• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Vakbeurs Creatieve Industrie in Hardenberg volkomen mislukt

Volgens onze correspondent Peter Zwetsloot is de Vakbeurs voor de Creatieve Industrie een grote mislukking geworden. ‘Nooit meer Hardenberg’, aldus Zwetsloot. Op de vakbeurs vorige week kwamen minder dan 6000 bezoekers af, en dat is de helft van de beurs in 2012. Lees het verslag van Zwetsloot (foto).

peter-zwetsloot-communicatie-pzcHet was te verwachten dat de animo voor de driedaagse Vakbeurs voor de Creatieve Industrie in Hardenberg tegen zou vallen. Maar dat de publieke belangstelling zo mager zou uitpakken, was tekenend en schrijnend tegelijk. De behoefte aan dit soort vakbeurzen loopt al jaren terug, ook al beweren beursorganisatoren het tegendeel. Maar die staan nu eenmaal voor de steeds zwaarder wordende uitdaging om de vierkante meters beursvloer te slijten. Zij schromen niet om de schijn hoog te houden dat er wel behoefte aan dit soort evenementen is. Je kunt je afvragen of vakbeurzen klassieke stijl nog wel van deze tijd zijn. Ik denk van niet.

Niet meer van deze tijd

hardenbergEen vakbeurs was vroeger het moment om de nieuwste productinnovaties te presenteren en te demonstreren. Die tijd is allang voorbij. En het voor het leggen van nieuwe - en onderhouden van bestaande - contacten en netwerken heb je minder meters en dus veel kleinere stands nodig. Daar wringt dan ook de kous. De nieuw bedachte Vakbeurs voor de Creatieve Industrie heeft in ieder geval de plank volledig misgeslagen. Eerder al viel het besluit de jaarlijkse Grafimedia Vakbeurzen terug te brengen naar één keer per twee jaar in plaats van jaarlijks. Deze vakbeurs heeft twee pijlers: de Grafische Vakbeurs en Vakbeurs Sign. Als vaste locatie voor dit evenement is – onder druk van de leveranciers – de Evenementenhal in Gorinchem aangewezen. Hardenberg zou in 2014 in kleinschalige uitvoering alleen onderdak bieden aan de Vakbeurs Sign. Daar werd op teruggekomen en er werd een geheel nieuw concept bedacht: de Vakbeurs voor de Creatieve Industrie. Als beursorganisatoren nieuwe concepten gaan bedenken, moet je oppassen. En al helemaal als het gaat over een industrie die niet bestaat, zoals in dit geval de Creatieve Industrie. Leuk bedacht, maar wie dat verzonnen heeft, wordt niet gehinderd door enig praktisch inzicht.

Volkomen mislukt

De opzet is dan ook volkomen mislukt. Alleen de signbranche was redelijk vertegenwoordigd. Uit de grafimediasector geloofde slechts een handvol standhouders, tegen beter weten in, in het succes. De thema’s packaging en labeling boden geen enkel raakvlak en ook de stoelen tijdens kennissessies, in de zogenoemde Speakers Area en het #inspigrafisch programma van onder andere de grafische Pipo de Clown Tim de Kraker, bleven grotendeels leeg. ‘Ik heb alleen maar concurrenten en geen klanten gezien’, riep één van de standhouders. Een andere standhouder vatte het luchtiger op: ‘Ach we zijn hier met ons hele team en hebben een huisje gehuurd. We maken er een paar gezellige dagen van’. Zo kan het ook natuurlijk.

'Nooit meer Hardenberg'

graficus vakdagDuidelijk is in ieder geval dat de grafimediasector in Hardenberg niets te zoeken heeft. Het ‘Nooit meer Hardenberg’ klonk nog luider dan voorheen. Wat volgend jaar? Dan zijn de Grafische Vakbeurs en Vakbeurs Sign van 10 tot en met 12 maart 2015 in Gorinchem. Daarvoor is op 4 februari 2015 voor de tweede keer in successie de Graficus Vakdag. Dat nieuwe eendaagse netwerk evenement heeft dit jaar aangetoond wel op een groot en kwalitatief hoogstaand publiek te kunnen rekenen. Vooral het netwerkplein met kleine stands en geen machines klopte. Dat is helemaal van deze tijd. Daar kunnen vakbeurzen vandaag de dag niet meer aan tippen, daarvoor zitten de vierkante meters in de weg. Die situatie zal in 2015 in Gorinchem niet anders zijn, vrees ik. In ieder geval: ‘Nooit meer Hardenberg’, aldus Zwetsloot.

 

 

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. ‘Nooit meer Hardenberg’ Dat schreef onze correspondent Peter Zwetsloot over de ‘volkomen mislukte’ grafische beurs in Hardenberg. En Roto Smeets Group wil geen uitgever worden, maar wel taken overnemen. Printmedianieuws kijkt terug op...
  2. Opleiden voor de creatieve industrie BRANCHE - De creatieve industrie is een van de snelst groeiende en invloedrijkste sectoren in Nederland. De kracht van deze industrie zit met name in het vermogen om te innoveren...
  3. Vakbeurs IPEX in huidige vorm is ‘over en uit’ Na ‘Nooit meer Hardenberg’ verdient ook IPEX een soortgelijke kwalificering. Vorige week werd in Londen een voor IPEX begrippen internationale miniatuur vakbeurs gehouden. De belangrijkste doelgroep, grafische ondernemers met investeringsplannen,...
  4. Drukwerkdeal.nl pakt uit op Grafische Vakbeurs Printmedianieuws maakt elke maandag een selectie van de belangrijkste persberichten van de afgelopen week uit de grafische bedrijfstak. ‘Wihabo doorbreekt digitale barrières.’...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

18 maart 2014 door Erik van Erp 1 Reactie

Categorie: branche

Reacties

  1. Peter Luit zegt

    18 maart 2014 om 11:52

    Ja, het is een formule die uiteindelijk niet houdbaar is. Zo zagen we meer evenementen, nationaal en internationaal verdwijnen. In ons land is Grafivak het meest voor de hand liggende voorbeeld. In de Verenigde Staten verdween Seybold Seminars. De eerste was vooral een machine-beurs, de tweede vooral een conferentie aangevuld met een compacte beurs met uitsluitend noviteiten. Beide formules strandden omdat ook toen al de innovatie van mediacreatie, productie en distributie verschoof naar andere sectoren. Print als stand-alone eye-catcher trekt duidelijk niet meer voldoende aandacht. Hooguit nog in een paar niche segmenten, maar dat is dus geen beurs meer waard(ig).

    Log in om te reageren

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws dienstencentrum
multipress
“vigc” drukwerkdeal screen
canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Introductie in Enfocus Griffin 1 juni 2023
  • Intergraf voegt zich bij Coalitie over EU circulaire keuzes 1 juni 2023
  • Pulp- en papierproducenten maken balans op van investeringen in klimaatmaatregelen 31 mei 2023
  • Samenwerkende ‘clubs’ lanceren indruk.nu 31 mei 2023
  • HPIndigo 200K debuut tijdens Dscoop Edge St. Louis World Expo 30 mei 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2023

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2023 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Manager Technische Dienst
  • Grafisch prepress allrounder
  • Administratief Medewerker Finance
  • Machine Operator Digitale Nabewerking
  • Calculator/Verkoper Binnendienst
  • Vouwer(s)

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • VIGC special: ‘Het digitale watermerk’
  • Grafisch dagboek uit Kirgizië: deel 1
  • KVGO Barometer nieuwe onderzoeksmonitor
  • FESPA Global Print Expo met volle vaart vooruit
  • AVG: de soep die te heet werd opgediend

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.