelen die dit zou opleveren: "We waren op zoek naar een oplossing om een winstgevende toekomst op lange termijn voor onze Europese activiteiten veilig te stellen. Deze innovatieve samenwerking met UPM zal een gefocust bedrijf opleveren dat de beste activa en mensen samenbrengt om een sterke toekomst te creëren die duurzame ondersteuning voor onze klanten kan garanderen en ook kan zorgen voor de bescherming van de Europese productiebasis."

Belang aandeelhouders

Het is de bedoeling om een duurzaam, zelfstandig bedrijf te creëren dat 'uiteindelijk beide aandeelhouders flexibiliteit biedt om hun belang te kunnen verkopen'. De overeenkomst houdt in dat drie jaar na afronding, wanneer de integratie is voltooid en de synergieën zijn gerealiseerd, beide aandeelhouders kunnen overgaan tot desinvestering van hun aandelen.

De aandelenkoers van UPM steeg met iets minder dan 3% na het nieuws, de aandelenkoers van Sappi steeg met 8,76%.

Nog niet meteen 'rond'

De afronding is onderworpen aan verschillende voorwaarden, waaronder goedkeuring door de aandeelhouders van Sappi, beoordeling door de Europese Commissie en relevante fusiecontrole en goedkeuring in andere rechtsgebieden, waaronder het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en China.

De definitieve overeenkomst wordt verwacht in de eerste helft van 2026, afronding volgt naar verwachting voor het einde van 2026, onder voorbehoud van toezichthouders.

Conclusie

De joint venture tussen UPM en Sappi markeert een nieuw hoofdstuk voor de grafische papierindustrie. Het is een defensieve maar strategisch logische reactie op een structureel krimpende markt. Voor drukkerijen betekent dit enerzijds stabiliteit door schaal en synergie, maar anderzijds ook minder keuze en mogelijk hogere afhankelijkheid.

De consolidatieslag aan producentenzijde gaat door. De vraag is nu hoe de grafische sector — met name in Nederland — zich blijft aanpassen in een markt die structureel blijft veranderen. Eén ding staat vast: papier blijft onderdeel van de printwaardeketen, maar niet meer als de onbetwiste basis die het decennia lang was.

Bronnen: Nasdaq, PR Newswire, Inderes, Trading News, Druckspiegel, en Marketscreener.

Kopbeeld: door middel van AI

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Joint venture Fujifilm en Konica Minolta stap verder TOELEVERANCIERS - Begin april werd bekend gemaakt dat Fujifilm Business Innovation de leidende rol gaat krijgen in een op te richten joint venture met het verliesgevende Konica Minolta. Deze week...
  2. Nog geen witte rook bij Roto Smeets Group over joint venture In de ‘business update derde kwartaal 2014’ geeft Roto Smeets Group nog geen uitsluitsel over naam van de ‘vooraanstaande speler’ om mee samen te werken in een joint venture. Bij...
  3. Fujifilm leidend in joint venture met Konica Minolta TOELEVERANCIERS - Fujifilm zegt dat een 'alliantie' met Konica Minolta van 'immens belang' zal zijn voor de verdere ontwikkeling van productieprinters, maar ook voor mid-range kantoormachines. De aankondiging kwam kort...
  4. Sappi boekt sterke resultaten in het eerste kwartaal FINANCIEEL - Sappi heeft sterke resultaten gerapporteerd voor zijn eerste kwartaal in het gebroken boekjaar van 2022 met een omzet van 1,697 miljard dollar, een stijging van 46% jaar-op-jaar, en...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

5 december 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: toeleveranciers Tags: Grafisch Papier, joint venture, Sappi, UPM

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • UPM en Sappi samen in nieuwe joint venture
  • Picnic haalt in december ook kerstkaarten op
  • Boekje in oplage 8,4 miljoen door Van der Most
  • Mona Keyzer flink de fout in met fusie PostNL/Sandd
  • EFTA-Benelux, eco-flexodruk & standaardisatie (2)

Reacties

  • Peter Luit op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Henk Gianotten op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.