• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

‘Vooruitzichten grafische sector hooguit matig’

Dat schrijft ABN Amro in de sectorvisie 2014. ‘Ondanks de opleving van de economie zijn de vooruitzichten voor de grafische sector ook de komende tijd ‘hooguit matig’ te noemen. Een groot deel van de nog bestaande volumes in massadrukwerk zal de komende jaren eveneens digitaliseren.’

kvgo_logoPrintmedianieuws neemt dit bericht geheel over van de site van het KVGO, vanwege de belangrijke conclusies die worden getrokken in deze sectorvisie van de bank. Het bericht op de site van het KVGO gaat verder als volgt. Lees ook onze eigen analyse van het rapport.

 ‘Tot nu toe zijn de gevolgen van de digitalisering van kranten, tijdschriften en boeken voor drukkerijen nog te overzien. Maar het feit dat al meer dan de helft van de Nederlanders over een tablet beschikt is een teken aan de wand.’ ABN Amro blijft wat de grafische sector betreft in mineur: ‘Vooral bij printproducten als gratis tijdschriften en kranten en reclamedrukwerk is digitale verspreiding een belangrijke kostenbesparing.’ 

Positief

Toch zijn er ook positieve punten, zoals de markt voor verpakkingen die goede vooruitzichten biedt door de aantrekkende export en de groei van online retail. Bovendien hebben drukkerijen door online dienstverlening een veel betere toegang tot de consumentenmarkt voor posters, visitekaartjes en fotoalbums. “Toch zal dit niet voldoende zijn om structurele omzetgroei te bereiken.”

Lichte krimp


ABN Amro verwacht dan ook dat de omzet in de branche de komende jaren licht blijft krimpen. Afgelopen jaar nam die omzet met 1,7 procent af na het ‘rampjaar’ 2012 met een daling van 10 procent.“Voor de crisis konden de grotere drukkerijen hun omzet nog opkrikken met orders uit het buitenland. Maar de concurrentie op de Europese markt is verhevigd door onder meer drukkerijen uit Oost-Europa.”

Drukkerijen blijven daarom zoeken naar mogelijkheden om hun overlevingskansen te vergroten ‘maar door de hardnekkige overcapaciteit blijft een aanhoudende sanering onvermijdelijk.’ Daarnaast is door de marktmalaise ook een trend naar schaalvergroting te zien. Bovendien zijn er ook bedrijven die een poging doen richting verticale integratie. Zo heeft een aantal grafische bedrijven biedingen uitgebracht op onderdelen van Sanoma, zoals de vormgeving en distributie van tijdschriften.

Positieve boodschap

De bank berekent de omzet in de grafische sector over 2013 op 5,6 miljard euro, dat is de genoemde 1,7 procent minder dan in 2012. Ook het aantal werknemers nam verder af. De bank signaleert echter wel dat het aantal faillissementen weliswaar hoog blijft maar vorig jaar toch een stuk lager lag dan in de voorafgaande jaren. ”Relatief gezien is dat voor de branche een opsteker.” ABN Amro heeft uiteindelijk wel een positieve boodschap: “Het is zelfs in een krimpende industrie wel degelijk mogelijk om met een sterk businessmodel succes te hebben.”

Groei online neemt af


Bij de communicatiebureaus meldt de bank dat de omzet weliswaar in 2013 opnieuw kromp – en wel met bijna vier procent – maar dit jaar herstel vertoont. Adverteerders anticiperen op het eerste herstel van de koopkracht van consumenten in vijf jaar tijd. De bank noemt het daarbij opmerkelijk dat de groei bij online marketing duidelijk afneemt. “De trend van verschuiving van advertentiegeld van traditionele media richting internet begint dus enigszins af te zwakken.”

Dit bericht is overgenomen van de site van het KVGO.

 

 

 

 

 

 

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. Tweedeling grafische branche zet maar langzaam door FINANCIEEL - De al jaren geleden ingezette tweedeling in de branche wordt langzamerhand duidelijker zichtbaar. Niet zozeer in geld, maar vooral in aanbod, marketing en online technologie. Maar offline wordt...
  2. KVGO: Grafische sector in mistroostige situatie BRANCHE - De situatie in de grafische sector is in de afgelopen maand nog verder verslechterd. Dat blijkt uit de antwoorden op de tweede KVGO-enquête naar de gevolgen van het...
  3. Gemiddelde website binnen grafische sector in lijn met landelijk beeld MKB De grafische branche doet het op het gebied van websites niet beter dan het gemiddelde MKB bedrijf. Onderzoeksbureau DTG deed onderzoek binnen ruim 1000 bedrijven. 25% van de bedrijven heeft...
  4. Bank houdt niet van grafische sector Op uitzonderingen na is de bereidwilligheid van banken om 'mee te denken' in de grafische sector nihil. Hetzelfde geldt voor de ondernemers die de banken een 'mager vijfje' geven....

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

27 juni 2014 door Erik van Erp Reageer

Categorie: branche Tags: abn-amro

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
partners” height= multipress “vigc” drukwerkdeal
screen canon

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • PrintPraat op Clubhouse: woensdag om 13.00 uur 21 april 2021
  • Drupa virtueel gestart 21 april 2021
  • Uniek kijkje in wereldwijd web2print aanbod met INKISH marathon 20 april 2021
  • Canon Insights Webinar over sterke rol print 20 april 2021
  • Mede-oprichter Charles Geschke van Adobe overleden 19 april 2021

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton” “gf”

printmediatrainingen – voorjaarsprogramma 2021

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor het eerste halfjaar van 2021 nu op onze website.

onze nieuwe vacature service (in beta)

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Backend developer
  • MultiPress application Specialist (m/v) – Limmen
  • Field Support Engineer, Netherlands
  • Projectmanager (Full time) (M/V)
  • Projectmanager (Full time) m/v
  • Offset Rotatiedrukker

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • virtual.drupa: omdat het kon, maar moest het ook?
  • Innoveren en excelleren in de grafimedia industrie (1)
  • Flyeralarm: “Online maakte ons speelveld groter.”
  • Ook prijsverhogingen bij Kodak en hubergroup
  • Ingreep Mediahuis bij NDC kost 100 banen

Reacties

  • Henk Gianotten op KVGO en VIGC presenteren iccMAX in online sessie
  • Henk Gianotten op Marco Aarnink gaat voor de beleving
  • Germen Kroon op Inkjet jaagt vraag op naar end-to-end workflows
  • Mario Klomp op Grafimedia in cijfers 2020 toont ‘verdeeld’ jaar
  • Henk Gianotten op Marco Aarnink gaat voor de beleving

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing