• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

2014: ‘The Year of the Paywall’, zegt Businessweek

Is nieuws gratis? Dat is al sinds de opkomst van Internet het grote vraagstuk voor uitgevers. Steeds meer uitgevers vragen geld voor (de achtergronden van het) nieuws. Ook gratis kranten zijn op de terugtocht. Wat zijn de gevolgen voor de drukkers?

HDEerst een positief bericht uit eigen land. Het Haarlems Dagblad verwerft nieuwe abonnees door hen met voorrang inzage te geven in artikelen, die later die dag in gedrukte vorm in de krant verschijnen. De krant legt het zo uit. ‘Als er ’s ochtends een brand is, zet de redactie het nieuws meteen online. Maar we maken ook een achtergrondverhaal of een interview ter plaatse. Geregistreerde abonnees kunnen die achtergrond informatie online bekijken, soms 24 uur voordat het in de papieren krant komt.’ De Haarlemse krant zegt met deze aanpak van ‘premium’ artikelen enkele honderden nieuwe abonnees te hebben geworven, ook voor de papieren krant. Deze aanpak is dus goed voor de drukkers.

The Year of the Paywall

Warren-Buffett-9230729-1-402Onder deze kop schrijft het Amerikaanse zakenblad Businessweek deze week dat steeds meer uitgevers geld vragen voor hun producten. De eerste was The Wallstreet Journal, later gevolgd door anderen. Succesvol is vooral de Financial Times, waar meer dan de helft van de 629.000 abonnees betaalt voor de digitale versie van de krant. De krant is niet dood, zo blijkt ook uit de aankoop van 28 kranten door Warren Buffett (foto), een van de rijkste mannen ter wereld. ‘Ons doel is onze kranten te vullen met content, die voor onze lezers van belang is, en dat kan zowel via internet als via een gedrukte krant.’ De gedrukte krant is nog niet dood.

Gratis kranten

free_europe-300x173De tijd van groei van gratis kranten ligt achter ons, zo blijkt uit een artikel van Piet Bakker in een vakblad. Bakker is lector aan de Hogeschool Utrecht. In bijna alle landen van Europa is de gratis krant op de terugtocht, ook in Nederland. Dat blijkt uit bijgaande grafiek. Op het hoogtepunt van de gratis kranten in ons land waren de drukpersen van een groot aantal krantendrukkers goed gevuld. Spits (van uitgever Telegraaf Media Groep, TMG) werd aanvankelijk gedrukt op de persen van NDC in Leeuwarden, later op de eigen persen in Alkmaar en Amsterdam. Metro werd gedrukt bij BDU Print en Janssen Pers, later ook Dijkman Offset. Maar inmiddels zijn de overgebleven gratis kranten Metro en Spits in handen van TMG en worden de kranten gedrukt in Amsterdam en Alkmaar. Bijzonder is wel dat Spits inmiddels in de vroege avond wordt gedrukt, dus buiten ‘prime time’. In landen als Duitsland en Belgie hebben gratis kranten nauwelijks voet aan de grond gekregen.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Vandaag laatste Spits, morgen Telegraaf op tabloidformaat Spannende dagen voor uitgever TMG: vandaag de laatste editie van gratis krant Spits en morgen het eerste nummer van De Telegraaf in tabloidformaat....
  2. Nieuwe reorganisatie bij Telegraaf Tijdelijke topman Steijn geeft een maand na zijn aantreden al duidelijkheid over de gewenste koers van de Telegraaf Media Groep: de ‘merken’ worden leidend, ongeacht de manier waarop de content...
  3. Gratis kranten waren goed voor krantendrukkers Het samenvoegen van gratis kranten Metro en Sp!ts door dagbladuitgever TMG is de laatste fase van het tijdperk van de gratis kranten in Nederland. Vijftien jaar lang heeft een hele...
  4. Jaaroverzicht 2014: ‘Zelf kranten drukken geen kerntaak meer’ Printmedianieuws brengt de laatste dagen van het jaar een overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen uit 2014, gerangschikt naar onderwerp. Vandaag zijn de dagbladuitgevers aan de beurt. ‘Zelf drukken geen kerntaak...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

7 januari 2014 door Erik van Erp Reageer

Categorie: branche Tags: Janssen Pers, metro, NDC, spits, TMG

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

“fujifilm”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws dienstencentrum
multipress
“vigc” drukwerkdeal screen
canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • HYPR neemt verkoopactiviteiten voor huis-aan-huiskranten over van DPG Media 1 december 2023
  • Van Straaten presenteert next-gen 5-meter sublimatieprinter en ClimateCalc-certificering 30 november 2023
  • Eerste Nederlandse bitcointijdschrift is een feit 30 november 2023
  • Damen Drukkers investeert in compleet nieuwe CTP-ruimte 30 november 2023
  • KVGO ‘boegbeeld’ Bram ter Beek met pensioen 29 november 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2023

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2023 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Offsetdrukker / leerling drukker
  • Allround Print Operator – 40 uur
  • Operator afwerking labels (3 ploegen)
  • Offset vellendrukker
  • Accountmanager
  • Commercieel Talent Multimedia

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter. Kennelijk is er iets veranderd in de mogelijkheden om Twitter data te embedden op een website. We zoeken naar een oplossing.

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Australaziatische LabelExpo Shanghai, puur regio?
  • ChatGPT: ‘baby’ is deze week één jaar geworden
  • Fespa Global Print Expo 2024: 19-24 maart A’dam
  • Digitale veredeling op B1 formaat: voor wie bedoeld?
  • Special van het Informatiecentrum Papier en Karton

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.