• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Veldhuis Media blijft groeien om te overleven

Het is een spannend jaar voor Veldhuis Media: de overname van Drukkerij Van Gorcum en een nieuwe drukpers deed de omzet met 50 procent toenemen. ‘Groeien moet om te kunnen overleven.’

veldhuis-mediaZonder doorstart of faillissement kan het ook, het overnemen van activiteiten binnen de grafische bedrijfstak, zo blijkt bij Veldhuis Media met de overname van de grafische activiteiten van Koninklijke Van Gorcum uit Assen. De uitgever/drukker uit Assen stoot haar grafische activiteiten af en gaat als uitgeverij verder. Door de overname van Van Gorcum is het bedrijf uit Raalte in één klap flink gegroeid: in omzet naar 14 miljoen euro en van 50 naar 75 medewerkers, en ook nog winstgevend. Dat zijn goede berichten. In dit artikel een gesprek met directeur en medeaandeelhouder Oscar Jager (rechts op de foto, links mede directeur De Lange)) over zijn bedrijf, waarbij ‘groei’ het belangrijkste onderwerp is. ‘Je moet groeien om te overleven’, zegt hij. Maar Jager heeft ook tal van belangwekkende opvattingen over de grafische bedrijfstak en hoe je een bedrijf moet leiden: daarover meer deze maand bij printmedianieuws. Nu eerst iets over Veldhuis Media.

Veldhuis Media

Ook het bedrijf uit Raalte was ooit drukker én uitgever, net als Van Gorcum uit Assen. In 1994 kocht uitgever VNU uitgeverij Veldhuis en werd de drukkerij afgesplitst. Uitgevers die hun drukkerijen Veldhuismedialogoverkopen, dat was in die tijd schering en inslag, ook uitgever/drukker VNU deed mee aan die strategie, want in dat jaar fuseerde Drukkerij de Boer met de grafische divisie van VNU, en dat heet nu Roto Smeets Group. Als ‘stand alone’ drukkerij deed Veldhuis het na de afsplitsing niet al te best, ook niet toen Oscar Jager als bedrijfsleider aan boord kwam in 2001. In 2002 raakte Veldhuis in de problemen en samen met zijn toenmalige collega De Lange kochten beide mannen het bedrijf. Met opgeteld 13 medewerkers en anderhalve vellenpers. Een groot avontuur begon. Vanaf dat moment is het bedrijf geleidelijk gegroeid, niet alleen in de drukkerij, ook de prepress en later de nabewerking werden aan Veldhuis Media toegevoegd. In 2008 werd een grote stap gezet: een ander gebouw (het huidige) en de eerste nieuwe vellenpers, een volautomatische vijfkleuren Komori, aangevuld met een moderne digitale workflow. In 2011 volgde weer nieuwe Komori en dit jaar werd de oudste Komori ingewisseld voor een achtkleuren pers. In de nabewerking staat onder meer een MBO T 960 vouwmachine, die volgens Jager ’16-pagina-katernen spuugt’ met een snelheid van 18.000 katernen per uur. En alle persen werken in drie ploegen, zes dagen per week, zo druk is het daar in Raalte.

Strategie

KVGOPrintpaktJager (1961) vormt samen met Erwin de Lange (1965) de directie van het bedrijf, met ieder 50 procent van de aandelen. Ze zitten samen in één kantoor. ‘Dat is bewust om geen onnodige vergadertijd te hoeven plannen’, zegt Jager. ‘De Lange doet de commerciële kant van het bedrijf en is dus veel op pad.’ De beide mannen kochten in 2002 alle aandelen van het bedrijf, zonder steun van de bank, dus met een extra hypotheek en al hun spaarcenten (en de instemming van hun vrouwen) wisten ze het bedrijf uit Raalte te kopen. Met een duidelijke strategie, zegt Jager. ‘We willen alleen klanten die zelf hun geld verdienen met drukwerk.’ Dus geen kruideniers, maar wel uitgevers, geen autodealers, wel reclamebureaus. ‘Onze klanten moeten gevoel hebben bij drukwerk.’ En naast een voorkeur voor dit soort klanten wil het bedrijf ook blijven groeien. ‘Dat is de enige manier om te overleven.’ Naast de noodzaak om te groeien en een voorkeur voor klanten die van drukwerk afhankelijk zijn, heeft Veldhuis ook een strak beleid over het inrichten van de productie. ‘We maken geen drukwerk, we maken producten, in de vorm van full colour katernen, die later worden samengevoegd tot onder meer tijdschriften en boeken.’ Op de foto Jager in zijn rol als lid van het KVGO bij de presentatie van 'Print Pakt'. 

Komori

VeldhuisoudepersAfgelopen najaar werden de grafische activiteiten van uitgever Koninklijke Van Gorcum uit Assen overgenomen. Dat wil zeggen: de productie werd overgeheveld naar Raalte, de commerciële medewerkers blijven in Assen werken onder de naam Drukkerij Van Gorcum en de productieapparatuur is verkocht. Maar door de overname moest wel de productiecapaciteit worden uitgebreid’, vertelt Jager. Een keuze voor zo’n nieuwe pers (zie de foto) was snel gemaakt, want Veldhuis is een Komori-fan. ‘The best there is’, zegt Jager. Maar liever spreekt hij over ‘high tech offset’, een achtkleuren pers, die in 55 seconden alle platen kan wisselen en kan drukken met een snelheid van 16.000 vellen per uur. Het gaat om een Komori GL 840P. Jager is er blij mee. ‘Deze nieuwe achtkleuren pers op het formaat 70 x 100 vervangt onze allereerste Komori vijfkleuren pers, die jarenlang trouw dienst heeft gedaan. We hebben opnieuw voor Komori gekozen om de hoge kwaliteit van de afdrukken, hoge productiviteit en lage onderhoudskosten. Wij vinden het op dit moment één van de meest geavanceerde drukpersen die er is, vooral op het gebied van de vooruitstrevende automatisering loopt het Japanse merk voorop.’

CTP

Ook de capaciteit van de plaatverwerking moest worden vergroot, zegt Jager. ‘Wij kregen door onze groei ook behoefte aan extra productiecapaciteit in de drukplaatvervaardiging, gerealiseerd met het nieuwste CTP-systeem van Agfa.’ De Agfa-configuratie bestaat uit nu twee Avalon N8 plaatbelichters en een Azura CX125 cleanout unit.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Nieuwe Komori pers voor Veldhuis Media plus overname drukkerij Assen Zelfs het afscheid van een oude vellenpers gaat gepaard met weemoed, zeggen ze bij Veldhuis Media. ‘Maar er komt iets heel bijzonders voor in de plaats’....
  2. Veldhuis Media verdient door te investeren in 70/100 BEDRIJVEN - Met 3 achtkleuren persen en 1 vijfkleurenpers behoort Veldhuis Media tot de top van grafisch Nederland. Met deze productiecapaciteit is deze onderneming ook op Europees niveau een speler...
  3. De website van…. Veldhuis Media BEDRIJVEN - Printmedianieuws onderzoekt deze zomer de websites van een aantal grafische ondernemingen: is de site nog wel up-to-date? Kan het beter? Deze week wordt de website besproken van Veldhuis...
  4. Veldhuis Media en AtéCé: strategische partners PERSBERICHTEN - Met een groei in de omzet van 8 procent klimt de grootste fabrikant van drukpersen weer uit het dal, na vele jaren van verlies. De Nederlandse bedrijven Q....

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

9 december 2014 door Erik van Erp Reageer

Categorie: bedrijven Tags: Komori, Veldhuis Media

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Groeiende twijfels over stormachtige AI ontwikkelingen 31 maart 2023
  • GVB gunt reclame op trams en veerponten aan JCDecaux 31 maart 2023
  • Vertrouwen in Duitse printmediabranche nam in maart weer toe 31 maart 2023
  • Webwinkel Vakdagen: Van Prins Constantijn tot Bever 30 maart 2023
  • Pantone maakt alle voorgaande ‘stalenboeken’ overbodig 30 maart 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Ordermanager van A tot Z
  • Allround storingsmonteur
  • BBL opleiding procesoperator, creative in art, design and books!
  • Procesoperator, creative in art, design and books
  • Applicatiebeheerder
  • New Business Development Manager

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Hoe zal het beprinten van tubes zich ontwikkelen?
  • Duitse Online Print Symposium vierde 10e verjaardag
  • KVGO roept werkgevers op om over inflatie te praten
  • Duitse Online Print Symposium vierde 10e verjaardag
  • De Top 10 grootste papierproducenten wereldwijd

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.