In de eerste zes maanden van dit jaar heeft de Roto Smeets Group een verlies geleden van 3 miljoen euro, met een sterk gedaalde omzet (121 miljoen euro). Er wordt op dit moment gesproken met een ‘andere vooraanstaande speler’ om te komen tot samenwerking. Wie is dat?
‘De markt daalt sneller dan verwacht’, zo vat de Roto Smeets Group (RSG) de resultaten samen over de eerste zes maanden van dit jaar. Per saldo daalt de omzet van 133 naar 121 miljoen euro en het netto verlies neemt verder toe van 1 naar 3 miljoen euro. Belangrijkste oorzaak van deze verslechtering is de sterk dalende markt, zegt RSG. ‘De markten waarop de bedrijven van Roto Smeets Group (RSG) zich richten hebben in het eerste halfjaar een ongekende daling laten zien. Met name binnen de tijdschriftenmarkt was het volume veel lager dan verwacht. Van de grootste Nederlandse tijdschriften zijn er maar enkele die qua oplage gelijk zijn gebleven of gestegen; het merendeel is gedaald en in veel gevallen met 10 tot 20%. Ook in de andere markten werden we geconfronteerd met dergelijke afnames. Door de overcapaciteit die er nog steeds in de markt is merken we dat klantvragen steeds grilliger worden, dat de concurrentie onverminderd toeneemt en dat daarmee de druk op de prijzen blijft aanhouden.’
Samen met Corelio Printing?
Eerder dit jaar heeft RSG zich opgesplitst in vier aparte divisies, onder meer om te kunnen komen tot samenwerkingsverbanden met andere partijen. En nu is het dan zover: een van de twee grote divisies gaat mogelijk samenwerken met een andere ‘vooraanstaande speler’, maar RSG zegt niet met wie en ook niet om welke divisie het gaat. ‘In het kader van het komen tot schaalvergroting kunnen wij momenteel meedelen dat één van de vier divisies van RSG de mogelijkheden verkent voor samenwerking met een andere vooraanstaande speler waarbij het doel zou zijn om te komen tot een joint venture.’ Maar veel smaken voor samenwerking zijn er niet, zeker niet nu het om een ‘vooraanstaande speler’ gaat. Een van de meest waarschijnlijke opties is een samenwerking tussen de tijdschriftendrukkerijen van RSG en Corelio Printing. Deze drukker is onderdeel van de Belgische uitgever Corelio, die een fusie aan het voorbereiden is met een andere Belgische dagbladuitgever (Concentra). Deze samenwerking is vooral gericht op het uitgeven van dagbladen en waarom zou in die omstandigheid het drukken van tijdschriften niet op een grotere afstand gezet kunnen worden, bijvoorbeeld in een samenwerkingsverband met Roto Smeets Group? Eind dit jaar weten we meer. De tijdschriftendivisie wordt geleid door Ronald van Rossum, zie de foto.
Minder capaciteit
Topman Joost de Haas van RSG (foto) noemt een mogelijke samenwerking met derden noodzakelijk voor een gezonde bedrijfstak. ‘De grafische sector lijkt eindelijk in beweging te komen. De realiteit is dat er nog teveel spelers zijn en teveel capaciteit is. Er kan alleen een gezonde en duurzame bedrijfstak ontstaan als er capaciteit uit de markt verdwijnt en er schaalvergroting plaatsvindt. En dat kan maar op twee manieren: door faillissementen of door samenwerking. Iedereen is gebaat bij een beheerste en gecontroleerde capaciteitsreductie. Wij denken met onze samenwerkingsplannen stappen te kunnen zetten in deze richting’
Commercial Printing
Er is ook een lichtpuntje in de cijfers van RSG, zo blijkt uit het verslag van de grootste drukker van Nederland. ‘In tegenstelling tot Publishing Services heeft Commercial Print een goed eerste halfjaar gehad. Dit kwam onder meer door de orders die het heeft weten te verwerven na de sluiting van diepdrukkerij Biegelaar.’ Deze divisie omvat vooral de beide diepdrukkerijen van RSG. Naast commercieel werk worden er ook enkele grote tijdschriften gedrukt. ‘In het eerste halfjaar zijn ook belangrijke contracten verlengd met onder meer De Persgroep voor de uitgave ‘Dag Allemaal’, met ANWB voor de uitgave ‘Kampioen’, met Albert Heijn voor Allerhande en met Otto Gruppe voor de productie van catalogi.’ Frans Boelen leidt deze divisie.
Vooruitzichten 2014
Joost de Haas waagt zich niet aan een voorspelling over de resultaten van het hele jaar 2014. Maar toch is hij optimistisch, ondanks het toenemende verlies. ‘We zien onze productiviteit nog steeds stijgen en onze kostenbesparingsprogramma’s werpen vruchten af. Het is natuurlijk teleurstellend om te zien dat al die inspanningen zich niet voldoende zichtbaar in een resultaatsverbetering vertalen. Toch ben ik optimistisch over de richting waarin we ons bewegen. Onze marktpositie wordt steeds sterker en alle divisies zijn bezig om hogere toegevoegde waarde-concepten aan hun klanten aan te bieden. De organisatie heeft aangetoond veerkrachtig en innovatief te zijn en dat gaan we de komende jaren hard nodig hebben.’ De koers van het aandeel Roto Smeets Group bewoog vanmorgen niet na al deze mededelingen.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.