• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Grafimedia cao: ‘Gat is te groot’ en ‘onhaalbare eisen’

Persberichten over de onderhandelingen voor een nieuwe Grafimedia cao bevatten altijd prachtige teksten, zoals hierboven staat vermeld. Printmedianieuws maakt elke week een selectie uit de vele persberichten. Met onder meer de groei van folders in de mediabestedingen.

caoonderhandelingenEerst maar die Grafimedia cao, die er maar niet aan lijkt te komen. De oude cao is al een jaar geleden verlopen en nog lijkt het alsof werkgevers en werknemers elkaar vorige week voor het eerst tegenkwamen, als we alleen afgaan op de persberichten. ‘Bonden komen onverwacht met onhaalbare eisen’, zegt het KVGO. ‘Te overbruggen gat is levensgroot’, zegt FNV KIEM. Nou ja, wat het wordt, dat zien we wel na de zomer. Bonden hopen op ‘helderheid na de zomer’ en het KVGO gaat zich ‘beraden op verdere stappen’.

Mediabestedingen: groei voor folders

De mediabestedingen in ons land groeiden de eerste zes maanden van dit jaar met 9.5 procent, behalve ‘printmedia’, aldus een persbericht van Nielsen. Kennelijk horen ‘folders’ niet bij ‘printmedia’, lees maar even mee in het persbericht. ‘Het voorzichtige herstel van de economie vertaalde zich in een zeer jumbo folderforse groei van de bruto mediabestedingen. Wel was er opnieuw sprake van een duidelijke tweedeling. Alle mediumtypen zagen de bruto mediabestedingen toenemen, behalve de printmedia. Naast televisie was er dubbelcijferige groei voor folders en bioscoop, hoewel de laatste een bescheiden aandeel heeft in de totale bruto mediabestedingen.  Ook out of home (+9%) en radio (+7%) kenden een goede eerste helft van 2014.’ De groei van folders werd onder meer veroorzaakt door de nieuwe folder van Jumbo.

Mediabestedingen in Duitsland

Bij onze oosterburen groeiden de mediabestedingen met 4.9 procent, met in de maand mei een uitschieter van maar liefst 11,6 procent. In Duitsland bleven de folders stabiel en gingen vooral de advertenties in tijdschriften onderuit.

‘Gratis kranten waren slechts steen in de vijver’

grafiek gratis krantenDat zegt althans Jelle Leenes, de eerste hoofdredacteur van gratis krant Metro, in een artikel in het dagblad Trouw. De opkomst van de gratis kranten vanaf 1999 heeft de daling van het aantal gedrukte kranten maar nauwelijks kunnen tegenhouden, schrijft Leenes. ‘Hooguit wierpen ze rond de eeuwwisseling stenen in de vijver en slaagden zij erin om een deel van de ingedutte en soms zelfgenoegzame markt te veroveren.’
Maar niet voor lang, zo blijkt uit deze grafiek van mediadeskundige Piet Bakker.

Océ Inkjet rotatiepers van Canon

Bosch-Druck-investiert-in-Oce-Image-Stream-3500_5573_articleDe Duitse drukkerij Bosch-Druck heeft een grote digitale rotatiepers gekocht, de Océ Image-Stream 350 van Canon (rechts op foto). Deze machine is pas sinds kort op de markt en volgens de drukkerij kan met deze manier van drukken de kwaliteit van offset worden geëvenaard. Bosch-Druck produceert tal van verschillende zaken, variërend van DM-mailings tot en met boeken, zowel in full colour als in zwart wit.

Wifac, Adobe en Formzet

FormzetZe bestaan nog: de zetterijen die in staat zijn strakke formulieren op te maken die voldoen aan de hoogste grafische en technische eisen. Tegelijkertijd kennen deze vakmensen het klappen van de digitale zweep als geen ander. Formzet bijvoorbeeld, uit Zoetermeer maakt intensief gebruik van de Creative Cloud-oplossingen van Adobe en regelt dat via premium reseller Wifac. Directeur Ed Swanborn van Formzet: 'We noemen ons DTP-professionals, formulier-specialisten en huisstijlbewakers. Wat we nadrukkelijk niet zijn is het creatieve bureau dat leuke dingen bedenkt. Ons specialisme is vooral de technische kant van de opmaak van allerlei documenten. Dat kan variëren van formulieren, tot tijdschriften of jaarverslagen.'

Snellere plaatmachine van Kodak

Met een capaciteit van 240 platen per uur brengt Kodak een nieuwe versie uit van de SCU-versie van een aantal plaatmachines. SCU staat voor Single Casette Unit’ en kan tot 240 platen per uur laden en produceren, in een flink aantal types, zoals de Achieve T400 en de Trendsetter Q400 van Kodak.

 

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. KVGO reageert nog niet op cao-eisen grafische vakbonden Op maandag 19 januari loopt het ultimatum van de vakbonden af over een nieuwe Grafimedia cao. Maar het KVGO laat weten dat ze pas ná 19 januari kunnen reageren. Het...
  2. Jaarverslag Uitgevers: samenvatting op papier, rest digitaal Het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) gaat met haar tijd mee. Het jaarverslag 2013 kent drie verschijningsvormen: een ‘overzichtelijke’ samenvatting in print en het volledige verslag digitaal op de site. Maar ook...
  3. Ontslag wegens disfunctioneren, een onhaalbare zaak? SOCIAAL - Sinds de invoering van nieuwe wettelijke regels rond ontslag in 2015, is een ontslag van een slecht presterende medewerker een stuk lastiger geworden dan voorheen. De rechter moet...
  4. Extra Ledenraad KVGO over Grafimedia cao Een overvloed aan persberichten afgelopen week, vooral van persfabrikanten. Maar ook de bijna ondergang van het Duitse bedrijf van Ronald Hof. En vanaf morgen vieren we de tweede verjaardag van...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

21 juli 2014 door Erik van Erp Reageer

Categorie: persberichten Tags: GrafiMedia CAO, metro, Wifac

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Printmedianieuws met voorspellingen voor het tweede kwartaal 20 mei 2025
  • Igepa sleept MyScania Golden Award in de wacht 20 mei 2025
  • Zolang ze maar goed smaken 20 mei 2025
  • Week van de Grafimedia – webinar 20 mei 2025
  • Senefelder Misset opnieuw ClimateCalc gecertificeerd 19 mei 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • A&O fondsgrafimediabranche: voorspelling 2025-2
  • A&O fondsgrafimediabranche: voorspelling 2025-2
  • Printweek enquête: te afhankelijk van grote klanten
  • Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • KVGO’s algemene vergadering ‘Step into the future’

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.