• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Van Poecke Grafische Afwerking wil dichter bij de klant zitten

Het is het bekende vraagstuk van bijna alle grafische afwerkers: ze zitten aan het eind van de productieketen en zien nauwelijks de oorspronkelijke opdrachtgevers. ‘Wij willen opschuiven in de keten’, zegt Brenda van Poecke. ‘Direct bij de klant aan tafel.’ Een gesprek met een bestuurslid van het vkgo.

brendaHet bedrijf van Van Poecke Grafische Afwerking staat op een industrieterrein in Haarlem, de Waarderpolder, waar in het recente verleden vele grafische bedrijven waren gehuisvest. ‘Maar ze zijn bijna allemaal verdwenen’, zegt Brenda Van Poecke (1967). Samen met haar zuster Brigit heeft zij zes jaar geleden het bedrijf van haar vader overgenomen. ‘Mijn vader was al zo verstandig om niet alleen klanten uit de directe omgeving te werven. We zijn al jaren actief in heel Nederland, en zelfs ook daarbuiten.’ Van Poecke is gespecialiseerd in de ‘kleinvouw’. Dat wil zeggen dat het bedrijf de aangeleverde grote bedrukte vellen (70/100 cm) eerst in kleinere formaten snijdt om deze vervolgens in steeds kleinere formaten te vouwen. ‘Soms moet een vel papier 14 keer zigzag worden gevouwen en daarna nog eens twee keer in de kruispartij.‘

Gemechaniseerd

Bijzonder daarbij is ook dat alle handelingen bij Van Poecke zijn gemechaniseerd. ‘Geen handwerk dus.’ De consequentie is wel dat het bedrijf over zo’n 14 verschillende machines beschikt om alle voorkomende vouwwerkzaamheden te kunnen uitvoeren. En goedkoop zijn die machines niet, tot wel 100.000 euro per stuk aan toe. Allemaal van het merk Herzog/Heymann. Maar deze machines kunnen allemaal op de een of andere manier op elkaar worden aangesloten, afhankelijk van de aard van de productie. Bekende voorbeelden zijn de ‘dundruk bijsluiter’, zoals deze bij veel medicijnen in een doosje wordt bijgevoegd. Of de machinaal geknoopte producten, waarbij het eindproduct wordt voorzien van een gaatje met er doorheen een elastiekje. Als derde voorbeeld noemt Brenda Van Poecke de Z-fold. Haar eigen visitekaartje is ook op deze wijze uitgevoerd: een vijf keer plus twee keer gevouwen vel, bedrukt met alle informatie over haar bedrijf en aan de beide buitenkanten met een apart kaartje beplakt. Ook landkaarten worden vaak bij Van Poecke gevouwen.

Van Poecke Grafische Afwerking

van poeckeOngeveer 30 jaar geleden opgericht door de vader van Brenda en Brigit. ‘Mijn vader was bedrijfsleider bij een afwerkingsbedrijf dat failliet ging en daarna is hij voor zichzelf begonnen. Hij begon met één machine, die vaak door mijn moeder werd bediend als mijn vader op zoek ging naar nieuwe klanten.’ Brenda is pas zes jaar geleden in het bedrijf gaan werken, haar zuster Brigit staat al 25 jaar aan de machines. ‘Zes jaar geleden hebben we samen het bedrijf overgenomen. Met een duidelijke taakverdeling: ik doe vooral de commercie en de administratie en mijn zuster is vooral actief in de planning en de productie.’ Samen met nog zeven medewerkers gaat het afwerkingsbedrijf de toekomst in. Op de foto een aantal producten van het bedrijf.

Toekomst/vkgo

vkgoHet bedrijf van de dames Van Poecke heeft nu vooral drukkers als opdrachtgever. Maar dat vindt ze niet bevredigend voor de langere termijn. ‘Ons beleid is er op gericht om op te schuiven in de keten.’ Daarmee bedoelt Brenda dat zij vaker rechtstreeks te maken wil hebben met de echte opdrachtgevers van de gevouwen producten. Het op deze manier over de toekomst van haar bedrijf leren nadenken, heeft Brenda mede te danken aan de verschillende bijeenkomsten van het vkgo, de vereniging van kleine grafische bedrijven. Zij is uitermate positief over het vkgo. ‘Ik heb daar veel geleerd. Het is echt een platform waar kansen worden geboden.’ Inmiddels is zij bestuurslid van deze vereniging. ‘Dat kost niet veel tijd en bovendien leer ik zo veel van andere bedrijven.’

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Nieuwe combinatie BrinkOmegaVanPoecke PERSBERICHTEN – ‘Het gaat formeel om een overname, maar het voelt als een fusie’, zegt DGA Remco de Klaver van de nieuwe combinatie BrinkOmegaVanPoecke: vouwspecialisten van drukwerk....
  2. BrinkOmegaVanPoecke: paperfinishing & DM BEDRIJVEN – De beide bedrijven BrinkOmega en Van Poecke zijn sinds begin dit jaar één organisatie, gericht op het grafische eindproduct. ‘Passion for paperfinishing & DM’....
  3. Afwerking belangrijker in het voorbereidingsproces TOELEVERANCIERS - Volgens directeur Jan Ceelen van Amstel Graphics bepaalt de apparatuur ná het drukproces (afwerking) steeds meer hoe een gedrukt product op het vel staat (impositie). ‘Vroeger moesten afwerkers...
  4. Je moet maken wat de klant wil. En niet wat hij vraagt BEDRIJVEN - Bovenstaande enigszins cryptische uitspraak is van Rudo Romijnders. Eigenaar-directeur van het in Oss gevestigde bedrijf Publishers Services. Printmedianieuws zocht Romijnders eens op om nadere uitleg te vragen over...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

2 september 2014 door Erik van Erp Reageer

Categorie: bedrijven Tags: afwerking, Poecke

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Fespa München met bijna 500 exposanten 27 maart 2023
  • Nezzo print & creatie viert 25-jarig jubileum 27 maart 2023
  • Nieuw bestuursteam voor VKGO 24 maart 2023
  • Xeikon met nieuw instapmodel in label inkjetsegment 23 maart 2023
  • Interpack 2023 positieve voorbode voor drupa 2024? 23 maart 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Allround storingsmonteur
  • BBL opleiding procesoperator, creative in art, design and books!
  • Procesoperator, creative in art, design and books
  • Applicatiebeheerder
  • New Business Development Manager
  • Offset Rotatiedrukker

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • ‘De Reclamestudio’ in het internettijdperk
  • UPM vermindert papierproductie grafisch en kranten
  • Vertrouwen in de toekomst van papier
  • Gasten uit vele landen op bezoek bij Canon in Venlo 
  • CO₂ uitstoot digitaal afval wordt vaak niet ‘gezien’

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.