• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

AtéCé Graphic Products: handelshuis én producent

Het grote grafische handelshuis AtéCé haalt meer dan de helft van de omzet uit het buitenland. ‘We zijn inmiddels eerder een producent dan een grafisch handelshuis’, zegt directeur Bert Schelhaas.

atece2Wie vanaf Amsterdam met de TomTom op weg is naar het hoofdkantoor van AtéCé Graphic Products in Uitgeest komt al snel midden in een weiland terecht. Maar die omweg is niet symbolisch voor de bereikbaarheid van AtéCé, want steeds meer grafische bedrijven en toeleveranciers uit binnen- en buitenland weten de onderneming van Bert en broer Peter Schelhaas te vinden. Inmiddels komt meer dan de helft van de omzet uit het buitenland, vertelt Bert Schelhaas. ‘Ik ben wel honderd dagen per jaar op zoek naar nieuwe klanten in het buitenland.’ Laatst was hij binnen een maand in zowel het Midden Oosten als in Zuid Amerika. En met succes, zo laat hij zien aan de hand van een hele reeks bestellingen van vooral toeleveranciers. ‘Vaak verkopen onze klanten in hun eigen land onze producten onder hun eigen naam. Wij printen dan hun label met hun naam en plakken die in eigen huis op de dozen of blikken van door hen bestelde materialen, zoals bijvoorbeeld drukinkt of lak en andere coatings.’

Producent

atece3‘Het is bijna een chemische fabriek aan het worden’, zegt Schelhaas tijdens een rondleiding door zijn bedrijf in Uitgeest. Daar worden vooral perschemie en diverse soorten lak geproduceerd, maar ook rubberdoeken voor offsetpersen. Naast de vestiging in Uitgeest heeft AtéCé ook twee grote hallen in het nabij gelegen Alkmaar voor zowel de distributie van alle goederen als voor het verwerken van en het snijden van wasdoeken en dergelijke. Opvallend daarbij is dat niet alleen naar Europa wordt verscheept, maar ook naar bijvoorbeeld China. Je zou toch zeggen dat de grondstoffen in China goedkoper zijn, maar dat klopt niet, zegt Schelhaas. ‘In dit deel van Europa zit een groot aantal fabrikanten van chemische grondstoffen, waardoor deze in China duurder zijn dan hier.’ En het transport naar China is relatief goedkoop, zo blijkt. ‘Een volle container verschepen naar China is goedkoper dan een vrachtauto naar Duitsland.’

AtéCé Graphic Products

Met opgeteld ongeveer 80 medewerkers en een omzet van iets minder dan 40 miljoen euro is het bedrijf uit Uitgeest een grote speler in grafisch Nederland. Bekende producten van het bedrijf zijn de offsetplaten (Sonora van Kodak en het huismerk Nova), drukinkten (Sun Chemical en het huismerk Druckfarben), atece1lakken en andere coatings (onder meer het huismerk Galaxy), rubberdoeken (een hele reeks verschillende merken) en chemische producten voor was- en vochtwater. Rubberdoeken zijn wel het meest exclusieve product van AtéCé. ‘Die maken we helemaal zelf, met in Nederland een marktaandeel van wel 50 procent.’ Begin 2014 verkreeg Schelhaas het agentschap voor het verkopen van de persen van de Japanse persenfabrikant Komori, en dat liep meteen van een leien dakje: binnen tien maanden drie persen verkocht, waaronder een grote vellenpers voor Schut Hoes Cartons. ‘Die pers wordt begin 2015 operationeel.’ Het gaat om de eerste pers van Komori in Europa van een GLX, speciaal ontworpen voor verpakkingsdrukkers. ‘Het neusje van de zalm’, noemt Schelhaas die pers. ‘Met een snelheid van 18.000 vellen per uur.’ Of hij in 2015 weer drie persen gaat verkopen weet Schelhaas nog niet. ‘Er zit wel iets aan te komen, maar de concurrentie zit ook niet stil.’ Op de foto vier lachende mannen, bij het beklinken van de samenwerking tussen AtéCé en Komori eerder dit jaar, met tweede van links Bert Schelhaas. Gemaakt op de vakdag van Graficus.

Handelshuis

Maar AtéCé is niet alleen producent, ook verkoopt het kapitaalgoederen, naast de al genoemde Komori vellenpersen. Zoals CTP-machines van Kodak en Lüscher (‘marktaandeel zeker 20 procent’), maar ook de digitale persen van Kodak (zoals de Nexpress). Maar de grootste kracht van AtéCé is toch het snel leveren van alle mogelijke ‘consumables’ voor de grafische wereld. Met voor de meeste artikelen een eigen kwaliteitscontrole, met een eigen laboratorium. ‘Daar kijken we onder meer of klachten van klanten over de kwaliteit van bijvoorbeeld de inkt gerechtvaardigd zijn.’

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Atécé Graphic Products koopt Unitrade Kennemerland Atécé koopt niet alleen Unitrade Kennemerland, maar ook diens zusterbedrijven Grafische Handelsonderneming Dusseau en Magin-Holland. Volgens directeur Dusseau was de verkoop ‘geen eenvoudige beslissing’. Atécé directeur Bert Schelhaas is blij....
  2. AtéCé Graphics Products: expansie in plaats van krimp in grafische industrie Algemeen directeur Bert Schelhaas van grafisch handelshuis AtéCé is positief over de toekomst. ‘Expansie in plaats van krimp. Reden om fors te investeren in onder meer nieuwe productieapparatuur en extra...
  3. Heidelberg grootste grafische handelshuis Benelux TOELEVERANCIERS – Op de lijst van de vijf grootste grafische handelshuizen in de Benelux prijkt het voormalige Tetterode, nu Heidelberg, met afstand op de nummer één positie. Maar wie zijn...
  4. Wéér vellenpers van Komori verkocht Binnen een week twee vellenpersen van Komori verkopen, dat komt niet vaak voor. En nummer drie zit in de pijplijn....

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

9 december 2014 door Erik van Erp Reageer

Categorie: toeleveranciers Tags: Atécé, Kodak, Komori

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

Sign&Print Expo 2023 – boek nu je stand

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • In memoriam: Jos Lucas 3 februari 2023
  • Readly: papier en digitaal dichterbij in uitgeefland 3 februari 2023
  • Fiery Digital Front Ends los van Electronics For Imaging 2 februari 2023
  • Tentoonstelling ‘Open kaart – van atlas tot streetmap’ van het Allard Pierson 2 februari 2023
  • Nieuwe CEO bij Vistaprint: Florian Baumgartner 1 februari 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  •  Allround medewerker Sign & Display / Zünd Operator 
  • Calculator/Verkoper Binnendienst
  • Ervaren Operator (afdeling Nabewerking
  • Leerling Operator (afdeling Nabewerking
  • Ervaren Operator / Drukker (afdeling Drukkerij)
  • Allround Monteur Technische Dienst

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Maak kans op gratis toegangskaarten #BOPE 2023
  • Profileren met ambachtelijke grafische technieken
  • Axel Springer: “Geen toekomst voor papieren krant.”
  • The Software Alliance onderzoekt printmedia branche
  • Lokale politieke discussies over JAJA niet voorbij

Reacties

  • Henk Gianotten op The Software Alliance onderzoekt printmedia branche
  • Peter Luit op The Software Alliance onderzoekt printmedia branche
  • Henk Gianotten op The Software Alliance onderzoekt printmedia branche
  • Henk Gianotten op Damen Drukkers: “Prijs, kwaliteit en leverzekerheid.”
  • Henk Gianotten op LSC sluit 2 drukkerijen, ontslag voor 656 werknemers

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.