• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Weekendopinie: het ‘anonieme’ leesgedrag bij papier

lege-krant

OPINIE - In print staan de berichten zoals vooraf bedoeld ingedeeld voor alle lezers op dezelfde plaats. Geen manipulatie aan de hand van uw historische leesgedrag of voorkeuren van uw vriendennetwerk. Het leesgedrag vanaf papier is 100% gegarandeerd anoniem. Bijna.

De afgelopen week werd de vermeende manipulatie van zowel inhoud als volgorde van individuele berichten tijdlijnen weer eens ter discussie gesteld. Uitspraken over de Amerikaanse verkiezingsstrijd zouden door een speciale afdeling van facebook worden 'gescreend' op politieke voorkeuren. Minder populaire uitspraken zouden in de tijdlijn naar 'beneden' worden gemanipuleerd. En in het ergste geval wordt de 'boodschapper' tijdelijk of permanent van het platform verwijderd.

Digitale profielen volgen uw gedrag de gehele dag in ruil voor handjevol digitale diensten

Regels

facebookMediakanalen worden vaak onterecht verkeerd met elkaar vergeleken. De overeenkomst tussen geprinte media en facebook verschillen minder dan vaak wordt verondersteld. Het enige verschil is dat facebook de berichten aan de hand van inhoud en/of leesgedrag zelf kan en ook mag verplaatsen of zelfs verwijderen. In print kan dat niet. Maar in beide gevallen is er sprake van regels. Ook in print worden afspraken gemaakt rondom de inhoud. Een uitgever hanteert regels omtrent de inhoud, facebook doet dat ook. Beiden zijn niet het 'vrije' internet. Facebook is zelf geen uitgever, dat zijn alle klanten van het bedrijf en facebook geeft in ruil voor al die waardevolle klantinformatie de mogelijkheid 'nieuws' te publiceren. Dat die klanteninformatie het geld moeten opleveren via advertenties, is lang niet altijd even duidelijk als bij print. Maar dat facebook regels hanteert, is dus niet zo gek. Facebook is niet het open internet, het is een gesloten bedrijf. Net zo als een uitgever zelf bepaalt wat er verschijnt in een boek, tijdschrift of krant. Bedrijven met regels. Niets meer en niets minder.

Big-data is big business en de dataleveranciers zijn gewoon mensen zoals u en ik

Vrijheid

50 euroAls u een abonnement aangaat voor een krant of een tijdschrift ondertekent u slechts beperkte voorwaarden waaronder u het abonnement aangaat. Bij het aanmaken van een digitaal account bij wat voor (sociaal) netwerk ook ondertekent u met gemak vele velletjes met voorwaarden, die u niet leest. Maar u gaat wel akkoord met het feit dat u in ruil voor het inleveren van uw anonimiteit gebruik mag maken van een bepaald pakket aan aangeboden diensten. Dat lijkt op vrijheid, maar in feite geeft u uw vrijheid weg. U geeft toestemming om uw (media)gedragingen te laten registreren (big-data) en gebruiken. De anonimiteit van uw leesgedrag in print is 100% gegarandeerd, nou ja bijna. Er wordt niet geregistreerd welke artikelen u wel of niet leest en hoe lang. Dat is een mooie eigenschap van print, waar nog te weinig gebruik van wordt gemaakt in de marketing rondom het medium papier.

Adverteerders

Adverteerders zullen het niet eens zijn met de volledige anonimiteit van print. Juist zij zullen zeggen dat zij met advertenties in kranten, tijdschriften en folders heel precies het gedrag van verschillende doelgroepen kan beïnvloeden en meten. Maar zij zullen uw gedrag pas kunnen registreren bij de kassa en dan zijn we weer aanbeland bij een digitaal medium. We geven zelf onze informatie weg, hoe geruststellend de anonimiteit van uw leesgedrag in print ook mag zijn. Tenzij we aan de kassa ook anoniem betalen in print. Hoe lang zal dat nog kunnen?

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. Weekendopinie: ‘Big Data – The Next Big Thing?’ 15 jaar geleden heette dit 'verschijnsel' database printing of personalized printing en kwam maar matig van de grond. Nu heet het 'big data' en iedereen komt in beweging. Zijn er...
  2. Weekendopinie: iPad 5 jaar ‘concurrent van papier’? 'De iPad als concurrent van papier', dat was de strekking van een uitspraak van Cees Verweij een jaar na zijn aantreden als KVGO voorzitter in 2010. Hoe staat de iPad...
  3. Weekendopinie: Claudia Lakwijk over boekproductie Twee weken geleden zorgde zij voor een opstootje op Twitter over een drukorder die ons land verliet in ruil voor Slowakije. Wij haalden onze schouders op, maar zijn wel nieuwsgierig...
  4. Krijgt Facebook meer grip op uitgevers? Facebook noemt instant articles een nieuw product, uitgevers noemen het aarzelend een experiment. Zijn de gevolgen voor de mediamix van uitgevers voorspelbaar?...

Peter Luit

Peter Luit (1958) is sinds 1993 zelfstandig adviseur in de volledige breedte van de mediawereld. Hij schreef vele jaren voor het Grafisch Weekblad en weet op objectieve wijze de verhoudingen tussen printmedia en digitale media te positioneren.

13 mei 2016 door Peter Luit Reageer

Categorie: opinie Tags: anoniem

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
partners” height= multipress “vigc” drukwerkdeal
screen canon

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Uniek kijkje in wereldwijd web2print aanbod met INKISH marathon 20 april 2021
  • Canon Insights Webinar over sterke rol print 20 april 2021
  • Mede-oprichter Charles Geschke van Adobe overleden 19 april 2021
  • Een week vol online print events 19 april 2021
  • Infosource en Keypoint Intelligence geven Canon ‘leiderschap’ op het gebied van inkjet 19 april 2021

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton” “gf”

printmediatrainingen – voorjaarsprogramma 2021

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor het eerste halfjaar van 2021 nu op onze website.

onze nieuwe vacature service (in beta)

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Backend developer
  • MultiPress application Specialist (m/v) – Limmen
  • Field Support Engineer, Netherlands
  • Projectmanager (Full time) (M/V)
  • Projectmanager (Full time) m/v
  • Offset Rotatiedrukker

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Innoveren en excelleren in de grafimedia industrie (1)
  • Flyeralarm: “Online maakte ons speelveld groter.”
  • Ook prijsverhogingen bij Kodak en hubergroup
  • Ingreep Mediahuis bij NDC kost 100 banen
  • Prijsverhogingen voor papier tussen 6 en 15 procent

Reacties

  • Henk Gianotten op KVGO en VIGC presenteren iccMAX in online sessie
  • Henk Gianotten op Marco Aarnink gaat voor de beleving
  • Germen Kroon op Inkjet jaagt vraag op naar end-to-end workflows
  • Mario Klomp op Grafimedia in cijfers 2020 toont ‘verdeeld’ jaar
  • Henk Gianotten op Marco Aarnink gaat voor de beleving

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing