• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

2014: ‘The Year of the Paywall’, zegt Businessweek

Is nieuws gratis? Dat is al sinds de opkomst van Internet het grote vraagstuk voor uitgevers. Steeds meer uitgevers vragen geld voor (de achtergronden van het) nieuws. Ook gratis kranten zijn op de terugtocht. Wat zijn de gevolgen voor de drukkers?

HDEerst een positief bericht uit eigen land. Het Haarlems Dagblad verwerft nieuwe abonnees door hen met voorrang inzage te geven in artikelen, die later die dag in gedrukte vorm in de krant verschijnen. De krant legt het zo uit. ‘Als er ’s ochtends een brand is, zet de redactie het nieuws meteen online. Maar we maken ook een achtergrondverhaal of een interview ter plaatse. Geregistreerde abonnees kunnen die achtergrond informatie online bekijken, soms 24 uur voordat het in de papieren krant komt.’ De Haarlemse krant zegt met deze aanpak van ‘premium’ artikelen enkele honderden nieuwe abonnees te hebben geworven, ook voor de papieren krant. Deze aanpak is dus goed voor de drukkers.

The Year of the Paywall

Warren-Buffett-9230729-1-402Onder deze kop schrijft het Amerikaanse zakenblad Businessweek deze week dat steeds meer uitgevers geld vragen voor hun producten. De eerste was The Wallstreet Journal, later gevolgd door anderen. Succesvol is vooral de Financial Times, waar meer dan de helft van de 629.000 abonnees betaalt voor de digitale versie van de krant. De krant is niet dood, zo blijkt ook uit de aankoop van 28 kranten door Warren Buffett (foto), een van de rijkste mannen ter wereld. ‘Ons doel is onze kranten te vullen met content, die voor onze lezers van belang is, en dat kan zowel via internet als via een gedrukte krant.’ De gedrukte krant is nog niet dood.

Gratis kranten

free_europe-300x173De tijd van groei van gratis kranten ligt achter ons, zo blijkt uit een artikel van Piet Bakker in een vakblad. Bakker is lector aan de Hogeschool Utrecht. In bijna alle landen van Europa is de gratis krant op de terugtocht, ook in Nederland. Dat blijkt uit bijgaande grafiek. Op het hoogtepunt van de gratis kranten in ons land waren de drukpersen van een groot aantal krantendrukkers goed gevuld. Spits (van uitgever Telegraaf Media Groep, TMG) werd aanvankelijk gedrukt op de persen van NDC in Leeuwarden, later op de eigen persen in Alkmaar en Amsterdam. Metro werd gedrukt bij BDU Print en Janssen Pers, later ook Dijkman Offset. Maar inmiddels zijn de overgebleven gratis kranten Metro en Spits in handen van TMG en worden de kranten gedrukt in Amsterdam en Alkmaar. Bijzonder is wel dat Spits inmiddels in de vroege avond wordt gedrukt, dus buiten ‘prime time’. In landen als Duitsland en Belgie hebben gratis kranten nauwelijks voet aan de grond gekregen.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Vandaag laatste Spits, morgen Telegraaf op tabloidformaat Spannende dagen voor uitgever TMG: vandaag de laatste editie van gratis krant Spits en morgen het eerste nummer van De Telegraaf in tabloidformaat....
  2. Nieuwe reorganisatie bij Telegraaf Tijdelijke topman Steijn geeft een maand na zijn aantreden al duidelijkheid over de gewenste koers van de Telegraaf Media Groep: de ‘merken’ worden leidend, ongeacht de manier waarop de content...
  3. Gratis kranten waren goed voor krantendrukkers Het samenvoegen van gratis kranten Metro en Sp!ts door dagbladuitgever TMG is de laatste fase van het tijdperk van de gratis kranten in Nederland. Vijftien jaar lang heeft een hele...
  4. Jaaroverzicht 2014: ‘Zelf kranten drukken geen kerntaak meer’ Printmedianieuws brengt de laatste dagen van het jaar een overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen uit 2014, gerangschikt naar onderwerp. Vandaag zijn de dagbladuitgevers aan de beurt. ‘Zelf drukken geen kerntaak...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

7 januari 2014 door Erik van Erp Reageer

Categorie: branche Tags: Janssen Pers, metro, NDC, spits, TMG

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26
  • Eerste Komori J-throne 29 installatie komende zomer

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.