• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Papieren krant daalt snel in oplage

Dat de oplage van de meeste dagbladen aan het dalen is, kan moeilijk nieuws worden genoemd. Maar de laatste tijd versnelt de oplagedaling van de gedrukte papieren krant en stijgt het aantal digitale abonnementen bij de meeste kranten. Slecht nieuws voor de drukkers.

telegraaf-08-04-20101Bij nrc.next daalde de gedrukte oplage met 20 procent tot 54.000 exemplaren, maar daar werd de daling nauwelijks gecompenseerd door de stijging van het aantal digitale abonnementen. Grote verliezer in dit kwartaal was dagblad De Telegraaf, waar de oplage met bijna 10 procent terugliep naar 488.000 exemplaren. Daar stond wel een even zo grote stijging van het aantal digitale abonnementen tegenover. Het is de tweede grote daling op rij van de gedrukte oplage van de grootste krant van Nederland. Ruim tien jaar geleden was de gedrukte oplage van De Telegraaf bijna een miljoen exemplaren op zaterdag. De Telegraaf is de enige landelijk krant, die nog niet in tabloïd-formaat verschijnt.

Stabiel

pand_FDVan de grote landelijke dagbladen bleef alleen de oplage van De Volkskrant op peil. Van de 226.000 abonnees zijn er 45.000 met een digitaal abonnement. Het Financieele Dagblad liet een groei van 1.4 procent zien, vooral door een stijging van het aantal digitale abonnementen. Opvallend is de forse daling van NRC Handelsblad en Het Parool, beide met ongeveer 5 procent, en beide als enige dagbladen in ons land verschijnend als middag/avondkrant.

Drukkerijen

De versnelde daling van de papieren oplage ten gunste van de digitale oplage zal grote consequenties hebben voor de krantendrukkerijen van de uitgevers. Wie zoals De Telegraaf elk jaar 50.000 lezers kwijtraakt, zal zich moeten bezinnen op de toekomst van de eigen drukkerij. Dagbladuitgevers zonder eigen drukkerij hebben een betere financiële toekomst, omdat deze hun drukkosten variabel kunnen houden. Met een eigen drukkerij moeten de vaste lasten van zo’n drukkerij over steeds minder betalende lezers worden verdeeld.

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. Digitale oplage compenseert daling papieren krant Het lijkt een omslagpunt: voor het eerst groeit de digitale oplage van sommige dagbladen sneller dan de daling van de papieren oplage....
  2. Daling gedrukte oplage dagbladen zet versneld door Over het derde kwartaal van 2014 zijn de cijfers bekend: de gedrukte oplage van de Nederlandse dagbladen daalde in een jaar tijd met maar liefst zeven procent. Daar staat een...
  3. Gedrukte oplages kranten dalen, digitaal abonnement stijgt Vooral De Telegraaf kreeg een flinke klap in het eerste kwartaal van dit jaar met een daling van de oplage met maar liefst 40.000 exemplaren, waarmee de oplage voor het...
  4. Wanneer wordt laatste papieren krant gedrukt? Het aantal locaties waar dagbladen worden gedrukt neemt in een hoog tempo af. Deze maand worden de grote krantendrukkerijen in Apeldoorn (Persgroep) en Alkmaar (TMG) gesloten. Wie volgt?...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

8 januari 2014 door Erik van Erp 1 Reactie

Categorie: branche Tags: Het Parool, telegraaf, Volkskrant

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Aandelen Xerox afgelopen week in dalende trend 4 juli 2022
  • Belgische Graphius maakt oversteek naar Engeland 4 juli 2022
  • Duitse regering ziet niets in JA/JA-sticker 1 juli 2022
  • Filmimpressie installatie 9-kleuren Koenig & Bauer Rapida 106 X bij Senefelder 1 juli 2022
  • Datacenter Meta in Zeewolde gaat definitief niet door 1 juli 2022

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Customer Success Medewerker
  • Medewerker Snij/Wikkel machine
  • Speciaal Drukker Conventioneel
  • Ordermanager
  • Allround medewerker
  • Vellen-offsetdrukker

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Arbeidsvoorwaarden aantrekkelijker maken, hoe dan?
  • Recht op bonus bij negatief resultaat?
  • Signprintmarkt opgeschud door DTF-ontwikkelingen
  • Xerox CEO John Visentin overleden
  • Signprintmarkt opgeschud door DTF-ontwikkelingen

Reacties

  • Gerald Petersen op Discussie JA/JA-sticker gaat onverminderd door
  • Gerald Petersen op Onderzoek papierschaarste USA bij 300 drukkerijen
  • Peter Luit op #BOPE2022: Online print geen one-size fits all
  • Henk Gianotten op #BOPE2022: Online print geen one-size fits all
  • Hans Schoolenberg op Vandaag geen Algemene Vergadering KVGO

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.