• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

De betaalmuur is tijdelijk gevallen

Omdat het vandaag Sinterkaas is, zet printmedianieuws tot het eind van het jaar de betaalmuur even uit. Maar daarna komt-ie weer terug. ‘Voor goede content moet worden betaald.’

betaalmuurOnline nieuws wordt meer en meer achter een betaalmuur geplaatst. Het is een niet te keren ontwikkeling en ons inziens ook een terechte beweging die uitgevers wel moeten maken om het rendement op online inspanningen te krijgen. Al die betaalmuren resulteren in nogal wat discussies. Ook bij diverse mediagerelateerde brancheorganisaties lijkt niet iedereen de logica van 'betalen voor content' meteen te omarmen.

Print

kioskIn print is het echter niet anders. Als je als bezoeker van een krantenkiosk de krant wil lezen, krijg je de gelegenheid om op de voorpagina een paar koppen te bekijken. Pak je eenmaal de krant, dan is betalen doorgaans de volgende fase in het te doorlopen traject. Je moet het wel heel bont maken om voor de kiosk de krant uitgebreid te gaan staan lezen en deze dan weer terug te plaatsen in het krantenrek. Met boeken en tijdschriften is het niet anders, uiteindelijk is betalen de bedoeling van de uitgever en de uiteindelijke verkoper. De grafische branche verdient ook haar geld binnen deze keten en vindt betalen voor print niet meer dan logisch.

Online

kvgo_logoOnderscheid maken in print en online kan maar ten dele. De verschillen in kosten zijn vooral terug te vinden in het bedrukken van papier en het vervoer naar verkooppunten. Alles wat daaraan vooraf gaat komt - min of meer - overeen. Je ziet echter dat brancheorganisaties in de verschillende deelsegmenten verschillend reageren. De uitgevers van het NUV omarmen vooral de verkoop van relevante content en kijkt daarbij inmiddels veel minder naar specifieke kanalen. Het KVGO heeft - en dat is vanuit haar historische perpectief ook logisch - veel meer een op print gerichte visie, en online behoort niet tot de onderwerpen, waarbinnen zij een kernvisie heeft ontwikkeld.

Sinterklaas

sinterklaasWij zeggen: laat het aan de lezers zelf over of zij een artikel door middel van een abonnement al dan niet willen lezen. Dus het vermelden van linkjes met daarachter een artikel via een betaalmuur is helemaal niet raar. Toch is het ook begrijpelijk dat er behoefte is om achter de betaalmuur te kijken alvorens men er overheen wil klimmen. De muur moet af en toe een 'open deur' hebben. Betaalmodellen voor online content zijn nog volop in ontwikkeling. Dus experimenteert ook printmedianieuws volop. Ons cadeau voor de maand december - vanaf vandaag - is dan ook gratis toegang tot alle artikelen die deze maand worden gepublicerd, met daar bovenop een korting van 20 euro op een aantrekkelijk abonnement, nu voor maar 70 euro ex. BTW voor het hele jaar 2015. Voor dat geld wilt u relevante achtergronden bij het nieuws over de wereld van de gedrukte media toch niet missen?

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Betaalmuur printmedianieuws wekt irritatie van VKGO Vorige week deed printmedianieuws verslag van de ledenvergadering van het VKGO, de vereniging van kleine drukkers, met als kop 'dalend aantal leden bij VKGO'. Wie het hele artikel wilde lezen...
  2. Beschermende laklaag tegen virussen tijdelijk? BEDRIJVEN - Er was al wat discussie over het 'overleven' van het coronavirus op papier. De feiten en fabels volgden elkaar snel op. De Nederlandse vestigingen van Cimpress - dus...
  3. Geen concurrentiebeding bij ’tijdelijk’ dienstverband? Door de wet werk en zekerheid (WWZ) mag een concurrentiebeding alleen nog onder strikte voorwaarden worden toegepast. En goed schriftelijk vastleggen is een vereiste, ook bij een dienstverband voor bepaalde...
  4. Betaalmuren en de gevolgen voor print Menig uitgever worstelt er al jaren mee: 'Online wel of niet laten betalen?' Er zijn voldoende businessmodellen en NRC maakte deze week een keuze waarbij print op den duur zal...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

5 december 2014 door Peter Luit Reageer

Categorie: algemeen Tags: printmedianieuws

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • HP Indigo, Kornit, Scodix: nauwelijks last van oorlog
  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.