• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Tonnaer is veel meer dan een drukker

Drukkerij Hub. Tonnaer is niet alleen een drukker, maar heeft ook een grote prepress afdeling voor het produceren van advertenties. ‘Daarom noemen ze ons ook wel ‘klein India’’, zegt directeur Dijkstra.

tonnaer1Vanaf 1 januari 2015 heet het bedrijf van de gebroeders Dijkstra géén Drukkerij Hub. Tonnaer meer. ‘Eigenlijk zijn we twee bedrijven in één organisatie’, vertelt Marc Dijkstra (links op de foto), die samen met zijn broer Stan de vierde generatie vormt van de drukkerij uit Kelpen-Oler, dicht bij Roermond. Dat ‘andere’ bedrijf heet Pre Press Kelpen en is gespecialiseerd in het opmaken en produceren van advertenties voor dagbladen en huis aan huisbladen. Dat deel van het bedrijf groeit als kool, zo blijkt. ‘Daar hebben we in 2009 nog een prijs voor gekregen van het Financieele Dagblad, de FD Gazelleprijs.’ Maar Dijkstra wil af van het werken met twee verschillende merken, en noemt zijn bedrijf vanaf 1 januari 2015 ‘tonnaer’, met als toevoeging (pay off) ‘meer dan drukkers’.

Advertenties

MGLSinds jaar en dag maakt Tonnaer alle advertenties voor het huis aan huisblad De Trompetter, een uitgave van A&C Media, en inmiddels onderdeel van de Belgische uitgever Concentra. ‘Feitelijk zijn we een loonzetter.’ Tonnaer maakt de deeladvertenties en produceert uiteindelijk hele pagina’s die aan de drukkerij worden doorgezonden. Inmiddels werken er zo’n 24 personen (fte’s) in dit deel van het bedrijf. ‘We zijn open van zeven tot zeven, soms wel zeven dagen in de week.’ Een aantal jaren geleden zijn enkele dagbladuitgevers gestopt met het zelf maken de zetadvertenties en vaak werd dat werk uitbesteed aan bedrijven in India. Toen Dijkstra hoorde dat Dagblad De Limburger dat ook deed, is hij naar de directie gestapt en heeft een deal gemaakt. ‘Wij doen het per advertentie tegen een iets hogere prijs dan in India, maar met veel minder tussenschakels en nauwelijks communicatieproblemen, waardoor het uiteindelijk goedkoper is voor de MGL.’ Dijkstra heeft het proces verregaand geautomatiseerd, waardoor hij in feite optreedt als back office van de uitgever, met rechtstreeks contact met de klant van de uitgever.

Cross mediaal

TrompetterDoor de overname van MGL door de Belgische uitgever Concentra/Mediahuis kwam hij ook in contact met deze krantenuitgever. Sinds de zomer van 2014 maakt Tonnaer ook de advertenties voor alle uitgaven van deze Belgische uitgever, waaronder Het Belang van Limburg en een groot aantal huis aan huisbladen. En niet zo lang geleden werd hij ook door dagbladuitgever NDC Media in Leeuwarden ingeschakeld, zodat hij nu vier grote klanten heeft: De Trompetter, MGL, NDC en Concentra. Mede door zijn kennis rond de ver doorgevoerde automatisering is Dijkstra begonnen met een nieuwe dienstverlening, bijvoorbeeld aan makelaars. ‘De tool voor makelaars is opgezet om vanuit een template in eerste instantie hun advertenties zelf op te maken, om daarna uit te rollen naar drukgerelateerde producten zoals posters, banners en dergelijke’, zegt Dijkstra. ‘Op die manier hoop ik dat de prepress en de drukkerij een betere onderlinge samenhang hebben.’ Je zou het ook cross mediaal kunnen noemen. ‘Zo beschikken we inmiddels ook over sign-apparatuur waarmee we de auto van de makelaar kunnen voorzien van zijn naam.’

Drukkerij

Met ongeveer 16 personen (fte’s) is de drukkerij relatief klein, maar het herbergt wel bijna alle functies die bij een drukkerij horen. Variërend van een twee Komori vellenpersen (50/70-formaat, in twee ploegen) tot en met een flinke full colour printer van Canon, alsmede een volledige nabewerking, inclusief postverzending. En enkele speciale machines, zoals de reeds genoemde plotter voor Sign-werkzaamheden (recent overgenomen) en apparatuur voor het drukken van zelfklevende etiketten. ‘Een groeimarkt’, zo typeert Dijkstra die tak van sport. Dat geldt ook voor de sign-markt, waarvoor beter wordt betaald dan voor het traditionele drukwerk. Last but not least is hij de min of meer huisdrukker voor het bisdom Roermond, dat vroeger zelf alles produceerde, maar nu alles bij Tonnaer laat vervaardigen. Opgeteld maakt Dijkstra met zijn 42 medewerkers een omzet van 4.6 miljoen euro.

Hub. Tonnaer

tonnaer2Marc Dijkstra (1969) en zijn broer Stan (1973) vormen samen de directie en zijn de vierde generatie eigenaren van het familiebedrijf Drukkerij Hub. Tonnaer. In 1885 begon ene Hub. Tonnaer een kleine drukkerij. Hij stierf jong en zijn weduwe trouwde met ene Dijkstra en dat is de overgrootvader van Marc. ‘Zo is het gekomen.’ Marc zit sinds 1993 in de zaak. Hij is lid van de Ledenraad van het KVGO.

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. Limburgse dagbladen mogelijk toch verkocht aan Belgische Concentra Nadat eind vorig jaar de onderhandelingen over de verkoop van dagbladuitgever MGL door aandeelhouder Mecom waren afgebroken, is er nu weer zicht op een mogelijke deal. De actie van de...
  2. Limburgse kranten verkocht met steun van provincie De Belgische uitgever Concentra kan de beide Limburgse dagbladen kopen met steun van de Provincie Limburg. Maar door de verkoop wordt de krantendrukkerij in Heerlen gesloten, denkt de VVD. Hoe...
  3. Wegener wil drukkerij Enschede sluiten Dagbladuitgever Wegener gaat de krantendrukkerij in Enschede sluiten. Dat is althans het voornemen van de raad van bestuur. Deze boodschap hebben de 61 medewerkers van de drukkerij vanmorgen te horen...
  4. Menig 1.0 drukker kan veel leren van Reclameland Wouter Haan doet er gewoontjes over, maar bij een bedrijfsbezoek ervaar je de 'drukkerij nieuwe stijl', waar menig 'gewone' drukker behoorlijk van onder de indruk zou raken. Hoe doen Wouter...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

17 december 2014 door Erik van Erp Reageer

Categorie: bedrijven Tags: Concentra, MGL, NDC Media

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
partners” height= multipress “vigc” drukwerkdeal
screen canon

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • PrintPraat op Clubhouse: woensdag om 13.00 uur 21 april 2021
  • Drupa virtueel gestart 21 april 2021
  • Uniek kijkje in wereldwijd web2print aanbod met INKISH marathon 20 april 2021
  • Canon Insights Webinar over sterke rol print 20 april 2021
  • Mede-oprichter Charles Geschke van Adobe overleden 19 april 2021

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton” “gf”

printmediatrainingen – voorjaarsprogramma 2021

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor het eerste halfjaar van 2021 nu op onze website.

onze nieuwe vacature service (in beta)

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Backend developer
  • MultiPress application Specialist (m/v) – Limmen
  • Field Support Engineer, Netherlands
  • Projectmanager (Full time) (M/V)
  • Projectmanager (Full time) m/v
  • Offset Rotatiedrukker

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • virtual.drupa: omdat het kon, maar moest het ook?
  • Innoveren en excelleren in de grafimedia industrie (1)
  • Flyeralarm: “Online maakte ons speelveld groter.”
  • Ook prijsverhogingen bij Kodak en hubergroup
  • Ingreep Mediahuis bij NDC kost 100 banen

Reacties

  • Henk Gianotten op KVGO en VIGC presenteren iccMAX in online sessie
  • Henk Gianotten op Marco Aarnink gaat voor de beleving
  • Germen Kroon op Inkjet jaagt vraag op naar end-to-end workflows
  • Mario Klomp op Grafimedia in cijfers 2020 toont ‘verdeeld’ jaar
  • Henk Gianotten op Marco Aarnink gaat voor de beleving

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing