• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Vakbeurs Creatieve Industrie in Hardenberg volkomen mislukt

Volgens onze correspondent Peter Zwetsloot is de Vakbeurs voor de Creatieve Industrie een grote mislukking geworden. ‘Nooit meer Hardenberg’, aldus Zwetsloot. Op de vakbeurs vorige week kwamen minder dan 6000 bezoekers af, en dat is de helft van de beurs in 2012. Lees het verslag van Zwetsloot (foto).

peter-zwetsloot-communicatie-pzcHet was te verwachten dat de animo voor de driedaagse Vakbeurs voor de Creatieve Industrie in Hardenberg tegen zou vallen. Maar dat de publieke belangstelling zo mager zou uitpakken, was tekenend en schrijnend tegelijk. De behoefte aan dit soort vakbeurzen loopt al jaren terug, ook al beweren beursorganisatoren het tegendeel. Maar die staan nu eenmaal voor de steeds zwaarder wordende uitdaging om de vierkante meters beursvloer te slijten. Zij schromen niet om de schijn hoog te houden dat er wel behoefte aan dit soort evenementen is. Je kunt je afvragen of vakbeurzen klassieke stijl nog wel van deze tijd zijn. Ik denk van niet.

Niet meer van deze tijd

hardenbergEen vakbeurs was vroeger het moment om de nieuwste productinnovaties te presenteren en te demonstreren. Die tijd is allang voorbij. En het voor het leggen van nieuwe - en onderhouden van bestaande - contacten en netwerken heb je minder meters en dus veel kleinere stands nodig. Daar wringt dan ook de kous. De nieuw bedachte Vakbeurs voor de Creatieve Industrie heeft in ieder geval de plank volledig misgeslagen. Eerder al viel het besluit de jaarlijkse Grafimedia Vakbeurzen terug te brengen naar één keer per twee jaar in plaats van jaarlijks. Deze vakbeurs heeft twee pijlers: de Grafische Vakbeurs en Vakbeurs Sign. Als vaste locatie voor dit evenement is – onder druk van de leveranciers – de Evenementenhal in Gorinchem aangewezen. Hardenberg zou in 2014 in kleinschalige uitvoering alleen onderdak bieden aan de Vakbeurs Sign. Daar werd op teruggekomen en er werd een geheel nieuw concept bedacht: de Vakbeurs voor de Creatieve Industrie. Als beursorganisatoren nieuwe concepten gaan bedenken, moet je oppassen. En al helemaal als het gaat over een industrie die niet bestaat, zoals in dit geval de Creatieve Industrie. Leuk bedacht, maar wie dat verzonnen heeft, wordt niet gehinderd door enig praktisch inzicht.

Volkomen mislukt

De opzet is dan ook volkomen mislukt. Alleen de signbranche was redelijk vertegenwoordigd. Uit de grafimediasector geloofde slechts een handvol standhouders, tegen beter weten in, in het succes. De thema’s packaging en labeling boden geen enkel raakvlak en ook de stoelen tijdens kennissessies, in de zogenoemde Speakers Area en het #inspigrafisch programma van onder andere de grafische Pipo de Clown Tim de Kraker, bleven grotendeels leeg. ‘Ik heb alleen maar concurrenten en geen klanten gezien’, riep één van de standhouders. Een andere standhouder vatte het luchtiger op: ‘Ach we zijn hier met ons hele team en hebben een huisje gehuurd. We maken er een paar gezellige dagen van’. Zo kan het ook natuurlijk.

'Nooit meer Hardenberg'

graficus vakdagDuidelijk is in ieder geval dat de grafimediasector in Hardenberg niets te zoeken heeft. Het ‘Nooit meer Hardenberg’ klonk nog luider dan voorheen. Wat volgend jaar? Dan zijn de Grafische Vakbeurs en Vakbeurs Sign van 10 tot en met 12 maart 2015 in Gorinchem. Daarvoor is op 4 februari 2015 voor de tweede keer in successie de Graficus Vakdag. Dat nieuwe eendaagse netwerk evenement heeft dit jaar aangetoond wel op een groot en kwalitatief hoogstaand publiek te kunnen rekenen. Vooral het netwerkplein met kleine stands en geen machines klopte. Dat is helemaal van deze tijd. Daar kunnen vakbeurzen vandaag de dag niet meer aan tippen, daarvoor zitten de vierkante meters in de weg. Die situatie zal in 2015 in Gorinchem niet anders zijn, vrees ik. In ieder geval: ‘Nooit meer Hardenberg’, aldus Zwetsloot.

 

 
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. Opleiden voor de creatieve industrie BRANCHE - De creatieve industrie is een van de snelst groeiende en invloedrijkste sectoren in Nederland. De kracht van deze industrie zit met name in het vermogen om te innoveren...
  2. Vakbeurs IPEX in huidige vorm is ‘over en uit’ Na ‘Nooit meer Hardenberg’ verdient ook IPEX een soortgelijke kwalificering. Vorige week werd in Londen een voor IPEX begrippen internationale miniatuur vakbeurs gehouden. De belangrijkste doelgroep, grafische ondernemers met investeringsplannen,...
  3. Grafimedia cao: overleg krantendrukkers mislukt Het overleg met de vier grote krantendrukkerijen over een aparte afspraak rond de lonen en Grafimedia cao is mislukt, zegt FNV KIEM bestuurder Van Iren. ‘Het woord is nu weer...
  4. ‘Nooit meer Hardenberg’ Dat schreef onze correspondent Peter Zwetsloot over de ‘volkomen mislukte’ grafische beurs in Hardenberg. En Roto Smeets Group wil geen uitgever worden, maar wel taken overnemen. Printmedianieuws kijkt terug op...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

18 maart 2014 door Erik van Erp 1 Reactie

Categorie: branche

Reacties

  1. Peter Luit zegt

    18 maart 2014 om 11:52

    Ja, het is een formule die uiteindelijk niet houdbaar is. Zo zagen we meer evenementen, nationaal en internationaal verdwijnen. In ons land is Grafivak het meest voor de hand liggende voorbeeld. In de Verenigde Staten verdween Seybold Seminars. De eerste was vooral een machine-beurs, de tweede vooral een conferentie aangevuld met een compacte beurs met uitsluitend noviteiten. Beide formules strandden omdat ook toen al de innovatie van mediacreatie, productie en distributie verschoof naar andere sectoren. Print als stand-alone eye-catcher trekt duidelijk niet meer voldoende aandacht. Hooguit nog in een paar niche segmenten, maar dat is dus geen beurs meer waard(ig).

    Log in om te reageren

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
partners” height= multipress “vigc” drukwerkdeal
screen canon

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Dinsdag 20 april Apple event vanaf 19.00 Nederlandse tijd 16 april 2021
  • Em. de Jong haalt flinke order ANWB binnen 16 april 2021
  • KVGO en VIGC concreet in samenwerking op het gebied van iccMAX 15 april 2021
  • Xeikon met nieuwe rollenmachine in behangsegment 14 april 2021
  • VKGO houdt op 28 april in ‘clubhouse’ een #printpraatsessie 14 april 2021

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton” “gf”

printmediatrainingen – voorjaarsprogramma 2021

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor het eerste halfjaar van 2021 nu op onze website.

onze nieuwe vacature service (in beta)

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Backend developer
  • MultiPress application Specialist (m/v) – Limmen
  • Field Support Engineer, Netherlands
  • Projectmanager (Full time) (M/V)
  • Projectmanager (Full time) m/v
  • Offset Rotatiedrukker

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Ook prijsverhogingen bij Kodak en Hubergroup
  • Ingreep Mediahuis bij NDC kost 100 banen
  • Prijsverhogingen voor papier tussen 6 en 15 procent
  • KVGO en VIGC presenteren iccMAX in online sessie
  • MKB steeds vaker doelwit van online binnensluipers

Reacties

  • Henk Gianotten op KVGO en VIGC presenteren iccMAX in online sessie
  • Henk Gianotten op Marco Aarnink gaat voor de beleving
  • Germen Kroon op Inkjet jaagt vraag op naar end-to-end workflows
  • Mario Klomp op Grafimedia in cijfers 2020 toont ‘verdeeld’ jaar
  • Henk Gianotten op Marco Aarnink gaat voor de beleving

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing