Het best bewaarde geheim van de papierindustrie bevindt zich driehoog achter in Amsterdam-Oost aan het Timorplein.
Op een slordig briefje op de deur staan wat aanwijzingen gekrabbeld, maar het zijn vooral de bezoekers die elkaar naar binnen leiden. Het is dus even zoeken, maar steeds meer ontwerpers en grafici weten de weg te vinden naar De Monsterkamer van Esther Krop.
Onder de noemer ‘inloop’ organiseert Esther Krop elke eerste donderdag van de maand een bijeenkomst met een speciale gast in de door haar opgerichte Monsterkamer – morgenavond is het de beurt aan ontwerper Willem van Zoetendaal.
Sinds de grote papierleveranciers, vooral uit bezuinigingsoverwegingen, de activiteiten van papierconsultants grotendeels afschaften vult De Monsterkamer een gat in de papiermarkt. Dat ontwerpers en grafici nog steeds geïnteresseerd zijn in papier blijkt wel uit de groeiende belangstelling voor de bijeenkomsten. De ruimte is klein, maar er is genoeg te zien voor liefhebbers van papier en drukwerk. In de wandkast staan bijzondere boeken en vooral veel papiermonsters van de diverse leveranciers overzichtelijk naast elkaar. En omdat De Monsterkamer voor ontwerpers en drukkers neutraal terrein is, wordt het voor hen steeds meer een creatieve ontmoetingsplek.
Jeroen Kummer
Vorige maand, bij de presentatie van Jeroen Kummer, moest de helft van het publiek door de grote opkomst genoegen nemen met een staanplaats. Het weerhield de belangstellenden er niet van om het evenement tot aan het eind bij te wonen.
Na afloop van Kummers presentatie werd de tafel met voorbeelden van zijn bijzondere boeken bijna bestormd. De spreker en zijn werk waren dan ook zeer op zijn plaats in De Monsterkamer. Kummer sprak over de toekomst van het boek (Kummer: ‘al ben ik geen expert op dat gebied’). Die toekomst ligt wat hem betreft bij bijzonder ontwerp. De ontwerper deinst er niet voor terug om in een boek romandruk voor fotopagina’s te gebruiken en glossy papier voor de teksten. Het effect is lastig te beschrijven, maar het werkt.
De papierkeuze maakt voor Kummer een belangrijk onderdeel uit van het ontwerpproces. Voor een boek over de omstreden kunstenaar Paul McCarthy gebruikte hij gelamineerde pagina’s in knalhard roze. Het resultaat is op geen enkele manier te verkrijgen met digitale media als e-readers, tablet-pc’s of andere schermen. Kummer kiest voor het gedrukte boek als de digitale wereld voor hem als ontwerper niet de juiste zeggingskracht biedt. Het boek van de toekomst is een kunst- of designobject en daardoor veel meer dan een medium om tekst en beeld te tonen. Die boodschap moet veel drukkers als muziek in de oren klinken.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.