• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

‘Wil de laatste drukker het licht uitdoen?’

grafiservices

In een lang artikel schetst het FD de grafische bedrijfstak, vooral aan de hand van de visie van Joost de Haas, ceo van Roto Smeets Group. ‘Joost de Haas is te somber’, zegt adviseur Richard van Hoorn.

JdHmaart20121‘Wil de laatste drukker het licht uit doen?’ Dat is de kop van een artikel in het Financieele Dagblad (FD). ‘We willen de “last man standing” zijn’, zegt Joost de Haas (foto), bestuursvoorzitter van een van de grootste grafische ondernemingen in Nederland, Roto Smeets Group (RSG) in Deventer. ‘Het drukken verdwijnt op termijn. Het kan nog heel lang duren, dertig, misschien veertig jaar. De drukkersbranche is een “sunset industry”.’ RSG drukt vooral tijdschriften, zoals Libelle, Margriet, Donald Duck en The Economist.

KVGO

fons_bakkesOok het KVGO is niet optimistisch over de grafische bedrijfstak, zegt directeur Fons Bakkes in het FD. ‘We zitten in héél zwaar weer’, aldus Bakkes (foto). ‘De marges staan onder druk. Een flink aantal bedrijven werkt met verlies.’ Maar het is niet alleen maar kommer en kwel, zegt Bakkes: ‘Bedrijven gaan veel meer de weg op van verbreding van hun pakket, waaronder het leveren van communicatieadvies. Maar drukwerk verdwijnt niet. We hebben het nog steeds over een bedrijfstak met een jaaromzet van zo’n € 5,5 mrd.’

Em. De Jong

JoepdejongOok Stijn de Jong (op de foto rechts naast zijn vader) komt aan het woord in het FD: Stijn de Jong, algemeen directeur van Koninklijke Drukkerij Em. de Jong in Baarle-Nassau, het grootste grafische bedrijf van Nederland, benadrukt efficiëntie. ‘Het is een prijsgedreven markt, met overcapaciteit. Daarin kun je alleen overleven met efficiency. Vandaar de aanschaf van een tweede 96-pagina-rotatiepers van € 17 mln begin 2016.’ Het bedrijf drukt onder meer tijdschriften, kranten, huis-aan-huisfolders en boeken. Maar de focus ligt op de dienstverlening aan de retailer. ‘We bieden de retailers aan, hen op communicatievlak naar hun klanten toe te ontzorgen, naast het drukwerk ook de automatisering, een totaal reclamepakket.’

Richard van Hoorn reageert in fd.nl

‘Joost de Haas schetst hier een wel heel somber beeld van de Grafische Industrie. Het klopt dat bepaalde producten niet meer nodig zijn. Het telefoonboek komt niet meer terug en ook de vraag naar publiekstijdschriften zal verder dalen. Het klopt ook dat door automatisering de werkgelegenheid daalt. De bedrijfstak verandert, van ambachtelijk naar industrieel. Ook door verplaatsing van (DTP) werkzaamheden naar opdrachtgevers daalt de geregistreerde werkgelegenheid sterker dan in werkelijkheid. Verder is sprake van een consolidatieslag waardoor het rendement na schaalvergroting verbetert. Vanwege deze factoren daalt de omzet harder dan het gedrukt volume, dit is geen probleem, de internationale concurrentiepositie wordt er juist beter van.

van hoornDe grafische industrie is beslist geen ‘Sunset industrie’ Zo blijft er vraag naar verpakkingen en blijkt steeds weer dat reclamefolders voor de retail onmisbaar zijn. Groei zal de komende jaren plaatsvinden in massa individueel printen, waarbij printmedia en online elkaar versterken. Bedrijven die hier op inspelen hebben een prima toekomst.

Roto Smeets Group is een bijzonder bedrijf binnen de bedrijfstak. Conclusies over de teleurstellende gang van zaken bij Roto Smeets gelden niet voor de bedrijfstak.' Aldus Richard van Hoorn (foto).

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. Grafische bedrijfstak in 2025 volgens Richard van Hoorn Op de Grafische Vakbeurs in Gorinchem vertelde organisatieadviseur Van Hoorn hoe de grafische bedrijfstak er uitziet in het jaar 2015. ‘Wie geen goede strategie heeft kan zijn bedrijf maar beter...
  2. ‘Productieproces weekblad Economist is bijna ballet’ Topman Joost de Haas van de Roto Smeets Group werd vrijdag 4 april geïnterviewd door BNR Radio. Hij noemde het productieproces van weekblad The Economist bij zijn drukkerij in Weert...
  3. Problemen rond Thijsen Media Group gevolg van overcapaciteit offsetrotatie De problemen bij de Thijsen Media Group (TMG) zijn vooral het gevolg van de nog steeds heersende overcapaciteit in de offsetrotatie. Dat leidt onder meer tot veel te lage prijzen....
  4. Grafische top 10 van 2014: veel afvallers In de grafische top 10 van dit jaar zijn enkele bedrijven geheel verdwenen vergeleken met vorig jaar. Wie blijven er over?...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

22 april 2015 door Erik van Erp 1 Reactie

Categorie: branche Tags: Em. de Jong, roto smeets group, Van Hoorn

Reacties

  1. Peter Luit zegt

    22 april 2015 om 19:42

    Het gebrek aan ‘branche definitie’ is de oorzaak van deze discussie. Veel bedrijven die ‘printwerk’ verrichten vallen niet meer onder de noemer grafische industrie (lees KVGO). Het zijn eerder ICT bedrijven met print als min of meer toevallige output.

    Ik blijf zeggen dat automatisering de branche alleen maar heeft verbeterd. Genormeerde processen, color management en workflows tot en met administratieve processen hebben de van oorsprong grafische industrie niet alleen toegankelijk gemaakt maar ook sterk verbreed.

    Dat de ‘ouderwetse’ bedrijven deze ontwikkelingen nauwelijks zien en zich dus openbaar beklagen is eerder een gebrek aan eigen visie.

    Log in om te reageren

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
partners” height= multipress “vigc” drukwerkdeal
screen

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Cijfers online nieuwsconsumptie 2020 in kaart gebracht 15 januari 2021
  • Opnames voor VIGC #BOPE21 in volle gang 15 januari 2021
  • HYBRID Software overgenomen door Global Graphics 15 januari 2021
  • Startups testen duurzame innovaties op digitale editie Eurosonic Noorderslag 15 januari 2021
  • Oproep brancheverkenning signmarkt door Techniek Nederland 14 januari 2021

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton” “gf”

printmediatrainingen – najaarsprogramma 2020

“printmediatrainingen”

Binnenkort verschijnen de trainingen voor het eerste halfjaar van 2021 op onze website.

onze nieuwe vacature service (in beta)

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Supportmedewerker met ICT/automatiseringskennis (Junior)
  • Backend developer
  • MultiPress application Specialist (m/v) – Limmen
  • Field Support Engineer, Netherlands
  • Projectmanager (Full time) (M/V)
  • Projectmanager (Full time) m/v

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Nieuwe serie ‘inkjet ontwikkelingen: wie, wat en hoe’
  • Maegis lanceert een revolutionair textielprintsysteem
  • Innovatieve samenwerking als strategische keuze
  • WhatTheyThink over Nederlandse grafische branche
  • Over een maand: de ‘Flex’ editie van #BOPE

Reacties

  • Peter Luit op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes
  • Henk Gianotten op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes
  • Henk Gianotten op Multicopy op 18 van beste zakelijke dienstverleners
  • Henk Gianotten op High-end printerfabrikanten 2020: Ricoh
  • Henk Gianotten op Discussie over kwaliteit ‘printjes’ van deze tijd? (2)

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing