• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Gratis tijdschriften vooral springlevend in retail segment

Naast de wekelijkse brievenbusreclame zijn het vooral retailers die in hoge frequentie tijdschriften uitgeven in hoge oplages. Na de top drie is het aanbod niet echt eenduidig en zijn de oplages aanzienlijk lager. Aldus mediadeskundige Piet Bakker.

Allerhande

Piet-BakkerPiet Bakker stelde onderstaande grafiek samen over  het eerste kwartaal van dit jaar met zowel HOI als niet-HOI titels. Overduidelijke en waarschijnlijk nauwelijks te overtreffen winnaar is Allerhande van Albert Heijn (uitgever MediaPartners - Amstelveen, gedrukt bij Senefelder - Doetinchem). Een oplage rond de 2 miljoen exemplaren (HOI becijferde 2,3 miljoen exemplaren) wordt 12 keer per jaar verdeeld over 850 winkels (waarvan 260 franchisewinkels). Naar zeggen van het concern zelf wordt het blad door ca. 4,5 miljoen lezers gelezen. Gemiddeld telt het blad zo een 250-270 pagina's.

Boodschappen en AllesVoor

oplage-gratis-tijdschriftenEen goede tweede is het blad Boodschappen van Superunie (waarbij meerdere supermarkt ketens zijn aangesloten), verzorgd door Marketing Communicatie Partners (mcp.nl) uit Doetinchem. Volgens de HOI gegevens tikt dat blad net de 2 miljoen niet aan. Het betrekkelijke nieuwe magazine AllesVoor (inspiratie en tips om bijzondere momenten nóg leuker te maken) van Albert Heijn veroverde in korte tijd een derde plaats. 10 maart jl. verscheen de eerste editie in een gemeenschappelijke opzet met bol.com. De reguliere oplage bedraagt 1,5 miljoen exemplaren, de Paas- en Kersteditie is goed voor maar liefst 6 miljoen exemplaren.

Versnipperd

De overige rangorde mag zeker qua inhoud en doelgroepen versnipperd genoemd worden, alhoewel ook daar bekende titels voorkomen. Het NS blad Spoor met overigens een zeer matige aanwezigheid op Twitter kan nog net wedijveren met de eerste drie posities, de rest haalt tussen de 250.000 en 500.000 exemplaren in wisselende frequenties.

HOI hanteert 'strenge' regels voor wat betreft de definitie gratis. Zo vindt HOI het blad Kampioen van de ANWB geen gratis blad, omdat het verbonden is aan het ANWB lidmaatschap. Het blad kent een oplage van maar liefst 3,5 miljoen exemplaren en is daarmee al jaren lang het tijdschrift met de hoogste maandelijkse oplage. ANWB zet met Kampioen vooral in op conversie door middel van leden-aanbiedingen.

Push versus pull

Brievenbusreclame is een duidelijk push medium, het werkt volgens deze gegevens. De ontvanger besteedt gemiddeld drie kwartier per week aan het lezen van huis-aan-huis folders. De waardering van de huis-aan-huis folder is de afgelopen jaren toegenomen. In 2007 gaf men nog net geen 7 voor de huis-aan-huis folder, terwijl folders in 2014 met een 7,4 worden beoordeeld.13% van de Nederlandse huishoudens heeft op dit moment een sticker (nee-nee en nee-ja) op de deur welke huis-aan-huis folders buiten de deur houden.

Het effect van 'pull' - vooral in de retail - is er echter niet minder om. In combinatie met crossmediale winkeluitingen is het effect van deze tijdschriften duidelijk merkbaar in de artikelen die extra aandacht krijgen in het magazine.

Het segment 'tijdschriften' zou wat dat betreft in de Print Pakt campagne best wel wat meer aandacht mogen krijgen. Samen met het segment folders vormen zij naast verpakkingen een belangrijke economische stimulans voor de branche.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Oplage daling tijdschriften blijft doorgaan Vooral bij de grote publiekstijdschriften zet de daling van het aantal abonnementen verder door: Libelle met min 26.000 exemplaren nu onder de 400.000 oplage, maar ook bijvoorbeeld de RTV gidsen,...
  2. Wie drukt de grootste tijdschriften? Volgens mediadeskundige Piet Bakker bedraagt de gezamenlijke oplage van alle tijdschriften van ons land bijna 400 miljoen exemplaren. Het maandblad van de ANWB is in z’n eentje al goed voor...
  3. Vooral tijdschriften voor Weert en Doetinchem ‘Een mooie uitdaging’, zo noemt algemeen directeur Ronald van Rossum zijn taak om de beide grote rotatiebedrijven (offset) van Roto Smeets Group om te vormen tot één Publishing Services divisie,...
  4. Verreweg meeste tijdschriften niet in gevarenzone BRANCHE - De vrij recente nieuwsberichten rondom het einde van slechts een beperkt aantal tijdschriftentitels wekten de indruk dat het einde van tijdschriften nabij zou zijn. Zelfs bladendokter Carolien Vader...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

25 augustus 2014 door Peter Luit Reageer

Categorie: branche Tags: cijfers, HOI

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

Sign&Print Expo 2023 – boek nu je stand

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • In memoriam: Jos Lucas 3 februari 2023
  • Readly: papier en digitaal dichterbij in uitgeefland 3 februari 2023
  • Fiery Digital Front Ends los van Electronics For Imaging 2 februari 2023
  • Tentoonstelling ‘Open kaart – van atlas tot streetmap’ van het Allard Pierson 2 februari 2023
  • Nieuwe CEO bij Vistaprint: Florian Baumgartner 1 februari 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  •  Allround medewerker Sign & Display / Zünd Operator 
  • Calculator/Verkoper Binnendienst
  • Ervaren Operator (afdeling Nabewerking
  • Leerling Operator (afdeling Nabewerking
  • Ervaren Operator / Drukker (afdeling Drukkerij)
  • Allround Monteur Technische Dienst

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Maak kans op gratis toegangskaarten #BOPE 2023
  • Profileren met ambachtelijke grafische technieken
  • Axel Springer: “Geen toekomst voor papieren krant.”
  • The Software Alliance onderzoekt printmedia branche
  • Lokale politieke discussies over JAJA niet voorbij

Reacties

  • Henk Gianotten op The Software Alliance onderzoekt printmedia branche
  • Peter Luit op The Software Alliance onderzoekt printmedia branche
  • Henk Gianotten op The Software Alliance onderzoekt printmedia branche
  • Henk Gianotten op Damen Drukkers: “Prijs, kwaliteit en leverzekerheid.”
  • Henk Gianotten op LSC sluit 2 drukkerijen, ontslag voor 656 werknemers

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.