• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Apple WWDC 2014 nog nauwelijks van invloed op grafische branche

De jaarlijkse WordWide Developers Conference van Apple in San Francisco zal nog nauwelijks van invloed zijn op de grafische branche. De komst van mogelijk nieuwe computers zal niemand doen opveren. Wat dan wel?

wwdc14Vandaag start het congres met zo een 5000 deelnemers in het Moscone West Conference Center midden in het centrum van de stad. Om 19:00 uur onze lokale tijd begint Tim Cook met zijn keynote, welke live te volgen zal zijn. Tim Cook moet in de voetsporen van Steve Jobs het bedrijf naar het volgende niveau van innovatie brengen en dat valt niet mee.

Computers zijn weliswaar nog een belangrijk aandeel in de omzet van Apple, maar brengen geen grote innovaties meer voort. Uitgevers en drukkerijen gebruiken massaal de consumenten iMac, omdat deze voor grafische werkzaamheden gewoon 'goed genoeg' is. De 'zwaarste' Mac Pro zal daarom slechts zelden in een grafische omgeving te vinden zijn. Deze laatste vindt zijn weg in met name zware audiovisuele toepassingen.

Consumentenmarkt

Apple kent een vreemde geschiedenis in de balans tussen het bedienen van professionele markten en de consumenten markt. Met de iPhone en de iPad is dat laatste zeker gelukt en in professionele markten zijn het vooral niches waarin Apple haar positie verankert. Dat de grafische industrie daar niet meer toe behoort, zal niemand verbazen, ondanks de dominantie van de iMac. Die worden overigens grotendeels rechtstreeks bij Apple gekocht (on-line of via de Apple Store, of nog bij één van de vele kleinere Apple Resellers in ons land). De vroegere grafische Apple Value Added Reseller is van het toneel verdwenen.

wallpaper-wwdcWat gaat Apple dan wel aankondigen op deze WWDC editie? Het is het best bewaarde geheim van elke WWDC. Het is bekend dat de iPhone en de iPad hun eigen 'events' hebben, dus de iPhone 6 wordt vandaag niet verwacht. Wel het nieuwe besturingssysteem iOS 8 en ook Mac OS X 10.10, waarvan net zoals bij 10.9 wordt verwacht dat deze kosteloos beschikbaar zal worden gesteld. Beide besturingssystemen zullen nog meer dan voorheen naar elkaar toegroeien.

iWatch

Echt nieuwe innovaties zijn pure speculaties. De al zo vaak genoemde 'iWatch' is een mogelijkheid. Apple zal daarentegen naar alle waarschijnlijkheid vandaag geen 'Apple Glass' aankondigen in navolging van Google. Apple gelooft niet in het dragen van een bril door iedereen, waarvoor de primaire functie niet noodzakelijk is. Een eigen televisie apparaat werd ook al vaker genoemd, maar wordt door vele 'industry watchers' als zeer onwaarschijnlijk geacht.

Nee, voor de grafische branche is het bekijken van de keynote vanavond om 19:00 uur (plaatselijke tijd) geen noodzaak. Maar leuk is het wel, we zijn immers ook allemaal consument.

 

 

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. Geen nieuwe Apple hardware tijdens WWDC BUITENLAND - Ondanks vele speculaties over nieuwe Mac modellen, kwam geen enkel stuk hardware aan de orde tijdens de World Wide Developers Conference in het San Jose Convention Center. Topman...
  2. Vindt de Apple iPad Pro een markt in printmedia? Apple introduceerde vol trots de iPad Pro, maar geen wachtrijen bij de winkels. Een voorbode van een mislukt product of stilte voor de storm in een professionele markt?...
  3. Apple wil opnieuw positie in professionele markt Ten tijde van de DTP ontwikkelingen eind tachtiger jaren waren het vooral prepress bedrijven wier honger op het gebied van geheugen en snelheid niet te stillen was. Nu volstaat een...
  4. Apple wederom met recordcijfers eerste kwartaal FINANCIEEL - De omzet van Apple steeg in het eerste kwartaal van gebroken boekjaar 2021 met 21 procent. De winst per aandeel steeg met 35 procent tot nieuwe recordhoogte....

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

2 juni 2014 door Peter Luit Reageer

Categorie: bedrijven Tags: apple, wwdc2014

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

VIGC – #BOPE 2022, zoo Antwerpen

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Webwinkel Vakdagen op 29 en 30 juni aanstaande 20 mei 2022
  • Kamer van Koophandel: hogere energiekosten worden vaak niet doorberekend 20 mei 2022
  • MAKE IT ’22 Benelux trok maar liefst 300 bezoekers 20 mei 2022
  • Fujifilm met zes nieuwe printers op Fespa 20 mei 2022
  • Afbreekbare waterdichte papiercoating 19 mei 2022

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Commercieel medewerker binnendienst (junior)
  • Account / trafficmanager
  • Eindcontroleur
  • DTP-er/sign medewerker (16-32 uur)
  • Verkoper binnendienst
  • Teamleider Klant Contact Centrum

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Cijfers Screen, Konica Minolta en Ricoh
  • Xeikon’s TITON print flexibele pouchverpakkingen
  • Omgaan met tegengestelde bewegingen in de branche
  • Drugs gebruikt? Bewijs het maar
  • Xeikon’s IDERA laat in huisshow’22 zien wat hij kan

Reacties

  • Peter Luit op Speelveld digitale B1 divers verdeeld over applicaties
  • Wouter van As op Speelveld digitale B1 divers verdeeld over applicaties
  • Peter Luit op Zipcon toont de Online Print Price Index
  • Henk Gianotten op Zipcon toont de Online Print Price Index
  • Henk Gianotten op The making of the Máxima 50 jaar postzegel

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.