PERSBERICHTEN – Eerste manroland ‘Evolution’-vellenpersen in Nederland voor Drukkerij De Bink. De Vries Kartonnage komt op TV bij SBS. Nieuwe Duraprint inktrollen voor Zalsman in Groningen. Uitgevers beginnen met ‘Expertisecentrum’ bij NUV. Fotoboeken ANWB door de Fotofabriek. En meer.
Maar eerst de twee nieuwe vellenpersen voor drukkerij De Bink in Leiden. Want het 55-man tellende bedrijf heeft twee nieuwe grote vellenpersen gekocht, die dit najaar operationeel worden, schrijft manroland op haar site. Drukkerij De Bink in Leiden onderging de afgelopen drie jaar een ware transformatie. Dat proces bereikt dit najaar een nieuw hoogtepunt met de installatie van twee Manroland ROLAND 700 EVOLUTION-persen. Deze primeur voor de Nederlandse markt betekent voor het bedrijf een flinke efficiencyslag, leggen Carl Smit en Lucas Mevius uit: ‘De vervanging van onze drie bestaande persen door deze twee moderne machines betekent dat we een sprong voorwaarts maken in automatisering, flexibiliteit en capaciteit.’ Op de 'stortlist' stonden aanvankelijk alleen Heidelberg en KBA, maar later is daar manroland aan toegevoegd, zegt Carl Smit in een toelichting. Op de foto Lucas Mevius (links) en Carl Smit.
Fotoboeken ANWB door de Fotofabriek
Fotofabriek en de ANWB lanceren de ANWB Fotoservice. Via anwbfotoservice.nl kunnen leden en niet-leden fotoalbums, kaarten, kalenders en wanddecoraties bestellen. Alle fotoproducten worden gedrukt bij Fotofabriek in Groningen, één van de grootste webwinkels met de beste kwaliteit fotoproducten. Fotofabriek is in 2008 opgericht en heeft met 100 medewerkers zijn plek in de drukwerkmarkt inmiddels veroverd. Door de samenwerking met de ANWB worden 30 tot 50 extra arbeidsplaatsen gecreëerd. Grote concurrenten van de Fotofabriek zijn Albelli (Cimpres) en WebPrint uit Oldenzaal.
Drukkerij De Vries bij SBS op TV
Koninklijke Drukkerij De Vries Sneek wordt onder de loep genomen in SBS-programma ‘Feiten en Fabels’. Op 4 en 11 september a.s. zal het SBS-programma ‘Feiten en Fabels’ de uitzending wijden aan de recycling van papier en karton tot vouwkartonnage. Koninklijke Drukkerij De Vries wordt hierin als voorbeeld genomen. In het programma wordt op een heldere manier getoond hoe het productieproces verloopt: van pallets oud-papier naar een bedrukt, gestanst en gevouwen doosje dat door de klanten van De Vries wordt verpakt tot een prachtig eind product.
Nieuwe inktrollen voor Zalsman Groningen
Atécé Graphic Products heeft bij Zalsman in Groningen de nieuwe generatie Duraprint 4.3 inktrollen van Sauer geïnstalleerd. ‘Het overstappen naar deze nieuwe inktrollen is natuurlijk een grote verandering’, zegt René Tent, offsetdrukker bij Zalsman Groningen. ‘We hebben onze vierkleuren drukpers voorzien van de nieuwe gele rollen. Nu al ervaren we grote voordelen, zoals het sneller op kleur brengen van de pers en minder inschiet van papier. We hoeven bij deze rollen niet iedere keer ‘de drukstreep’ na te stellen. Ook gaat het wassen aanzienlijk sneller en verbruiken we minder wasmiddelen. Een ander voordeel dat telt, is dat wij op de pers met de nieuwe drukrollen niet alleen met normale inkten, maar ook met UV inkten kunnen drukken.’
Media Expertisecentrum voor uitgevers
Het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) heeft een ‘strategische heroriëntatie’ laten uitvoeren, met het oog op de sterk veranderende markt, zoals digitalisering. Op basis van een kwalitatieve en kwantitatieve analyse is besloten dat het NUV zich moet ontwikkelen tot een Media Expertisecentrum, dat zich richt op kleine, middelgrote en grote ondernemers in de mediabranche (te denken valt aan onder meer uitgevers, tv-zenders en radiozenders). Daarnaast richt de nieuwe organisatie een servicecentrum in voor specifieke dienstverlening aan individuele lid bedrijven.
Prijsvergelijking internetdrukkers
Vorige week werd bij printmedianieuws de prijs van het produceren van 500 visitekaartjes bij zes verschillende internetdrukkers onderling vergeleken. Dat gaf zulke belangwekkende resultaten (tot bijna 100 procent verschil in prijs!), dat we het morgen nog een keer dunnetjes overdoen, maar dan met een ander product. Lees morgen méér op printmedianieuws.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.