• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Laurel Brunner
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

‘Wil de laatste drukker het licht uitdoen?’

grafiservices

In een lang artikel schetst het FD de grafische bedrijfstak, vooral aan de hand van de visie van Joost de Haas, ceo van Roto Smeets Group. ‘Joost de Haas is te somber’, zegt adviseur Richard van Hoorn.

JdHmaart20121‘Wil de laatste drukker het licht uit doen?’ Dat is de kop van een artikel in het Financieele Dagblad (FD). ‘We willen de “last man standing” zijn’, zegt Joost de Haas (foto), bestuursvoorzitter van een van de grootste grafische ondernemingen in Nederland, Roto Smeets Group (RSG) in Deventer. ‘Het drukken verdwijnt op termijn. Het kan nog heel lang duren, dertig, misschien veertig jaar. De drukkersbranche is een “sunset industry”.’ RSG drukt vooral tijdschriften, zoals Libelle, Margriet, Donald Duck en The Economist.

KVGO

fons_bakkesOok het KVGO is niet optimistisch over de grafische bedrijfstak, zegt directeur Fons Bakkes in het FD. ‘We zitten in héél zwaar weer’, aldus Bakkes (foto). ‘De marges staan onder druk. Een flink aantal bedrijven werkt met verlies.’ Maar het is niet alleen maar kommer en kwel, zegt Bakkes: ‘Bedrijven gaan veel meer de weg op van verbreding van hun pakket, waaronder het leveren van communicatieadvies. Maar drukwerk verdwijnt niet. We hebben het nog steeds over een bedrijfstak met een jaaromzet van zo’n € 5,5 mrd.’

Em. De Jong

JoepdejongOok Stijn de Jong (op de foto rechts naast zijn vader) komt aan het woord in het FD: Stijn de Jong, algemeen directeur van Koninklijke Drukkerij Em. de Jong in Baarle-Nassau, het grootste grafische bedrijf van Nederland, benadrukt efficiëntie. ‘Het is een prijsgedreven markt, met overcapaciteit. Daarin kun je alleen overleven met efficiency. Vandaar de aanschaf van een tweede 96-pagina-rotatiepers van € 17 mln begin 2016.’ Het bedrijf drukt onder meer tijdschriften, kranten, huis-aan-huisfolders en boeken. Maar de focus ligt op de dienstverlening aan de retailer. ‘We bieden de retailers aan, hen op communicatievlak naar hun klanten toe te ontzorgen, naast het drukwerk ook de automatisering, een totaal reclamepakket.’

Richard van Hoorn reageert in fd.nl

‘Joost de Haas schetst hier een wel heel somber beeld van de Grafische Industrie. Het klopt dat bepaalde producten niet meer nodig zijn. Het telefoonboek komt niet meer terug en ook de vraag naar publiekstijdschriften zal verder dalen. Het klopt ook dat door automatisering de werkgelegenheid daalt. De bedrijfstak verandert, van ambachtelijk naar industrieel. Ook door verplaatsing van (DTP) werkzaamheden naar opdrachtgevers daalt de geregistreerde werkgelegenheid sterker dan in werkelijkheid. Verder is sprake van een consolidatieslag waardoor het rendement na schaalvergroting verbetert. Vanwege deze factoren daalt de omzet harder dan het gedrukt volume, dit is geen probleem, de internationale concurrentiepositie wordt er juist beter van.

van hoornDe grafische industrie is beslist geen ‘Sunset industrie’ Zo blijft er vraag naar verpakkingen en blijkt steeds weer dat reclamefolders voor de retail onmisbaar zijn. Groei zal de komende jaren plaatsvinden in massa individueel printen, waarbij printmedia en online elkaar versterken. Bedrijven die hier op inspelen hebben een prima toekomst.

Roto Smeets Group is een bijzonder bedrijf binnen de bedrijfstak. Conclusies over de teleurstellende gang van zaken bij Roto Smeets gelden niet voor de bedrijfstak.' Aldus Richard van Hoorn (foto).

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. Grafische bedrijfstak in 2025 volgens Richard van Hoorn Op de Grafische Vakbeurs in Gorinchem vertelde organisatieadviseur Van Hoorn hoe de grafische bedrijfstak er uitziet in het jaar 2015. ‘Wie geen goede strategie heeft kan zijn bedrijf maar beter...
  2. ‘Productieproces weekblad Economist is bijna ballet’ Topman Joost de Haas van de Roto Smeets Group werd vrijdag 4 april geïnterviewd door BNR Radio. Hij noemde het productieproces van weekblad The Economist bij zijn drukkerij in Weert...
  3. Problemen rond Thijsen Media Group gevolg van overcapaciteit offsetrotatie De problemen bij de Thijsen Media Group (TMG) zijn vooral het gevolg van de nog steeds heersende overcapaciteit in de offsetrotatie. Dat leidt onder meer tot veel te lage prijzen....
  4. Grafische top 10 van 2014: veel afvallers In de grafische top 10 van dit jaar zijn enkele bedrijven geheel verdwenen vergeleken met vorig jaar. Wie blijven er over?...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

22 april 2015 door Erik van Erp 1 Reactie

Onderwerp: branche Tags: Em. de Jong, roto smeets group, Van Hoorn

Reacties

  1. Peter Luit zegt

    22 april 2015 op 19:42

    Het gebrek aan ‘branche definitie’ is de oorzaak van deze discussie. Veel bedrijven die ‘printwerk’ verrichten vallen niet meer onder de noemer grafische industrie (lees KVGO). Het zijn eerder ICT bedrijven met print als min of meer toevallige output.

    Ik blijf zeggen dat automatisering de branche alleen maar heeft verbeterd. Genormeerde processen, color management en workflows tot en met administratieve processen hebben de van oorsprong grafische industrie niet alleen toegankelijk gemaakt maar ook sterk verbreed.

    Dat de ‘ouderwetse’ bedrijven deze ontwikkelingen nauwelijks zien en zich dus openbaar beklagen is eerder een gebrek aan eigen visie.

    Log in om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

printmedianieuws is mediapartner voor het Sign&Print Festival 11 en 12 maart 2020

“SPF#20”

onze premium partners

“prindustry” “fujifilm” “octoboost” “manroland”

onze partners

“agfa” goc
“ropro” reclameland
gws multicopy
printcom multipress “vigc” drukwerkdeal
partners” height= dienstencentrum

binnenkort beschikbaar

“high-end

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • 3D-printers steeds vaker in ‘metaaldruk’ 9 december 2019
  • De La Rue ‘bang voor de nabije toekomst’ 9 december 2019
  • Duurzame verpakkingen Appelsientje 6 december 2019
  • Onderzoek Infotrends in België en Nederland naar status industrie/technologie 6 december 2019
  • MKB-bedrijven: vergeet niet de printer te beveiligen! 5 december 2019

onze media relaties

“cmbo” “kvgo”
“vkgo” “dscoop”
“gsob” “inct”
“jumpline” “papier-karton”
“gf”

printmediatrainingen – ons vernieuwde najaarsprogramma 2019

“printmediatrainingen”

  • Training in Turnhout 10 dec.: Introductie in Printed Electronics & functional printing
  • Training in Haarlem 11 dec.: Introductie in Printed Electronics & functional printing

onze nieuwe vacature service (in beta)

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Field Support Engineer, Netherlands
  • commercieel medewerker binnendienst
  • Productiemedewerker Machinale nabewerking
  • Junior monteur technische dienst
  • Grafisch Vakpersoneel Zutphen
  • Grafisch vakpersoneel

elke dag kennis en visie op uw netvlies, zo een kennisbron laat je toch niet aan je voorbij gaan?

“actie”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geef door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Carl Icahn drijft de spot met directie van HP
  • ‘Van pizzaresten kunnen we geen papier maken’
  • Meedoen aan VIGC/Keypoint Intelligence onderzoek
  • AIPIA WorldCongress: ‘Connected SmartPackaging’
  • Dure uitglijder

Reacties

  • Ramon van Wingerden op Business & Technology Update: Focus in achtvoud
  • Henk Gianotten op Business & Technology Update: Focus in achtvoud
  • Henk Gianotten op Business & Technology Update: Focus in achtvoud
  • Henk Gianotten op Top 5 high-end printerfabrikanten 2019: Landa
  • Henk Gianotten op Twee sterke merken samen verder onder één paraplu

Contact

BTW: NL091381307B02
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing