• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Digitale losse artikelen verkopen niet makkelijker dan print

Het aantal platformen welke zich een positie vergaart tussen uitgevers en de lezende consument blijft groeien. Sanoma, Wegener en NRC kozen onlangs voor Myjour, een nieuw online platform voor de verkoop van met name losse artikelen. Doet print het beter?

• Uitgevers stappen 'versnipperd' in meerdere wederverkopers, keuze voor klant wordt er niet eenvoudiger op
• Persgroep stapt ook in Blendle

myjour

Uit vele onderzoeken blijkt dat de verkoop van digitale losse artikelen ('content') financieel gezien alleen succesvol kan zijn bij enorme aantallen, omdat de prijs per artikel doorgaans laag ligt, zeker bij artikelen die geen 'premium' karakter hebben in de sfeer van publiekstijdschriften of het gewone dagelijkse nieuws uit de dagbladen. Aan de versnippering van aanbieders van losse artikelen lijkt voorlopig geen einde te komen. Sterker nog, het aanbod neemt alleen maar toe.

De consument mag dan wel meer keuzes hebben, het is maar zeer de vraag of al deze tussenvormen lang hun geld kunnen blijven verdienen. Het online platform Myjour, dat begin oktober is gestart, zegt al een grote aantal uitgevers naar zich toe te hebben kunnen trekken voor de verkoop van losse artikelen aan consumenten. Het systeem is (nu nog?) bannervrij en is niet gesubsidieerd. Het bedrijfje zegt nu al 20.000 unieke bezoekers op haar site te hebben gehad.

sportschrijvertNaast content van bestaande titels, richt Myjour zich ook op titels die (nog) geen bestaansrecht hebben in print. De nieuwe titel Sportschrijvert, wordt naar eigen zeggen al veel gelezen via Myjour. In Sportschrijvert publiceren de betere Nederlandse sportjournalisten langere en exclusieve kwaliteitsverhalen. Zo interviewde Diana Kuip wielrenster Marianne Vos, schreef Remco Regterschot een artikel over oud-profvoetballer (en huidig trainer van Heerenveen) Marco van Basten en interviewde Edwin Struis oud-profvoetballer Willem van Hanegem.

Sanoma

Uitgever Sanoma kondigde eerder aan met 12 titels te verschijnen op Myjour, maar of die gehele reeks titels het digitale platform wel gaat halen is nog maar de vraag na de onlangs aangekondigde reorganisatie. Myjour meldde dat de volgende titels deel uit zouden maken van de afspraak met Sanoma: Viva, Grazia, Roots, Nieuwe Revu, Fiets, Golfers Magazine, Playboy, KIJK, Panorama, Autoweek, Beau Monde en Story.

Ook krantenuitgevers lijken interesse te hebben in het platform. Wegener publiceert content uit haar 35 regionale titels en NRC publiceert artikelen vanuit de NRC Reader content. Gesprekken met de Persgroep zijn gaande om ook Volkskrant, Parool en AD aan het platform te verbinden. Myjour biedt via The Post Online (voorheen De Nieuwe Pers) ook individuele journalisten de mogelijkheid het platform te gebruiken voor de verkoop van hun eigen content.

Print

De kansen voor print-on-demand zijn ook al op vele manieren beproefd in vele segmenten van kranten, tijdschriften en boeken. Met wisselend succes. Onlangs beschreven we nog een businesscase van MegaNews uit Zweden, met een soort geautomatiseerde kiosk, van waaruit vele titels (echter wel als volledige kranten of magazines) on-demand kunnen worden geprint. Het bedrijf installeerde vorige maand een tweede installatie op de luchthaven van Stockholm.

Samen

Het blijft echter wat lastig te begrijpen waarom uitgevers niet samen de handen ineen slaan om één grote digitale content container te ontwikkelen, van waaruit zij zelf de verkoop van losse artikelen regelen. Al deze tussenvormen verlagen het potentiële rendement, omdat een (veelal fors) percentage van de omzet moet worden afgedragen aan de ontwikkelaar/exploitanten van deze 'interfaces'. Maar er zijn ook uitgevers die deze services zien als slechts 'bijvangst' en er zelf dus geen investeringen in willen doen.

 

 

 

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Spotify voor kranten en tijdschriften: onbeperkt artikelen lezen voor 10 euro per maand Dat is wat directeur Michel Suijkerbuijk wil met zijn nieuwste versie van eLinea. Inmiddels hebben zich ruim 70 titels bij het initiatief aangesloten en enkele tientallen zitten in de pijplijn....
  2. Omzet losse verkoop tijdschriften omlaag BRANCHE - Tijdschriften analist Carolien Vader bestudeerde de markt van de losse verkoop van tijdschriften en berekende dat de omzet in 2018 fors daalde....
  3. Onafhankelijke digitale kiosken in handen uitgevers OPINIE - Vorige week luidde Magna Global nog de alarmklok over de houding van uitgevers met betrekking tot zowel print als digitaal. Deze week maakte Audax bekend de digitale kiosk...
  4. Manroland gaat digitale printkoppen van Kodak verkopen De digitale printkoppen van Kodak worden vooral toegepast op rotatiepersen (coldset en heatset). Persenfabrikant Manroland Web Systems gaat de apparatuur van Kodak wereldwijd verkopen. De grote Duitse krant Bild Zeitung...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

22 november 2013 door Peter Luit Reageer

Categorie: productie innovatie Tags: myjour, Sanoma

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Eerste groep deelnemers ‘Week van de Grafimedia’ bekend 23 mei 2025
  • Deense Filip Sørensen gekroond tot World Wrap Master 2025 22 mei 2025
  • Aantal gecertificeerde bossen groeit wereldwijd 22 mei 2025
  • Omzet Agfa bij Digital Printing Solutions in eerste kwartaal 3% lager 21 mei 2025
  • Printmedianieuws met voorspellingen voor het tweede kwartaal 20 mei 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Stora Enso stoot ruim 12% van Zweedse bossen af
  • EU markt papier- en (golf)kartonnen verpakkingen
  • A&O fondsgrafimediabranche: voorspelling 2025-2
  • A&O fondsgrafimediabranche: voorspelling 2025-2
  • Printweek enquête: te afhankelijk van grote klanten

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.