• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Waar letten opdrachtgevers van de grafische industrie op?

Printmedianieuws sprak de laatste weken met vier verschillende opdrachtgevers van de grafische industrie: twee uitgevers, de Rijksoverheid en de grootste grafische inkoper van ons land. Wat vonden zij belangrijk? Hoe kunnen grafische bedrijven daar op inspelen?

fiona_atighiDe meest opvallende uitspraak over de grafische industrie kwam van de Rijksoverheid, van het bureau Vijfkeerblauw. ‘Mensen maken het verschil.’ Vijfkeerblauw neemt met een omzet van 12 miljoen euro een flink deel van de grafische inkoop van de Rijksoverheid voor haar rekening. Directeur Atighi (foto) zei dat de ‘hardware’ van de meeste grafische bedrijven min of meer gelijk is. ‘Doorslaggevend voor een goede dienstverlening is de kwaliteit van de medewerkers. Zij maken het verschil tussen drukkerij A en drukkerij B.’ Dat is constatering nummer één. ‘Mensen zijn belangrijk.’ Overigens: Vijfkeerblauw staat te koop. Vijf grafische bedrijven zijn geselecteerd voor de overname, met een omzetgarantie van tien jaar bij de aankoop.

Prijs

JoostPrinsEen tweede belangrijke overweging voor opdrachtgevers van de grafische industrie is de prijs. Dat is geen nieuw geluid, maar in de huidige situatie van overcapaciteit nog steeds een belangrijke factor. Dat bleek bijvoorbeeld uit de manier waarop een van de grootste grafische opdrachtgevers te werk gaat: tijdschriftuitgever Sanoma, goed voor 30 miljoen euro per jaar aan grafische opdrachten. Inkoopdirecteur Joost Prins (foto) zei dat Sanoma de drukopdrachten gunt aan ‘bedrijven die goede kwaliteit leveren, zowel druktechnisch als qua leverbetrouwbaarheid’. En wie daaraan voldoet, mag meedoen in de jaarlijkse ronde van onderhandelen, onder meer als ‘preferred supplier’. In dat jaarlijkse rondje onder deze bedrijven is de prijs voor het gunnen van de order doorslaggevend.

Actualiteit

hylkeOok voor WPG Uitgevers is prijs van groot belang, maar niet alleen, zei directeur Hylke van der Meer (foto). Ook het kunnen voldoen aan specifieke wensen van een actueel tijdschrift kunnen de doorslag geven, zo bleek bij het weekblad Voetbal International. ‘Maandagavond de laatste pagina aanleveren, en dinsdagmorgen in de kiosk, dat kunnen niet alle drukkers.’ Ook speelde nog mee dat dit jaar het WK Voetbal wordt gespeeld, ook belangrijk voor de actualiteit van VI. Het blad wordt al sinds jaar en dag gedrukt bij Senefelder Misset (Roto Smeets) en uiteindelijk is het daar ook gebleven.

Volumekorting

Het punt van volumekorting speelt alleen bij grotere opdrachtgevers, zoals Sanoma en WPG Uitgevers. Volumekorting kan immers alleen verkregen worden als er meerdere titels zijn te vergeven, die ook nog (bijna) allemaal goed passen bij één drukkerij.

Drukkwaliteit

Dat is eigenlijk geen issue meer. Wie geen goede kwaliteit levert kan zijn bedrijf beter sluiten, zo bleek wel bij de gevoerde gesprekken. En dan gaat het niet alleen over drukkwaliteit, maar ook over andere vormen van kwaliteit, zoals leverbetrouwbaarheid.

Proactief

maarten van der veldenDe meest kritische noot over de grafische industrie kwam van opdrachtgever Sumis Printmanagement, de grootste grafische inkoper van ons land, goed voor 85 miljoen euro grafische omzet per jaar. Sales director Maarten van der Velden (foto) zei dat de meeste drukkers een houding hebben van ‘u vraagt en wij draaien’. ‘Daar red je het tegenwoordig niet meer mee’, is zijn oordeel. ‘Je moet snappen wat de klant wil en proactief handelen.’ Als voorbeeld van proactief handelen door drukkers noemde hij het kennis nemen van nieuwe ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld electronic printing, een techniek waarbij mini chips worden geïntegreerd in papier en karton. Van der Velden: ‘Een pak melk dat zelf weet wanneer de houdbaarheidsdatum verloopt en tijdig de consument of de winkelmanager waarschuwt. Met dat soort ontwikkelingen zouden drukkers ook bezig moeten zijn.’

 

 

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Grafische dienstverlener Rijksoverheid (Vijfkeerblauw) in de verkoop Vijfkeerblauw is als onderdeel van de Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk, de grafische dienstverlener van de Rijksoverheid. Met 80 medewerkers wordt een omzet (2012) gerealiseerd van ongeveer 12 miljoen euro. De afdeling...
  2. Grafische dienstverlener Rijksoverheid (VijfKeerBlauw): zelf produceren of uitbesteden? VijfKeerBlauw is de grafische dienstverlener van Rijksoverheid. Met 65 medewerkers wordt een omzet gerealiseerd van 10 miljoen euro. Het bureau is bezig met een strategische verkenning: alles zelf doen of...
  3. Wat vindt de Rabobank van de ‘Grafische Industrie’? Alle bedrijfstakken in Nederland worden door de Rabobank zo nu en dan voorzien van ‘cijfers en trends’. Dit keer was de ‘Grafische Industrie’ aan de beurt: wat zegt de bank...
  4. Sumis Printmanagement: 85 miljoen euro grafische omzet Met 85 miljoen euro aan ‘eigen’ grafische omzet is Sumis Printmanagement de grootste opdrachtgever voor de grafische industrie. ‘We werken veelal voor bedrijven met een van oorsprong Nederlandse achtergrond’, zegt...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

8 april 2014 door Erik van Erp Reageer

Categorie: branche Tags: Sanoma, Sumis, VijfKeerBlauw, WPG uitgevers

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • NCV viert jubileum met glossy ‘Mijn Cosmetica’ 3 juli 2025
  • Meppen presenteert eigen dorpsmagazine 3 juli 2025
  • Nieuwe Komori GL-637-pers voor De Groot Drukkerij 2 juli 2025
  • ProductionToGo introduceert nieuwe generatie 3D metaalprinter nu ook op Benelux markt 2 juli 2025
  • Postmarkt in beweging: twee visies op toekomst postbezorging 1 juli 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Miller Newsprint op Malta gaat voor digitaal
  • Gisteren dag van de ‘huis-aan-huiskrant’
  • DPG Media met RTL-NL: ‘crossmedia ten voeten uit’
  • Landa: rechtbank bescherming tegen schuldeisers
  • Crown Van Gelder wil windturbine bouwen

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.