• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Combinatie boekendrukkers Wilco en Ten Brink gaat Europa in

De recente overname door Wilco Printing & Binding van Ten Brink Offset geeft de combinatie betere kansen in Europa. Volgens directeur/eigenaar Robert Jan de Rooij liggen er kansen. ‘Met een goede kostprijs en korte levertijden kunnen we groeien in Europa.’

Tot voor kort grote concurrenten, maar nu samen in één onderneming: Wilco Printing & Binding uit Amersfoort heeft Ten Brink Offset uit Meppel overgenomen en vormt samen met Bariet een van de grootste grafische bedrijven van ons land. De omzet komt dit jaar uit op 80 miljoen logo wilcoeuro, met ongeveer 410 medewerkers. Directeur en eigenaar van deze bedrijven is Robert Jan de Rooij. ‘En alle bedrijven maken winst’, voegt hij er nog aan toe, ‘ook Ten Brink.’ De Rooij zit al meer dan 25 jaar bij drukkerij Wilco in Amersfoort. Hij is er ooit begonnen op aanraden van zijn opa, met hartelijke instemming van zijn vader, vertelt hij op een zonnig terras in Amsterdam. Het bedrijf was vroeger onderdeel van margarinefabriek Remia, het bedrijf van zijn opa. ‘We drukten onder meer alle etiketten voor het bedrijf.’ De Rooij (1961) was in zijn studententijd actief bij uitzendbureau ASA waar hij ervaring opdeed in de commercie.

Wilco

robert_jan_de_rooijIn 1987 ging De Rooij (foto) werken bij het bedrijf van zijn opa. ‘We hadden toen een omzet van 4 miljoen gulden, met 30 medewerkers.’ Hij doorliep in korte tijd bijna alle functies, maar zijn hart ging toch vooral naar de commercie. Dat is eigenlijk nog steeds zo. ‘Ik doe bij Wilco nog steeds de verkoop, want voor het vak van algemeen directeur ben ik niet geschikt. Dat kunnen anderen beter.’ In 1990 nam hij het besluit te stoppen met het drukken van etiketten en zich te concentreren op het drukken van tijdschriften, maar vooral boeken. ‘In die tijd waren er nog 55 boekendrukkers in Nederland, nu nog een handje vol.’ Die keuze voor boeken (en tijdschriften) pakte goed uit, want Wilco groeide daarna zelfstandig naar een omzet van 25 miljoen euro. In 2003 volgde de overname van Hentenaar Boek, goed voor een omzet van 6 miljoen euro, en binnen twee maanden geïntegreerd in de drukkerij van Wilco in Amersfoort. ‘De mooiste overname tot nu toe.’ In 2008 volgde Bariet, een specialist voor het maken van koud gelijmde boeken, met een omzet van 10 miljoen euro.

Ten Brink Offset

En dit jaar werd Ten Brink Offset overgenomen. Ten Brink was tot vorig jaar een dochterbedrijf van Euradius en maakte na het faillissement een barietdoorstart. Hierdoor kon het bedrijf weer zwarte cijfers schrijven. Door de overname van Ten Brink steeg de omzet van Wilco naar ruim 80 miljoen euro. Met opgeteld 410 medewerkers is de combinatie Wilco/Bariet/Ten Brink de grafische nummer drie van Nederland, na het beursgenoteerde Roto Smeets Group en de vier rotatiebedrijven van Joep de Jong. Overigens is de combinatie Wilco/Ten Brink een relatief kleine speler in Europa. Twee belangrijke concurrenten zijn meer dan tien keer zo groot: Het Franse CPI (omzet 450 miljoen euro, waar het Nederlandse Wöhrmann deel van uitmaakt) en het Duitse GGP, onderdeel van Bertelsmann, met een omzet van ongeveer 700 miljoen euro.

Europa

DWDD BoekMet een krimpende markt in Nederland is de combinatie te groot voor ons land. ‘We moeten groeien in Europa’, zegt De Rooij. ‘En dat kan met een goede kostprijs en snelle levertijden.’ De Rooij erkent dat boekendrukkers in China of in Oost Europa goedkoper zijn dan zijn eigen bedrijven. ‘Maar wij zijn veel sneller. Wij kunnen boeken binnen enkele dagen afleveren.’ Hij noemt als voorbeeld als er boek wordt besproken in een uitzending van DWDD op donderdag. ‘Nog diezelfde avond drukken wij er een paar duizend bij en die liggen zaterdag al in de winkel.’ Die snelheid kan hij ook realiseren in de ons omringende landen, maar dan moet de kostprijs ook marktconform zijn. ‘Onze kostprijs is laag, omdat we een flexibele organisatie hebben.’

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. Drie vellenbedrijven van Wilco grootste van ons land De drie bedrijven van Wilco beschikken samen over 22 vellenpersen en zijn daarmee met stip de grootste vellendrukkers van Nederland: Wilco Printing & Binding, Bariet Printing & Binding en Ten...
  2. Boekendrukkers Ten Brink en Bariet samengevoegd PERSBERICHTEN – Boekendrukker Bariet wordt geïntegreerd in Ten Brink in Meppel. Veel belangstelling voor innovatie bij verpakkingen. Papieren Telegraaf nog steeds moneymaker van TMG. Grote order voor QIPC. Papier uit...
  3. Boekendrukker Wilco koopt concurrent Ten Brink Offset Minder dan een jaar na de doorstart wordt Ten Brink overgenomen door de grootste concurrent bij het drukken van boeken. Wilco Printing & Binding koopt via dochterbedrijf Bariet alle aandelen...
  4. Overname Ten Brink Offset maakt Wilco de grafische nummer drie van ons land Door de overname van Ten Brink Offset in Meppel door boekendrukker Wilco Printing & Binding in Amersfoort ontstaat een van de grotere grafische bedrijven van ons land, met een gezamelijke...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

10 april 2014 door Erik van Erp Reageer

Categorie: bedrijven Tags: Ten Brink Offset, Wilco, Wohrmann

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
partners” height= multipress “vigc” drukwerkdeal
screen canon

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Leuke klus met weinig effect: verkiezingsborden 24 februari 2021
  • Europese proef met papieren Coca-Cola fles 24 februari 2021
  • Tweede leven voedselverpakkingen 23 februari 2021
  • Trends op het gebied van AI en machine learning 23 februari 2021
  • Verpakking van suikerbietenpapier 22 februari 2021

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton” “gf”

printmediatrainingen – najaarsprogramma 2020

“printmediatrainingen”

Binnenkort verschijnen de trainingen voor het eerste halfjaar van 2021 op onze website.

onze nieuwe vacature service (in beta)

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • DTP- en productiemedewerk(st)er
  • Supportmedewerker met ICT/automatiseringskennis (Junior)
  • Backend developer
  • MultiPress application Specialist (m/v) – Limmen
  • Field Support Engineer, Netherlands
  • Projectmanager (Full time) (M/V)

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Inkjet jaagt vraag op naar end-to-end workflows
  • Leveranciers in afwerking en hun ‘inkjet’ klanten
  • Niels Postma opent grenzen
  • Canon Insight: marketeers willen meer van grafici
  • De toekomst van inkjet in het labelsegment

Reacties

  • Mario Klomp op Grafimedia in cijfers 2020 toont ‘verdeeld’ jaar
  • Henk Gianotten op Marco Aarnink gaat voor de beleving
  • Peter Luit op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes
  • Henk Gianotten op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes
  • Henk Gianotten op Multicopy op 18 van beste zakelijke dienstverleners

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing