• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Begint Layar grip op papier te verliezen?

Layar zou de verbinding moeten zijn tussen content op papier en interactie via de smartphone. Een soort intelligente QR code, die de lezer naar achterliggende content brengt. Maar het gebruik ervan door lezers van tijdschriften valt tegen. Wat moeten uitgevers doen?

layarDe uitgever van Linda gelooft er niet meer in en stopt daarom met de integratie van Layar in het populaire tijdschrift. Redacteur Simone Timmers is niet overtuigd van de kracht van de combintie: 'Onze lezers consumeren onze content in een 'lean-back-modus' op de bank. Anderzijds weten onze abonnees onze app en webshop goed te vinden zonder dat via een tussenschakel als Layar te hoeven doen.'

De Kampioen van de ANWB houdt het nog wel even vol, ondanks min of meer dezelfde geluiden bij monde van Stephan Grout, eindredacteur bij De Kampioen. Kennelijk geeft het lezen van papieren media juist rust, even niet de smartphone of tablet hoeven te gebruiken. De Kampioen heeft ruim 5,5 miljoen lezers, slechts 3000 maken regelmatig gebruik van de Layar functionaliteit. ANWB weet welke groep dit is, en kan met 3000 gebruikerers bepaalde typen adverteerders overtuigen mee te doen. Volgens Grout loont dat nog steeds de moeite.

Ander businessmodel

Layar paste in 2012 haar businessmodel aan, door min of meer af te stappen van interactieve content op basis van de omgeving waar iemand liep door GPS coördinaten 'om te zetten' in content. Een mogelijke toepassing was bijvoorbeeld een te koop staand huis, welke vanuit de app bijvoorbeeld in een slideshow van het huis resulteerde of extra informatie van de makelaar. In de praktijk blijkt dat slechts weinig gebruikers van smartphones voortdurend QR codes scannen of gebruik maken van Layar om achterliggende content 'op te sporen'.

Layar zag vervolgens wel de mogelijkheid de app wat 'dichter bij huis' te brengen met de zogenaamde Layar Creator, een on-line opmaak applicatie, welke aan bestaande content Layar interactiviteit kon toevoegen. Diverse uitgevers experimenteerden met deze vorm van interactiviteit, waaronder VTwonen van Sanoma Media, nrc.next, de LINDA en Eppo.

Nieuwe versie

Deze week introduceerde Layar versie 8.1 van hun iOS en Android app. Belangrijkste verbetering is dat de smartphone gebruiker door middel van 'pop-out' de directe zicht-verbinding tussen print en smartphone mag verlaten en content dus iets makkelijker kan consumeren. Vergelijkbaar dus met een QR code, waarbij de verbinding slechts eenmaal nodig is om de content te kunnen bereiken. Daarna is de QR code niet meer nodig.

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. Interactie met papier komt maar langzaam op gang Eerst was het de QR code, toen verscheen Layar en sinds vorig jaar doet ook Ricoh een poging de 'samenwerking' tussen digitaal en papier te stimuleren. Wat gebeurt er echt?...
  2. Ipskamp Printing inkjetprint heeft goed grip op papier PRODUCTIE INNOVATIE  –  Begin 2020 bespraken we ‘De opmars in waterbased plano-inkjet in 2020’. Hoe dat zich nú verhoudt tot tonerprint en offset, was onderwerp van gesprek met Bob Olde...
  3. Startups vestigen in mediabedrijven: TMG begint er mee Grafische bedrijven met wat leegstaand vloeroppervlak zouden eens kunnen nadenken over het plan van de Telegraaf Media Groep (TMG): huisvesting bieden aan een kweekvijver voor startende media bedrijven. En niet...
  4. Ricoh demonstreert ‘aanklikbaar’ papier De term 'Clickable Paper' doet vermoeden dat je met je vinger content op papier zou kunnen aanklikken. In werkelijkheid lijkt de technologie van Ricoh erg veel op die van Layar....

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

22 januari 2014 door Peter Luit Reageer

Categorie: bedrijven Tags: layar, qr codes, smartphone

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

VIGC – #BOPE 2022, zoo Antwerpen

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Boekje ‘web-to-print’ nauwelijks de moeite waard 23 mei 2022
  • Belgische krant De Tijd: Agfa maakt haast met verkoop van drukplatendivisie 23 mei 2022
  • UPM heeft last van afsluiten van Russisch gas 23 mei 2022
  • Webwinkel Vakdagen op 29 en 30 juni aanstaande 20 mei 2022
  • Kamer van Koophandel: hogere energiekosten worden vaak niet doorberekend 20 mei 2022

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Commercieel medewerker binnendienst (junior)
  • Account / trafficmanager
  • Eindcontroleur
  • DTP-er/sign medewerker (16-32 uur)
  • Verkoper binnendienst
  • Enthousiaste medewerker grafische expeditie (m/v)

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Cijfers Screen, Konica Minolta en Ricoh
  • Xeikon’s TITON print flexibele pouchverpakkingen
  • Omgaan met tegengestelde bewegingen in de branche
  • Drugs gebruikt? Bewijs het maar
  • Xeikon’s IDERA laat in huisshow’22 zien wat hij kan

Reacties

  • Peter Luit op Speelveld digitale B1 divers verdeeld over applicaties
  • Wouter van As op Speelveld digitale B1 divers verdeeld over applicaties
  • Peter Luit op Zipcon toont de Online Print Price Index
  • Henk Gianotten op Zipcon toont de Online Print Price Index
  • Henk Gianotten op The making of the Máxima 50 jaar postzegel

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.