Met deze kop opende De Financiële Telegraaf op woensdag de economiepagina. Aanleiding was het nieuws dat de Roto Smeets Group (RSG) niet van plan is een of meer Sanoma-bladen over te nemen. Wel zei topman Joost de Haas dat RSG uitgevers wil helpen met hun ‘backoffice’. Maar dat doet Senefelder Misset toch al jaren?
De Roto Smeets Group wil geen uitgever worden: dat was zo’n beetje de kern van de vele berichten in de media naar aanleiding van de jaarcijfers van RSG. Een maand geleden ging het gerucht dat RSG een pakket tijdschriften wilde overnemen van Sanoma, met als doel daarmee de drukorders voor de eigen persen veilig te stellen. Volgens De Telegraaf was alleen al dat gerucht voldoende voor ‘een toestroom aan orders bij buitenlandse drukkerijen. Collega-uitgevers zaten niet te wachten op RSG als extra concurrent’, aldus De Telegraaf. Maar dat was volgens topman De Haas niet aan de orde. ‘Wij willen weliswaar een groter deel van de keten behappen, maar niet voor uitgever spelen.’ Hij voegde er nog aan toe dat ‘door zelf zaken te gaan uitgeven jaag je uitgevers alleen maar tegen je in het harnas.’ Kortom, geen uitgever. Maar wat dan wel?
Backoffice
Geen uitgever dus. Maar RSG wil uitgevers wel helpen met sommige processen, zei De Haas tegen Dow Jones. ‘Wij worden geen uitgever, daarvoor ontbreekt het ons aan kennis en bovendien willen we geen concurrent van onze opdrachtgevers worden. Die willen we niet in de wielen rijden. We doen wel de achterkant, de back office, zoals distributie, abonnementenbeheer en advertentie-inkoop, maar spelers als Sanoma blijven dat ook zelf doen. Dat geven ze nooit uit handen. Sanoma weet dat we dit doen en in toenemende mate gaan doen.’
Senefelder Misset
Dochterbedrijf Senefelder Misset is binnen RSG al vele jaren actief als dienstverlener voor uitgevers van tijdschriften. Dat doen ze in combinatie met zusterbedrijven als X-Media Solutions en PSH Publishing Support door uitgevers te ondersteunen op tal van gebieden: effectief exploiteren van tijdschriften, bladmanagement en dergelijke. Dezer dagen wordt Senefelder Misset organisatorisch samengevoegd in een aparte divisie met de grote rotatiedrukkerij in Weert onder de naam ‘Publishing’. Die divisie moet niet alleen tijdschriften drukken, maar ook tal van andere zaken voor de opdrachtgevers (uitgevers) gaan uitvoeren, zo bleek uit de opmerkingen van De Haas (foto). ‘We gaan de klanten een groter pakket aanbieden. Een grotere rol spelen in de waardeketen door ons bijvoorbeeld ook te richten op het beheer van de abonnementen en het distribueren van titels.’ Die aanpak blijkt bijvoorbeeld ook uit het seminar dat op donderdag 27 maart wordt georganiseerd in Doetinchem: ‘Reinventing publishing in a changing media world.’
‘Stop de persen’
In de rubriek Bartjens in het FD werd onder de kop ‘stop de persen’ ingegaan op de positie van RSG op de beurs. ‘Roto Smeets is al jaren een van de minst verhandelbare fondsen op Beursplein 5, niet in de laatste plaats omdat 82 procent van de aandelen in vaste handen is. Gemiddeld gaan er op dagbasis zo’n tweehonderd stukjes van hand tot hand, met een dagomzet waar de visboer in Scheveningen zijn bed niet voor uitkomt. Even leek het erop dat Roto Smeets zou worden verlost uit zijn beurslijden. Maar een bod van 14 euro per aandeel door grootaandeelhouder Riva, zo’n vier jaar terug, werd ingetrokken nadat de resultaten van de groep snel inzakten.’ Op de beurs is een aandeel RSG 6.27 euro waard, terwijl de intrinsieke waarde 14.80 euro is, aldus het FD.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.