• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Weekendopinie: het ‘anonieme’ leesgedrag bij papier

lege-krant

OPINIE - In print staan de berichten zoals vooraf bedoeld ingedeeld voor alle lezers op dezelfde plaats. Geen manipulatie aan de hand van uw historische leesgedrag of voorkeuren van uw vriendennetwerk. Het leesgedrag vanaf papier is 100% gegarandeerd anoniem. Bijna.

De afgelopen week werd de vermeende manipulatie van zowel inhoud als volgorde van individuele berichten tijdlijnen weer eens ter discussie gesteld. Uitspraken over de Amerikaanse verkiezingsstrijd zouden door een speciale afdeling van facebook worden 'gescreend' op politieke voorkeuren. Minder populaire uitspraken zouden in de tijdlijn naar 'beneden' worden gemanipuleerd. En in het ergste geval wordt de 'boodschapper' tijdelijk of permanent van het platform verwijderd.

Digitale profielen volgen uw gedrag de gehele dag in ruil voor handjevol digitale diensten

Regels

facebookMediakanalen worden vaak onterecht verkeerd met elkaar vergeleken. De overeenkomst tussen geprinte media en facebook verschillen minder dan vaak wordt verondersteld. Het enige verschil is dat facebook de berichten aan de hand van inhoud en/of leesgedrag zelf kan en ook mag verplaatsen of zelfs verwijderen. In print kan dat niet. Maar in beide gevallen is er sprake van regels. Ook in print worden afspraken gemaakt rondom de inhoud. Een uitgever hanteert regels omtrent de inhoud, facebook doet dat ook. Beiden zijn niet het 'vrije' internet. Facebook is zelf geen uitgever, dat zijn alle klanten van het bedrijf en facebook geeft in ruil voor al die waardevolle klantinformatie de mogelijkheid 'nieuws' te publiceren. Dat die klanteninformatie het geld moeten opleveren via advertenties, is lang niet altijd even duidelijk als bij print. Maar dat facebook regels hanteert, is dus niet zo gek. Facebook is niet het open internet, het is een gesloten bedrijf. Net zo als een uitgever zelf bepaalt wat er verschijnt in een boek, tijdschrift of krant. Bedrijven met regels. Niets meer en niets minder.

Big-data is big business en de dataleveranciers zijn gewoon mensen zoals u en ik

Vrijheid

50 euroAls u een abonnement aangaat voor een krant of een tijdschrift ondertekent u slechts beperkte voorwaarden waaronder u het abonnement aangaat. Bij het aanmaken van een digitaal account bij wat voor (sociaal) netwerk ook ondertekent u met gemak vele velletjes met voorwaarden, die u niet leest. Maar u gaat wel akkoord met het feit dat u in ruil voor het inleveren van uw anonimiteit gebruik mag maken van een bepaald pakket aan aangeboden diensten. Dat lijkt op vrijheid, maar in feite geeft u uw vrijheid weg. U geeft toestemming om uw (media)gedragingen te laten registreren (big-data) en gebruiken. De anonimiteit van uw leesgedrag in print is 100% gegarandeerd, nou ja bijna. Er wordt niet geregistreerd welke artikelen u wel of niet leest en hoe lang. Dat is een mooie eigenschap van print, waar nog te weinig gebruik van wordt gemaakt in de marketing rondom het medium papier.

Adverteerders

Adverteerders zullen het niet eens zijn met de volledige anonimiteit van print. Juist zij zullen zeggen dat zij met advertenties in kranten, tijdschriften en folders heel precies het gedrag van verschillende doelgroepen kan beïnvloeden en meten. Maar zij zullen uw gedrag pas kunnen registreren bij de kassa en dan zijn we weer aanbeland bij een digitaal medium. We geven zelf onze informatie weg, hoe geruststellend de anonimiteit van uw leesgedrag in print ook mag zijn. Tenzij we aan de kassa ook anoniem betalen in print. Hoe lang zal dat nog kunnen?

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Weekendopinie: iPad 5 jaar ‘concurrent van papier’? 'De iPad als concurrent van papier', dat was de strekking van een uitspraak van Cees Verweij een jaar na zijn aantreden als KVGO voorzitter in 2010. Hoe staat de iPad...
  2. Weekendopinie: ‘Big Data – The Next Big Thing?’ 15 jaar geleden heette dit 'verschijnsel' database printing of personalized printing en kwam maar matig van de grond. Nu heet het 'big data' en iedereen komt in beweging. Zijn er...
  3. Weekendopinie: Claudia Lakwijk over boekproductie Twee weken geleden zorgde zij voor een opstootje op Twitter over een drukorder die ons land verliet in ruil voor Slowakije. Wij haalden onze schouders op, maar zijn wel nieuwsgierig...
  4. Weekendopinie: Disruptie, iets voor u? 'Disrupt your own businessmodel', we horen dit soort uitdrukkingen maar al te vaak. Is disruptie iets voor u?...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

13 mei 2016 door Peter Luit Reageer

Categorie: opinie Tags: anoniem

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • SBI codes op de schop: check uw SBI codes 16 juni 2025
  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • HP Indigo, Kornit, Scodix: nauwelijks last van oorlog
  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.