• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Crowdfunding initiatief ‘TenPages’ rondom boeken failliet

Crowdfunding was de basis van het businessmodel van TenPages, een initiatief om laagdrempelig boeken uit te kunnen geven. Een auteur leverde 10 pagina's aan van een manuscript, potentiële klanten financierden de verdere totstandkoming van het boek. In 2012 leed het bedrijf bijna 3 ton verlies. Wat ging er fout?

valantine• Cijfers 2013 niet bekend gemaakt

De grootste schuldenpost werd opgebouwd door de 'overeenkomsten' met de crowdfunders die hun inleg niet terug zagen komen. Oprichter Valentine van der Lande (foto) begon in 2010 met TenPages, een initiatief welke aanvankelijk door traditionele boekuitgevers 'neusophalend' werd aanschouwd. De 'crowd' kon bij het beoordelen van een manuscript minimaal één aandeel kopen van 5 euro. Bij 2000 verkochte aandelen ging het boek in productie.

tenpages66 boeken

Er verschenen onder die formule vanuit de ruim 2100 manuscripten slechts 66 boeken, die echter merkwaardigerwijs wel via een traditionele uitgever werden uitgegeven. Daar zit ook meteen het 'lek' in het businessmodel, de verdiensten waren onderaan de streep te gering om het platform in stand te houden, laat staan aantrekkelijk te zijn voor de auteur. Veranderingen in het model (meer aandacht voor de auteur) mochten niet baten en dus was een faillissement uiteindelijk onvermijdelijk.

Te traditioneel

TenPages.com richtte zich dus volledig op een traditionele uitgevers workflow en keek naar de mening van Printmedianieuws te weinig naar on-demand (web-to-print) technieken (al dan niet in eigen beheer) en volgens onze gegevens al helemaal niet naar de mogelijkheden van e-books. Door teveel te vertrouwen op de traditionele waardeketen, was het financieel niet houdbaar TenPages 'in de lucht' te houden.

 
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. Anne Ringsma: ‘Printmedianieuws.nl is een goed initiatief en ik ben abonnee’. Een van de eerste betalende abonnees van Printmedianieuws.nl is Anne Ringsma. Hij is blij met de nieuwe site en de wekelijkse nieuwsbrief. ‘Fijn dat er weer een actieve en actuele...
  2. Moderne termen rondom Kalenderwedstrijd snel verdwenen Eind 2014 werd de nog bijna enige 'papieren wedstrijd' binnen de grafische branche nog volop voorzien van termen als 'connectiemogelijkheden met social media’ en ‘multimedia en communicatie’. Daarvan is in...
  3. Stilte rondom capaciteit krantendrukkend Nederland OPINIE - Het FD publiceerde afgelopen zaterdag een uitgebreide analyse over het afgelopen zeer turbulente jaar van TMG, met als 'slotact' de exit van de Amsterdams beurs afgelopen woensdag. Het...
  4. Tim Beijer: volop vertrouwen in boeken MENSEN - Volgens Tim Beijer is de boekenmarkt nog steeds volop in beweging. Ook als cijfers voor dit jaar een nu al kleine krimp laten voorzien. Volgens hem komt dat...

Peter Luit

Peter Luit (1958) is sinds 1993 zelfstandig adviseur in de volledige breedte van de mediawereld. Hij schreef vele jaren voor het Grafisch Weekblad en weet op objectieve wijze de verhoudingen tussen printmedia en digitale media te positioneren.

28 februari 2014 door Peter Luit Reageer

Categorie: branche Tags: boeken, faillissement, tenpages.com

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
partners” height= multipress “vigc” drukwerkdeal
screen canon

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuwe SignPro Benelux met volop nieuwe systemen en toepassingen 5 maart 2021
  • Xeikon introduceert nieuwe SX20000 op basis van SIRIUS technologie 5 maart 2021
  • ISE zet in op 1-4 juni in Barcelona 4 maart 2021
  • Printen op leer 4 maart 2021
  • Kurt De Cat nieuwe hoofdredacteur Vlaamse grafimedia bladen 3 maart 2021

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton” “gf”

printmediatrainingen – najaarsprogramma 2020

“printmediatrainingen”

Binnenkort verschijnen de trainingen voor het eerste halfjaar van 2021 op onze website.

onze nieuwe vacature service (in beta)

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • DTP- en productiemedewerk(st)er
  • Backend developer
  • MultiPress application Specialist (m/v) – Limmen
  • Field Support Engineer, Netherlands
  • Projectmanager (Full time) (M/V)
  • Projectmanager (Full time) m/v

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Concurrerende keten boekenuitgevers en drukkerijen?
  • Cees Verweij: ‘We are The Voice of Print in Brussels’
  • Inkjetkoppen: kerntechnologie in wideformatprinters
  • Zonder drupa is toekomstvisie duidelijker dan ooit
  • Mooi initiatief van Stichting Laurens Janszoon Coster

Reacties

  • Germen Kroon op Inkjet jaagt vraag op naar end-to-end workflows
  • Mario Klomp op Grafimedia in cijfers 2020 toont ‘verdeeld’ jaar
  • Henk Gianotten op Marco Aarnink gaat voor de beleving
  • Peter Luit op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes
  • Henk Gianotten op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing