• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Waar letten opdrachtgevers van de grafische industrie op?

Printmedianieuws sprak de laatste weken met vier verschillende opdrachtgevers van de grafische industrie: twee uitgevers, de Rijksoverheid en de grootste grafische inkoper van ons land. Wat vonden zij belangrijk? Hoe kunnen grafische bedrijven daar op inspelen?

fiona_atighiDe meest opvallende uitspraak over de grafische industrie kwam van de Rijksoverheid, van het bureau Vijfkeerblauw. ‘Mensen maken het verschil.’ Vijfkeerblauw neemt met een omzet van 12 miljoen euro een flink deel van de grafische inkoop van de Rijksoverheid voor haar rekening. Directeur Atighi (foto) zei dat de ‘hardware’ van de meeste grafische bedrijven min of meer gelijk is. ‘Doorslaggevend voor een goede dienstverlening is de kwaliteit van de medewerkers. Zij maken het verschil tussen drukkerij A en drukkerij B.’ Dat is constatering nummer één. ‘Mensen zijn belangrijk.’ Overigens: Vijfkeerblauw staat te koop. Vijf grafische bedrijven zijn geselecteerd voor de overname, met een omzetgarantie van tien jaar bij de aankoop.

Prijs

JoostPrinsEen tweede belangrijke overweging voor opdrachtgevers van de grafische industrie is de prijs. Dat is geen nieuw geluid, maar in de huidige situatie van overcapaciteit nog steeds een belangrijke factor. Dat bleek bijvoorbeeld uit de manier waarop een van de grootste grafische opdrachtgevers te werk gaat: tijdschriftuitgever Sanoma, goed voor 30 miljoen euro per jaar aan grafische opdrachten. Inkoopdirecteur Joost Prins (foto) zei dat Sanoma de drukopdrachten gunt aan ‘bedrijven die goede kwaliteit leveren, zowel druktechnisch als qua leverbetrouwbaarheid’. En wie daaraan voldoet, mag meedoen in de jaarlijkse ronde van onderhandelen, onder meer als ‘preferred supplier’. In dat jaarlijkse rondje onder deze bedrijven is de prijs voor het gunnen van de order doorslaggevend.

Actualiteit

hylkeOok voor WPG Uitgevers is prijs van groot belang, maar niet alleen, zei directeur Hylke van der Meer (foto). Ook het kunnen voldoen aan specifieke wensen van een actueel tijdschrift kunnen de doorslag geven, zo bleek bij het weekblad Voetbal International. ‘Maandagavond de laatste pagina aanleveren, en dinsdagmorgen in de kiosk, dat kunnen niet alle drukkers.’ Ook speelde nog mee dat dit jaar het WK Voetbal wordt gespeeld, ook belangrijk voor de actualiteit van VI. Het blad wordt al sinds jaar en dag gedrukt bij Senefelder Misset (Roto Smeets) en uiteindelijk is het daar ook gebleven.

Volumekorting

Het punt van volumekorting speelt alleen bij grotere opdrachtgevers, zoals Sanoma en WPG Uitgevers. Volumekorting kan immers alleen verkregen worden als er meerdere titels zijn te vergeven, die ook nog (bijna) allemaal goed passen bij één drukkerij.

Drukkwaliteit

Dat is eigenlijk geen issue meer. Wie geen goede kwaliteit levert kan zijn bedrijf beter sluiten, zo bleek wel bij de gevoerde gesprekken. En dan gaat het niet alleen over drukkwaliteit, maar ook over andere vormen van kwaliteit, zoals leverbetrouwbaarheid.

Proactief

maarten van der veldenDe meest kritische noot over de grafische industrie kwam van opdrachtgever Sumis Printmanagement, de grootste grafische inkoper van ons land, goed voor 85 miljoen euro grafische omzet per jaar. Sales director Maarten van der Velden (foto) zei dat de meeste drukkers een houding hebben van ‘u vraagt en wij draaien’. ‘Daar red je het tegenwoordig niet meer mee’, is zijn oordeel. ‘Je moet snappen wat de klant wil en proactief handelen.’ Als voorbeeld van proactief handelen door drukkers noemde hij het kennis nemen van nieuwe ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld electronic printing, een techniek waarbij mini chips worden geïntegreerd in papier en karton. Van der Velden: ‘Een pak melk dat zelf weet wanneer de houdbaarheidsdatum verloopt en tijdig de consument of de winkelmanager waarschuwt. Met dat soort ontwikkelingen zouden drukkers ook bezig moeten zijn.’

 

 

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. Grafische dienstverlener Rijksoverheid (Vijfkeerblauw) in de verkoop Vijfkeerblauw is als onderdeel van de Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk, de grafische dienstverlener van de Rijksoverheid. Met 80 medewerkers wordt een omzet (2012) gerealiseerd van ongeveer 12 miljoen euro. De afdeling...
  2. Grafische dienstverlener Rijksoverheid (VijfKeerBlauw): zelf produceren of uitbesteden? VijfKeerBlauw is de grafische dienstverlener van Rijksoverheid. Met 65 medewerkers wordt een omzet gerealiseerd van 10 miljoen euro. Het bureau is bezig met een strategische verkenning: alles zelf doen of...
  3. Sumis Printmanagement: 85 miljoen euro grafische omzet Met 85 miljoen euro aan ‘eigen’ grafische omzet is Sumis Printmanagement de grootste opdrachtgever voor de grafische industrie. ‘We werken veelal voor bedrijven met een van oorsprong Nederlandse achtergrond’, zegt...
  4. Wat vindt de Rabobank van de ‘Grafische Industrie’? Alle bedrijfstakken in Nederland worden door de Rabobank zo nu en dan voorzien van ‘cijfers en trends’. Dit keer was de ‘Grafische Industrie’ aan de beurt: wat zegt de bank...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

8 april 2014 door Erik van Erp Reageer

Categorie: branche Tags: Sanoma, Sumis, VijfKeerBlauw, WPG uitgevers

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
partners” height= multipress “vigc” drukwerkdeal
screen

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Startups krijgen kans bij Online Print Symposium 2021 22 januari 2021
  • Sappi levert recyclebare oplossing voor ‘Tiny Tony’s’ 22 januari 2021
  • José Manuel Ballesters herinterpretatie van Picasso’s Guernica geprint op Durst 22 januari 2021
  • Bob van Heyningen nieuwe CEO Ricoh Nederland 21 januari 2021
  • Nieuwe VIGC trainingen van start 21 januari 2021

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton” “gf”

printmediatrainingen – najaarsprogramma 2020

“printmediatrainingen”

Binnenkort verschijnen de trainingen voor het eerste halfjaar van 2021 op onze website.

onze nieuwe vacature service (in beta)

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Supportmedewerker met ICT/automatiseringskennis (Junior)
  • Backend developer
  • MultiPress application Specialist (m/v) – Limmen
  • Field Support Engineer, Netherlands
  • Projectmanager (Full time) (M/V)
  • Projectmanager (Full time) m/v

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Wachten op nieuwe iMacs met nu al vernieuwde M1?
  • Flexorotatiedrukkers roeren zich met focus op training
  • FNV stemt in met eindbod werkgevers
  • Prijzen grafisch papier in een rollercoaster
  • ‘Papierfabriekredder’ Maarten Veth overleden

Reacties

  • Peter Luit op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes
  • Henk Gianotten op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes
  • Henk Gianotten op Multicopy op 18 van beste zakelijke dienstverleners
  • Henk Gianotten op High-end printerfabrikanten 2020: Ricoh
  • Henk Gianotten op Discussie over kwaliteit ‘printjes’ van deze tijd? (2)

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing