• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Gratis tijdschriften vooral springlevend in retail segment

Naast de wekelijkse brievenbusreclame zijn het vooral retailers die in hoge frequentie tijdschriften uitgeven in hoge oplages. Na de top drie is het aanbod niet echt eenduidig en zijn de oplages aanzienlijk lager. Aldus mediadeskundige Piet Bakker.

Allerhande

Piet-BakkerPiet Bakker stelde onderstaande grafiek samen over  het eerste kwartaal van dit jaar met zowel HOI als niet-HOI titels. Overduidelijke en waarschijnlijk nauwelijks te overtreffen winnaar is Allerhande van Albert Heijn (uitgever MediaPartners - Amstelveen, gedrukt bij Senefelder - Doetinchem). Een oplage rond de 2 miljoen exemplaren (HOI becijferde 2,3 miljoen exemplaren) wordt 12 keer per jaar verdeeld over 850 winkels (waarvan 260 franchisewinkels). Naar zeggen van het concern zelf wordt het blad door ca. 4,5 miljoen lezers gelezen. Gemiddeld telt het blad zo een 250-270 pagina's.

Boodschappen en AllesVoor

oplage-gratis-tijdschriftenEen goede tweede is het blad Boodschappen van Superunie (waarbij meerdere supermarkt ketens zijn aangesloten), verzorgd door Marketing Communicatie Partners (mcp.nl) uit Doetinchem. Volgens de HOI gegevens tikt dat blad net de 2 miljoen niet aan. Het betrekkelijke nieuwe magazine AllesVoor (inspiratie en tips om bijzondere momenten nóg leuker te maken) van Albert Heijn veroverde in korte tijd een derde plaats. 10 maart jl. verscheen de eerste editie in een gemeenschappelijke opzet met bol.com. De reguliere oplage bedraagt 1,5 miljoen exemplaren, de Paas- en Kersteditie is goed voor maar liefst 6 miljoen exemplaren.

Versnipperd

De overige rangorde mag zeker qua inhoud en doelgroepen versnipperd genoemd worden, alhoewel ook daar bekende titels voorkomen. Het NS blad Spoor met overigens een zeer matige aanwezigheid op Twitter kan nog net wedijveren met de eerste drie posities, de rest haalt tussen de 250.000 en 500.000 exemplaren in wisselende frequenties.

HOI hanteert 'strenge' regels voor wat betreft de definitie gratis. Zo vindt HOI het blad Kampioen van de ANWB geen gratis blad, omdat het verbonden is aan het ANWB lidmaatschap. Het blad kent een oplage van maar liefst 3,5 miljoen exemplaren en is daarmee al jaren lang het tijdschrift met de hoogste maandelijkse oplage. ANWB zet met Kampioen vooral in op conversie door middel van leden-aanbiedingen.

Push versus pull

Brievenbusreclame is een duidelijk push medium, het werkt volgens deze gegevens. De ontvanger besteedt gemiddeld drie kwartier per week aan het lezen van huis-aan-huis folders. De waardering van de huis-aan-huis folder is de afgelopen jaren toegenomen. In 2007 gaf men nog net geen 7 voor de huis-aan-huis folder, terwijl folders in 2014 met een 7,4 worden beoordeeld.13% van de Nederlandse huishoudens heeft op dit moment een sticker (nee-nee en nee-ja) op de deur welke huis-aan-huis folders buiten de deur houden.

Het effect van 'pull' - vooral in de retail - is er echter niet minder om. In combinatie met crossmediale winkeluitingen is het effect van deze tijdschriften duidelijk merkbaar in de artikelen die extra aandacht krijgen in het magazine.

Het segment 'tijdschriften' zou wat dat betreft in de Print Pakt campagne best wel wat meer aandacht mogen krijgen. Samen met het segment folders vormen zij naast verpakkingen een belangrijke economische stimulans voor de branche.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Oplage daling tijdschriften blijft doorgaan Vooral bij de grote publiekstijdschriften zet de daling van het aantal abonnementen verder door: Libelle met min 26.000 exemplaren nu onder de 400.000 oplage, maar ook bijvoorbeeld de RTV gidsen,...
  2. Wie drukt de grootste tijdschriften? Volgens mediadeskundige Piet Bakker bedraagt de gezamenlijke oplage van alle tijdschriften van ons land bijna 400 miljoen exemplaren. Het maandblad van de ANWB is in z’n eentje al goed voor...
  3. Vooral tijdschriften voor Weert en Doetinchem ‘Een mooie uitdaging’, zo noemt algemeen directeur Ronald van Rossum zijn taak om de beide grote rotatiebedrijven (offset) van Roto Smeets Group om te vormen tot één Publishing Services divisie,...
  4. Verreweg meeste tijdschriften niet in gevarenzone BRANCHE - De vrij recente nieuwsberichten rondom het einde van slechts een beperkt aantal tijdschriftentitels wekten de indruk dat het einde van tijdschriften nabij zou zijn. Zelfs bladendokter Carolien Vader...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

25 augustus 2014 door Peter Luit Reageer

Categorie: branche Tags: cijfers, HOI

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • SBI codes op de schop: check uw SBI codes 16 juni 2025
  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • HP Indigo, Kornit, Scodix: nauwelijks last van oorlog
  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.