• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Waar letten opdrachtgevers van de grafische industrie op?

Printmedianieuws sprak de laatste weken met vier verschillende opdrachtgevers van de grafische industrie: twee uitgevers, de Rijksoverheid en de grootste grafische inkoper van ons land. Wat vonden zij belangrijk? Hoe kunnen grafische bedrijven daar op inspelen?

fiona_atighiDe meest opvallende uitspraak over de grafische industrie kwam van de Rijksoverheid, van het bureau Vijfkeerblauw. ‘Mensen maken het verschil.’ Vijfkeerblauw neemt met een omzet van 12 miljoen euro een flink deel van de grafische inkoop van de Rijksoverheid voor haar rekening. Directeur Atighi (foto) zei dat de ‘hardware’ van de meeste grafische bedrijven min of meer gelijk is. ‘Doorslaggevend voor een goede dienstverlening is de kwaliteit van de medewerkers. Zij maken het verschil tussen drukkerij A en drukkerij B.’ Dat is constatering nummer één. ‘Mensen zijn belangrijk.’ Overigens: Vijfkeerblauw staat te koop. Vijf grafische bedrijven zijn geselecteerd voor de overname, met een omzetgarantie van tien jaar bij de aankoop.

Prijs

JoostPrinsEen tweede belangrijke overweging voor opdrachtgevers van de grafische industrie is de prijs. Dat is geen nieuw geluid, maar in de huidige situatie van overcapaciteit nog steeds een belangrijke factor. Dat bleek bijvoorbeeld uit de manier waarop een van de grootste grafische opdrachtgevers te werk gaat: tijdschriftuitgever Sanoma, goed voor 30 miljoen euro per jaar aan grafische opdrachten. Inkoopdirecteur Joost Prins (foto) zei dat Sanoma de drukopdrachten gunt aan ‘bedrijven die goede kwaliteit leveren, zowel druktechnisch als qua leverbetrouwbaarheid’. En wie daaraan voldoet, mag meedoen in de jaarlijkse ronde van onderhandelen, onder meer als ‘preferred supplier’. In dat jaarlijkse rondje onder deze bedrijven is de prijs voor het gunnen van de order doorslaggevend.

Actualiteit

hylkeOok voor WPG Uitgevers is prijs van groot belang, maar niet alleen, zei directeur Hylke van der Meer (foto). Ook het kunnen voldoen aan specifieke wensen van een actueel tijdschrift kunnen de doorslag geven, zo bleek bij het weekblad Voetbal International. ‘Maandagavond de laatste pagina aanleveren, en dinsdagmorgen in de kiosk, dat kunnen niet alle drukkers.’ Ook speelde nog mee dat dit jaar het WK Voetbal wordt gespeeld, ook belangrijk voor de actualiteit van VI. Het blad wordt al sinds jaar en dag gedrukt bij Senefelder Misset (Roto Smeets) en uiteindelijk is het daar ook gebleven.

Volumekorting

Het punt van volumekorting speelt alleen bij grotere opdrachtgevers, zoals Sanoma en WPG Uitgevers. Volumekorting kan immers alleen verkregen worden als er meerdere titels zijn te vergeven, die ook nog (bijna) allemaal goed passen bij één drukkerij.

Drukkwaliteit

Dat is eigenlijk geen issue meer. Wie geen goede kwaliteit levert kan zijn bedrijf beter sluiten, zo bleek wel bij de gevoerde gesprekken. En dan gaat het niet alleen over drukkwaliteit, maar ook over andere vormen van kwaliteit, zoals leverbetrouwbaarheid.

Proactief

maarten van der veldenDe meest kritische noot over de grafische industrie kwam van opdrachtgever Sumis Printmanagement, de grootste grafische inkoper van ons land, goed voor 85 miljoen euro grafische omzet per jaar. Sales director Maarten van der Velden (foto) zei dat de meeste drukkers een houding hebben van ‘u vraagt en wij draaien’. ‘Daar red je het tegenwoordig niet meer mee’, is zijn oordeel. ‘Je moet snappen wat de klant wil en proactief handelen.’ Als voorbeeld van proactief handelen door drukkers noemde hij het kennis nemen van nieuwe ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld electronic printing, een techniek waarbij mini chips worden geïntegreerd in papier en karton. Van der Velden: ‘Een pak melk dat zelf weet wanneer de houdbaarheidsdatum verloopt en tijdig de consument of de winkelmanager waarschuwt. Met dat soort ontwikkelingen zouden drukkers ook bezig moeten zijn.’

 

 

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Grafische dienstverlener Rijksoverheid (Vijfkeerblauw) in de verkoop Vijfkeerblauw is als onderdeel van de Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk, de grafische dienstverlener van de Rijksoverheid. Met 80 medewerkers wordt een omzet (2012) gerealiseerd van ongeveer 12 miljoen euro. De afdeling...
  2. Grafische dienstverlener Rijksoverheid (VijfKeerBlauw): zelf produceren of uitbesteden? VijfKeerBlauw is de grafische dienstverlener van Rijksoverheid. Met 65 medewerkers wordt een omzet gerealiseerd van 10 miljoen euro. Het bureau is bezig met een strategische verkenning: alles zelf doen of...
  3. Wat vindt de Rabobank van de ‘Grafische Industrie’? Alle bedrijfstakken in Nederland worden door de Rabobank zo nu en dan voorzien van ‘cijfers en trends’. Dit keer was de ‘Grafische Industrie’ aan de beurt: wat zegt de bank...
  4. Sumis Printmanagement: 85 miljoen euro grafische omzet Met 85 miljoen euro aan ‘eigen’ grafische omzet is Sumis Printmanagement de grootste opdrachtgever voor de grafische industrie. ‘We werken veelal voor bedrijven met een van oorsprong Nederlandse achtergrond’, zegt...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

8 april 2014 door Erik van Erp Reageer

Categorie: branche Tags: Sanoma, Sumis, VijfKeerBlauw, WPG uitgevers

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Igepa Belux kondigt samenwerking aan met KOMORI en MBO groep 20 maart 2023
  • Tickets voor Ecoprint beschikbaar 20 maart 2023
  • European Carton Excellence Award open voor inzendingen 20 maart 2023
  • JWEI grootformaat snijplotter voor Lithografen in Haarlem 20 maart 2023
  • Prindustry kijkt goed terug op Sign & Print Expo 17 maart 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Applicatiebeheerder
  • New Business Development Manager
  • Offset Rotatiedrukker
  • Medewerker Millieudienst
  • Machine Operator
  • Commerciële ordermanager met ambitie

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Afval en circulariteit op Sign & Print Expo’23
  • Sign&Print Expo 2023: levendige all-round beurs
  • #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Geostick: witte raaf in zelfklevende roll2roll labeldruk
  • Roularta Media Group in 2022 14 procent meer omzet

Reacties

  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?
  • Jolanda van Drie op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?
  • Jolanda van Drie op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.