• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

VPRO over succesvolle print toepassingen

Volgens omroep VPRO is print niet dood. De omroep publiceerde onlangs op haar website 6 fraaie print toepassingen, die gek genoeg niet in print verschenen. Welke voorbeelden lieten zij zien?

vpro

Dat de VPRO al vele voorbeelden op het gebied van crossmediale toepassingen heeft laten zien, zal voor velen niet onbekend zijn. Zo experimenteerden zij al snel met de zogenaamde 'second screen' toepassing bij bijvoorbeeld Zomergasten. Kijkend naar de TV werd gelijktijdig met het programma op de iPad achtergrond informatie verschaft. Ook de toepassing van Layar codes (een soort interactieve QR code) in de VPRO gids om extra informatie op smartphone of tablet te tonen vanuit de gids, laat zien dat de omroep steeds grenzen opzoekt in de toepasbaarheid van elk media kanaal.

'Buitengewoon' papier

Juist door al die innovatieve toepassingen is het opvallend dat de VPRO een paar verslaggevers op pad stuurde om zes totaal verschillende print titels te bestuderen en vooral boven water te krijgen waarom deze titels juist in print zo succesvol zijn. Ze trokken aardige conclusies waar wat van te leren is. De volgende 6 bladen werden onder de loep genomen:

  • Dazed uit Engeland
  • The Hollywoord Reporter uit de VS
  • Le Canard Enchaîné uit Frankrijk
  • Art Magazin uit Duitsland
  • Reportagen uit Zwitserland
  • De Kampioen uit Nederland

Het is zeker aan te raden bovenstaande verhalen te lezen, want daaruit is te leren dat het succes van papier door zoveel meer factoren wordt bepaald dan alleen de medium keuze op zichzelf. 

Galloway van 'The Hollywoord Reporter': ‘Ik denk dat onze case een heel hoopvolle les is voor de mediasector,’ zegt Galloway. ‘Dagelijkse print is ten dode opgeschreven, daar ben ik van overtuigd. Voor nieuws gaan mensen online. Maar wij hebben aangetoond dat een tijdschrift, zelfs in een recessie, nog steeds een succes kan zijn. Blijkbaar willen mensen ook iets dat er mooi uitziet, en dat je lekker kunt vastpakken. Iets wat je leest voor je plezier.’

Eigenzinnige koers

De verslaggevers waren kritisch en namen vrijwel elk aspect vanaf creatie tot en met distributie onder de loep. Maar ze konden tot geen andere conclusie komen dat elke titel het juist goed doet vanwege de eigenzinnige koers die men vasthoudt en vooral geen concessies doen aan de redactionele fomule. Dus niet afdrijven van je basis, de identiteit houdt je lezers vast. En dat betekent dus ook niet dat de lezer via allerhande digitale kanalen vooraf al hoeft te weten wat er volgende week of volgende maand in het blad gaat verschijnen.

Hoofdredacteur Bert Gorissen van 'De Kampioen': Het grootste nederlandse publiekstijdschrift wordt met een redactie van slechts acht mensen en wat freelancers gemaakt'.

Kwaliteit boven kwantiteit

Natuurlijk zien we printoplagen verlagen en ook de verschijningsfrequentie van bladen neemt af. Maar uitgevers die volhouden en kwaliteitsartikelen leveren kunnen blijven rekenen op een loyale aanhang. Veel bladen zijn in de loop der jaren gegroeid in omvang per uitgave en hebben in hun redactionele formule rust gevonden achtergrond artikelen te schrijven die hun waarde langer behouden. Als tijdschrift achter de actualiteit en de waan van de dag rennen, werd door vrijwel alle bladen al volstrekt nutteloos geacht. Uiteraard gecombineerd met mooie fotografie, perfecte typografie en duurzaam papiergebruik.

Puntas Bernet van 'Reportagen': 'Minder dan 50% van onze abonnees maakt gebruik van de digitale diensten die we voor een geringe meerprijs van 4 euro aanbieden bovenop het jaarabonnement van 6 nummer voor 100 euro'.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Succesvolle herstart Sign&Print Expo 2022 EVENEMENT - Met 5800 bezoekers verdeeld over drie dagen werd Sign&Print Expo 2022 beter bezocht dan verwacht. Er werd gerekend op 5000 bezoekers. Nog lang niet de 9000 bezoekers die...
  2. Nederlof met eigen ICT uniek in toepassingen Met de Slogan 'Nederlof groep: uw grafisch mediahuis' timmert het bedrijf flink aan de weg. Het prepress imago is al vele jaren geleden omgebogen naar een focus op printen en...
  3. Ingrediënten voor succesvolle web-to-print webshops PARTNER BIJDRAGE - Webshops schieten tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond. Als webshop in het algemeen, maar zeker als grafisch productiebedrijf heb je te maken met een aantal uitdagingen. Hoe...
  4. Succesvolle Vakdag Print & Sign: ‘Vooral netwerken’ EVENEMENT – Met ongeveer 2000 bezoekers is de jaarlijkse Vakdag Print & Sign gisteren succesvol verlopen. ‘Het gaat vooral om netwerken’, aldus menig standhouder. Met een Komori-pers voor Marne Drukkers....

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

15 augustus 2014 door Peter Luit Reageer

Categorie: bedrijven Tags: tijdschriften, vpro

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Grafimedia Producenten Onderzoek in 5 vragen 17 juni 2025
  • Kaartje2go opnieuw klantvriendelijkste kaartenwinkel 17 juni 2025
  • BDUmedia is verhuisd naar BDUprint 17 juni 2025
  • NAVO-top belemmert pakketbezorging in delen van Den Haag 17 juni 2025
  • SBI codes op de schop: check uw SBI codes 16 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Campagne KvK: check uw SBI activiteiten codes
  • HP Indigo, Kornit, Scodix: nauwelijks last van oorlog
  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.