• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Digitale losse artikelen verkopen niet makkelijker dan print

Het aantal platformen welke zich een positie vergaart tussen uitgevers en de lezende consument blijft groeien. Sanoma, Wegener en NRC kozen onlangs voor Myjour, een nieuw online platform voor de verkoop van met name losse artikelen. Doet print het beter?

• Uitgevers stappen 'versnipperd' in meerdere wederverkopers, keuze voor klant wordt er niet eenvoudiger op
• Persgroep stapt ook in Blendle

myjour

Uit vele onderzoeken blijkt dat de verkoop van digitale losse artikelen ('content') financieel gezien alleen succesvol kan zijn bij enorme aantallen, omdat de prijs per artikel doorgaans laag ligt, zeker bij artikelen die geen 'premium' karakter hebben in de sfeer van publiekstijdschriften of het gewone dagelijkse nieuws uit de dagbladen. Aan de versnippering van aanbieders van losse artikelen lijkt voorlopig geen einde te komen. Sterker nog, het aanbod neemt alleen maar toe.

De consument mag dan wel meer keuzes hebben, het is maar zeer de vraag of al deze tussenvormen lang hun geld kunnen blijven verdienen. Het online platform Myjour, dat begin oktober is gestart, zegt al een grote aantal uitgevers naar zich toe te hebben kunnen trekken voor de verkoop van losse artikelen aan consumenten. Het systeem is (nu nog?) bannervrij en is niet gesubsidieerd. Het bedrijfje zegt nu al 20.000 unieke bezoekers op haar site te hebben gehad.

sportschrijvertNaast content van bestaande titels, richt Myjour zich ook op titels die (nog) geen bestaansrecht hebben in print. De nieuwe titel Sportschrijvert, wordt naar eigen zeggen al veel gelezen via Myjour. In Sportschrijvert publiceren de betere Nederlandse sportjournalisten langere en exclusieve kwaliteitsverhalen. Zo interviewde Diana Kuip wielrenster Marianne Vos, schreef Remco Regterschot een artikel over oud-profvoetballer (en huidig trainer van Heerenveen) Marco van Basten en interviewde Edwin Struis oud-profvoetballer Willem van Hanegem.

Sanoma

Uitgever Sanoma kondigde eerder aan met 12 titels te verschijnen op Myjour, maar of die gehele reeks titels het digitale platform wel gaat halen is nog maar de vraag na de onlangs aangekondigde reorganisatie. Myjour meldde dat de volgende titels deel uit zouden maken van de afspraak met Sanoma: Viva, Grazia, Roots, Nieuwe Revu, Fiets, Golfers Magazine, Playboy, KIJK, Panorama, Autoweek, Beau Monde en Story.

Ook krantenuitgevers lijken interesse te hebben in het platform. Wegener publiceert content uit haar 35 regionale titels en NRC publiceert artikelen vanuit de NRC Reader content. Gesprekken met de Persgroep zijn gaande om ook Volkskrant, Parool en AD aan het platform te verbinden. Myjour biedt via The Post Online (voorheen De Nieuwe Pers) ook individuele journalisten de mogelijkheid het platform te gebruiken voor de verkoop van hun eigen content.

Print

De kansen voor print-on-demand zijn ook al op vele manieren beproefd in vele segmenten van kranten, tijdschriften en boeken. Met wisselend succes. Onlangs beschreven we nog een businesscase van MegaNews uit Zweden, met een soort geautomatiseerde kiosk, van waaruit vele titels (echter wel als volledige kranten of magazines) on-demand kunnen worden geprint. Het bedrijf installeerde vorige maand een tweede installatie op de luchthaven van Stockholm.

Samen

Het blijft echter wat lastig te begrijpen waarom uitgevers niet samen de handen ineen slaan om één grote digitale content container te ontwikkelen, van waaruit zij zelf de verkoop van losse artikelen regelen. Al deze tussenvormen verlagen het potentiële rendement, omdat een (veelal fors) percentage van de omzet moet worden afgedragen aan de ontwikkelaar/exploitanten van deze 'interfaces'. Maar er zijn ook uitgevers die deze services zien als slechts 'bijvangst' en er zelf dus geen investeringen in willen doen.

 

 

 

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. Spotify voor kranten en tijdschriften: onbeperkt artikelen lezen voor 10 euro per maand Dat is wat directeur Michel Suijkerbuijk wil met zijn nieuwste versie van eLinea. Inmiddels hebben zich ruim 70 titels bij het initiatief aangesloten en enkele tientallen zitten in de pijplijn....
  2. Onafhankelijke digitale kiosken in handen uitgevers OPINIE - Vorige week luidde Magna Global nog de alarmklok over de houding van uitgevers met betrekking tot zowel print als digitaal. Deze week maakte Audax bekend de digitale kiosk...
  3. Manroland gaat digitale printkoppen van Kodak verkopen De digitale printkoppen van Kodak worden vooral toegepast op rotatiepersen (coldset en heatset). Persenfabrikant Manroland Web Systems gaat de apparatuur van Kodak wereldwijd verkopen. De grote Duitse krant Bild Zeitung...
  4. Quark verkoopt nog steeds het liefst losse pakketten PRODUCTIE INNOVATIE - De ooit zo bekende software ontwikkelaar Quark blijft aan de weg timmeren met het pakket XPress. Volgens de eigen website is het bedrijf springlevend, bijna vermoedend alsof...

Peter Luit

Peter Luit (1958) is sinds 1993 zelfstandig adviseur in de volledige breedte van de mediawereld. Hij schreef vele jaren voor het Grafisch Weekblad en weet op objectieve wijze de verhoudingen tussen printmedia en digitale media te positioneren.

22 november 2013 door Peter Luit Reageer

Categorie: productie innovatie Tags: myjour, Sanoma

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
partners” height= multipress “vigc” drukwerkdeal
screen canon

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Kurt De Cat nieuwe hoofdredacteur Vlaamse grafimedia bladen 3 maart 2021
  • Stickerserie op en over gezonde bananen 3 maart 2021
  • Nieuw Nederlands moerasgebied op postzegels 3 maart 2021
  • PostNL meldt uitzonderlijke resultaatontwikkeling 2020 2 maart 2021
  • Bol.com start nieuwe community én stopt met particuliere verkoop 2 maart 2021

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton” “gf”

printmediatrainingen – najaarsprogramma 2020

“printmediatrainingen”

Binnenkort verschijnen de trainingen voor het eerste halfjaar van 2021 op onze website.

onze nieuwe vacature service (in beta)

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • DTP- en productiemedewerk(st)er
  • Backend developer
  • MultiPress application Specialist (m/v) – Limmen
  • Field Support Engineer, Netherlands
  • Projectmanager (Full time) (M/V)
  • Projectmanager (Full time) m/v

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Cees Verweij: ‘We are The Voice of Print in Brussels’
  • Inkjetkoppen: kerntechnologie in wideformatprinters
  • Zonder drupa is toekomstvisie duidelijker dan ooit
  • Mooi initiatief van Stichting Laurens Janszoon Coster
  • Mediahuis zegt in jaarcijfers 2020 weinig over print

Reacties

  • Germen Kroon op Inkjet jaagt vraag op naar end-to-end workflows
  • Mario Klomp op Grafimedia in cijfers 2020 toont ‘verdeeld’ jaar
  • Henk Gianotten op Marco Aarnink gaat voor de beleving
  • Peter Luit op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes
  • Henk Gianotten op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing