PRODUCTIE INNOVATIE – De inkjetkop is het kloppend hart van elk high-end ink productie systeem. Achter dat kleine component schuilt een complexe wereld van microtechniek, materiaalkunde en hoge ontwikkelkosten. Vooral in het segment voor commercieel drukwerk en verpakkingen is de technologie razendsnel geëvolueerd. Wat komt er kijken bij de ontwikkeling van zo’n high-end printkop – en waarom is hij zo duur?
Lees verder...
Integrator MTEX-Portugal nu in AstroNova group-VS
VERPAKKINGSMEDIA – MTEX bewees hoe een ‘inkjetprint-constructiebedrijf’ binnen 14 jaar kans zag om vanuit een positie als printerdealer te groeien naar aanbieder van een breed inkjetprinterprogramma. Nu wordt het bedrijf verkocht aan de Amerikaanse AstroNova group voor €24.3 miljoen, plús prestatie-afhankelijk nog €4 miljoen, verdeeld over de komende 3 jaar.
Premium...
Clustering inkjetkoppen; een uitdagende integratorsrol
PRODUCTIE INNOVATIE – Mouvent’s voorgeassembleerde Samba-printkoppencluster – later als Bobst printcluster herdoopt – oogde veelbelovend in 2017. Nu is er navolging door Kyocera printkoppen-clusters; na een lange tussenpauze. Vervolgens werden ook ‘printbars’ actief. Nut & noodzaak van deze ontwikkeling.
Premium...
Het ongelofelijke van Memjet wideformatprintkoppen
PRODUCTIE INNOVATIE – Wideformat papier- en folieprinters printen toch doorgaans multipass? Memjet’s wideformatprinters en printkoppen printen altijd singlepass.
Premium...
Inkjetkoppen: kerntechnologie in wideformatprinters
PRODUCTIE INNOVATIE – Multipass Drop-on-Demand print bestaat al langer, maar het wereldpatent werd Agfa Gevaert pas 2003 verleend. Een vervolg op Konica Minolta’s 1970-patent ‘Method and apparatus for recording with writing fluids and drop projection means therefor’.
Premium...
Printkoparchitectuur, plaatsing en effect in inkjetprint
PRODUCTIE INNOVATIE – Inkjetprintkoppen doen hun job op verschillende manieren; zodanig hangend aan een structuur dat bijna altijd een druppeltjes-‘regen’ verticaal op substraten of voorwerpen spuit; zelfs hangend aan een robotarm.
Premium...
Ècht werk maken van hergebruik doosverpakkingen?
VERPAKKINGSMEDIA – Retourzendingen zijn de grootste plaag van online-retailers. Herbruikbaarheid van retourverpakkingen is wel belangrijk, maar not-done. Webwinkels lijken zich er niet voor in te spannen, omdat bij het meestal zichtbare hergebruik (door oude bestickering en/of herstelde beschadiging), ontvangers de nieuwheid van het geleverde artikel zouden betwijfelen en weigeren. Hoe beïnvloedt dit de verzenddoosproductie?
Premium...
Xeikon stapt met IDERA in postprinting kartonplaten
VERPAKKINGSMEDIA – Per ‘live news broadcast’ vanuit eigen TV-Studio lanceerde Xeikon haar nieuwe IDERA-platform dat wordt ontwikkeld voor postprinting van max 160 x 280cm grote golf- respectievelijk massiefkartonplaten ‘in een hogere drukkwaliteit dan flexo’.
Premium...
LabelExpo 2019 Brussel: niet alles goud wat er blinkt
VERPAKKINGSMEDIA – De 40e LabelExpo-Europe werd gedomineerd door convertingequipment; meer dan alle labelpersen tezamen. 50% meer convertingsystemen dan in 2017! Nu was de verhouding tussen labeldruk versus labelconverting 8:9. In 2017 was dat nog 4:3. Digitaaldruk steeg fractioneel. Het flexolabel- en offsetdrukaanbod handhaafde zich.
Premium...

Reacties