• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

AtéCé Graphic Products: handelshuis én producent

Het grote grafische handelshuis AtéCé haalt meer dan de helft van de omzet uit het buitenland. ‘We zijn inmiddels eerder een producent dan een grafisch handelshuis’, zegt directeur Bert Schelhaas.

atece2Wie vanaf Amsterdam met de TomTom op weg is naar het hoofdkantoor van AtéCé Graphic Products in Uitgeest komt al snel midden in een weiland terecht. Maar die omweg is niet symbolisch voor de bereikbaarheid van AtéCé, want steeds meer grafische bedrijven en toeleveranciers uit binnen- en buitenland weten de onderneming van Bert en broer Peter Schelhaas te vinden. Inmiddels komt meer dan de helft van de omzet uit het buitenland, vertelt Bert Schelhaas. ‘Ik ben wel honderd dagen per jaar op zoek naar nieuwe klanten in het buitenland.’ Laatst was hij binnen een maand in zowel het Midden Oosten als in Zuid Amerika. En met succes, zo laat hij zien aan de hand van een hele reeks bestellingen van vooral toeleveranciers. ‘Vaak verkopen onze klanten in hun eigen land onze producten onder hun eigen naam. Wij printen dan hun label met hun naam en plakken die in eigen huis op de dozen of blikken van door hen bestelde materialen, zoals bijvoorbeeld drukinkt of lak en andere coatings.’

Producent

atece3‘Het is bijna een chemische fabriek aan het worden’, zegt Schelhaas tijdens een rondleiding door zijn bedrijf in Uitgeest. Daar worden vooral perschemie en diverse soorten lak geproduceerd, maar ook rubberdoeken voor offsetpersen. Naast de vestiging in Uitgeest heeft AtéCé ook twee grote hallen in het nabij gelegen Alkmaar voor zowel de distributie van alle goederen als voor het verwerken van en het snijden van wasdoeken en dergelijke. Opvallend daarbij is dat niet alleen naar Europa wordt verscheept, maar ook naar bijvoorbeeld China. Je zou toch zeggen dat de grondstoffen in China goedkoper zijn, maar dat klopt niet, zegt Schelhaas. ‘In dit deel van Europa zit een groot aantal fabrikanten van chemische grondstoffen, waardoor deze in China duurder zijn dan hier.’ En het transport naar China is relatief goedkoop, zo blijkt. ‘Een volle container verschepen naar China is goedkoper dan een vrachtauto naar Duitsland.’

AtéCé Graphic Products

Met opgeteld ongeveer 80 medewerkers en een omzet van iets minder dan 40 miljoen euro is het bedrijf uit Uitgeest een grote speler in grafisch Nederland. Bekende producten van het bedrijf zijn de offsetplaten (Sonora van Kodak en het huismerk Nova), drukinkten (Sun Chemical en het huismerk Druckfarben), atece1lakken en andere coatings (onder meer het huismerk Galaxy), rubberdoeken (een hele reeks verschillende merken) en chemische producten voor was- en vochtwater. Rubberdoeken zijn wel het meest exclusieve product van AtéCé. ‘Die maken we helemaal zelf, met in Nederland een marktaandeel van wel 50 procent.’ Begin 2014 verkreeg Schelhaas het agentschap voor het verkopen van de persen van de Japanse persenfabrikant Komori, en dat liep meteen van een leien dakje: binnen tien maanden drie persen verkocht, waaronder een grote vellenpers voor Schut Hoes Cartons. ‘Die pers wordt begin 2015 operationeel.’ Het gaat om de eerste pers van Komori in Europa van een GLX, speciaal ontworpen voor verpakkingsdrukkers. ‘Het neusje van de zalm’, noemt Schelhaas die pers. ‘Met een snelheid van 18.000 vellen per uur.’ Of hij in 2015 weer drie persen gaat verkopen weet Schelhaas nog niet. ‘Er zit wel iets aan te komen, maar de concurrentie zit ook niet stil.’ Op de foto vier lachende mannen, bij het beklinken van de samenwerking tussen AtéCé en Komori eerder dit jaar, met tweede van links Bert Schelhaas. Gemaakt op de vakdag van Graficus.

Handelshuis

Maar AtéCé is niet alleen producent, ook verkoopt het kapitaalgoederen, naast de al genoemde Komori vellenpersen. Zoals CTP-machines van Kodak en Lüscher (‘marktaandeel zeker 20 procent’), maar ook de digitale persen van Kodak (zoals de Nexpress). Maar de grootste kracht van AtéCé is toch het snel leveren van alle mogelijke ‘consumables’ voor de grafische wereld. Met voor de meeste artikelen een eigen kwaliteitscontrole, met een eigen laboratorium. ‘Daar kijken we onder meer of klachten van klanten over de kwaliteit van bijvoorbeeld de inkt gerechtvaardigd zijn.’

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. Atécé Graphic Products koopt Unitrade Kennemerland Atécé koopt niet alleen Unitrade Kennemerland, maar ook diens zusterbedrijven Grafische Handelsonderneming Dusseau en Magin-Holland. Volgens directeur Dusseau was de verkoop ‘geen eenvoudige beslissing’. Atécé directeur Bert Schelhaas is blij....
  2. AtéCé Graphics Products: expansie in plaats van krimp in grafische industrie Algemeen directeur Bert Schelhaas van grafisch handelshuis AtéCé is positief over de toekomst. ‘Expansie in plaats van krimp. Reden om fors te investeren in onder meer nieuwe productieapparatuur en extra...
  3. Wéér vellenpers van Komori verkocht Binnen een week twee vellenpersen van Komori verkopen, dat komt niet vaak voor. En nummer drie zit in de pijplijn....
  4. Nieuwe Komori pers voor Veldhuis Media plus overname drukkerij Assen Zelfs het afscheid van een oude vellenpers gaat gepaard met weemoed, zeggen ze bij Veldhuis Media. ‘Maar er komt iets heel bijzonders voor in de plaats’....

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

9 december 2014 door Erik van Erp Reageer

Categorie: toeleveranciers Tags: Atécé, Kodak, Komori

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
partners” height= multipress “vigc” drukwerkdeal
screen canon

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Kurt De Cat nieuwe hoofdredacteur Vlaamse grafimedia bladen 3 maart 2021
  • Stickerserie op en over gezonde bananen 3 maart 2021
  • Nieuw Nederlands moerasgebied op postzegels 3 maart 2021
  • PostNL meldt uitzonderlijke resultaatontwikkeling 2020 2 maart 2021
  • Bol.com start nieuwe community én stopt met particuliere verkoop 2 maart 2021

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton” “gf”

printmediatrainingen – najaarsprogramma 2020

“printmediatrainingen”

Binnenkort verschijnen de trainingen voor het eerste halfjaar van 2021 op onze website.

onze nieuwe vacature service (in beta)

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • DTP- en productiemedewerk(st)er
  • Backend developer
  • MultiPress application Specialist (m/v) – Limmen
  • Field Support Engineer, Netherlands
  • Projectmanager (Full time) (M/V)
  • Projectmanager (Full time) m/v

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Cees Verweij: ‘We are The Voice of Print in Brussels’
  • Inkjetkoppen: kerntechnologie in wideformatprinters
  • Zonder drupa is toekomstvisie duidelijker dan ooit
  • Mooi initiatief van Stichting Laurens Janszoon Coster
  • Mediahuis zegt in jaarcijfers 2020 weinig over print

Reacties

  • Germen Kroon op Inkjet jaagt vraag op naar end-to-end workflows
  • Mario Klomp op Grafimedia in cijfers 2020 toont ‘verdeeld’ jaar
  • Henk Gianotten op Marco Aarnink gaat voor de beleving
  • Peter Luit op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes
  • Henk Gianotten op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing