• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

‘Wil de laatste drukker het licht uitdoen?’

grafiservices

In een lang artikel schetst het FD de grafische bedrijfstak, vooral aan de hand van de visie van Joost de Haas, ceo van Roto Smeets Group. ‘Joost de Haas is te somber’, zegt adviseur Richard van Hoorn.

JdHmaart20121‘Wil de laatste drukker het licht uit doen?’ Dat is de kop van een artikel in het Financieele Dagblad (FD). ‘We willen de “last man standing” zijn’, zegt Joost de Haas (foto), bestuursvoorzitter van een van de grootste grafische ondernemingen in Nederland, Roto Smeets Group (RSG) in Deventer. ‘Het drukken verdwijnt op termijn. Het kan nog heel lang duren, dertig, misschien veertig jaar. De drukkersbranche is een “sunset industry”.’ RSG drukt vooral tijdschriften, zoals Libelle, Margriet, Donald Duck en The Economist.

KVGO

fons_bakkesOok het KVGO is niet optimistisch over de grafische bedrijfstak, zegt directeur Fons Bakkes in het FD. ‘We zitten in héél zwaar weer’, aldus Bakkes (foto). ‘De marges staan onder druk. Een flink aantal bedrijven werkt met verlies.’ Maar het is niet alleen maar kommer en kwel, zegt Bakkes: ‘Bedrijven gaan veel meer de weg op van verbreding van hun pakket, waaronder het leveren van communicatieadvies. Maar drukwerk verdwijnt niet. We hebben het nog steeds over een bedrijfstak met een jaaromzet van zo’n € 5,5 mrd.’

Em. De Jong

JoepdejongOok Stijn de Jong (op de foto rechts naast zijn vader) komt aan het woord in het FD: Stijn de Jong, algemeen directeur van Koninklijke Drukkerij Em. de Jong in Baarle-Nassau, het grootste grafische bedrijf van Nederland, benadrukt efficiëntie. ‘Het is een prijsgedreven markt, met overcapaciteit. Daarin kun je alleen overleven met efficiency. Vandaar de aanschaf van een tweede 96-pagina-rotatiepers van € 17 mln begin 2016.’ Het bedrijf drukt onder meer tijdschriften, kranten, huis-aan-huisfolders en boeken. Maar de focus ligt op de dienstverlening aan de retailer. ‘We bieden de retailers aan, hen op communicatievlak naar hun klanten toe te ontzorgen, naast het drukwerk ook de automatisering, een totaal reclamepakket.’

Richard van Hoorn reageert in fd.nl

‘Joost de Haas schetst hier een wel heel somber beeld van de Grafische Industrie. Het klopt dat bepaalde producten niet meer nodig zijn. Het telefoonboek komt niet meer terug en ook de vraag naar publiekstijdschriften zal verder dalen. Het klopt ook dat door automatisering de werkgelegenheid daalt. De bedrijfstak verandert, van ambachtelijk naar industrieel. Ook door verplaatsing van (DTP) werkzaamheden naar opdrachtgevers daalt de geregistreerde werkgelegenheid sterker dan in werkelijkheid. Verder is sprake van een consolidatieslag waardoor het rendement na schaalvergroting verbetert. Vanwege deze factoren daalt de omzet harder dan het gedrukt volume, dit is geen probleem, de internationale concurrentiepositie wordt er juist beter van.

van hoornDe grafische industrie is beslist geen ‘Sunset industrie’ Zo blijft er vraag naar verpakkingen en blijkt steeds weer dat reclamefolders voor de retail onmisbaar zijn. Groei zal de komende jaren plaatsvinden in massa individueel printen, waarbij printmedia en online elkaar versterken. Bedrijven die hier op inspelen hebben een prima toekomst.

Roto Smeets Group is een bijzonder bedrijf binnen de bedrijfstak. Conclusies over de teleurstellende gang van zaken bij Roto Smeets gelden niet voor de bedrijfstak.' Aldus Richard van Hoorn (foto).

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Joost de Haas doet het licht uit bij Roto Smeets OPINIE - Onder verantwoordelijkheid van toenmalig CEO Joost de Haas werd twee jaar geleden de Roto Smeets Group (RSG) verkocht aan de Circle Media Group (CMG). De Haas werd tweede...
  2. Grafische bedrijfstak in 2025 volgens Richard van Hoorn Op de Grafische Vakbeurs in Gorinchem vertelde organisatieadviseur Van Hoorn hoe de grafische bedrijfstak er uitziet in het jaar 2015. ‘Wie geen goede strategie heeft kan zijn bedrijf maar beter...
  3. Subtop Roto Smeets Group met ontslag BEDRIJVEN - De grootste drukker van Nederland maakt schoon schip in de hoogste echelons van het bedrijf. Directeur Richard van den Berg en technisch directeur Jac. Kars van de Roto...
  4. Diepdrukkerij Etten sneller dicht door WWZ De diepdrukkerij in Etten-Leur van de Roto Smeets Group wordt sneller gesloten dan voorzien. Mede aanleiding zijn de hoge ontslagkosten vanaf 1 juli door de WWZ. Voor de 90 medewerkers...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

22 april 2015 door Erik van Erp 1 Reactie

Categorie: branche Tags: Em. de Jong, roto smeets group, Van Hoorn

Reacties

  1. Peter Luit zegt

    22 april 2015 om 19:42

    Het gebrek aan ‘branche definitie’ is de oorzaak van deze discussie. Veel bedrijven die ‘printwerk’ verrichten vallen niet meer onder de noemer grafische industrie (lees KVGO). Het zijn eerder ICT bedrijven met print als min of meer toevallige output.

    Ik blijf zeggen dat automatisering de branche alleen maar heeft verbeterd. Genormeerde processen, color management en workflows tot en met administratieve processen hebben de van oorsprong grafische industrie niet alleen toegankelijk gemaakt maar ook sterk verbreed.

    Dat de ‘ouderwetse’ bedrijven deze ontwikkelingen nauwelijks zien en zich dus openbaar beklagen is eerder een gebrek aan eigen visie.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Verzending rouwbrieven nu met tracking via Bpost 13 mei 2025
  • Bol.com brengt leesplezier naar scholen met opblaasbioscoop 13 mei 2025
  • Gemeente Den Haag maakt print toegankelijk en duurzaam met Prindustry Brandportal 12 mei 2025
  • Nieuwe bedrijfsfilm Probo 12 mei 2025
  • Bloomon verrast bij laadstations met bloemen én bedrukte boodschap 12 mei 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Impact van importheffingen in 2025 op Cimpress
  • Zo maakt de Gemeente Den Haag print toegankelijk en duurzaam!
  • Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Breaking uit België: Joos neemt Matthys over
  • Fespa Global Print Expo 2025 in Messe Berlin open

Reacties

  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hylke van der Meer op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Henk Gianotten op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.