• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

VIGC-congres: ander klantengedrag in online wereld

vigc-congres

EVENEMENT - Het Vlaams Innovatiecentrum voor Grafische Communicatie (VIGC) hield afgelopen donderdag een congres over de manier waarop online het gedrag van (ook grafische) klanten beïnvloedt. Eén van de 200 deelnemers was Arjen Molendijk, die er verslag van deed.

img_2831Een tot zalencentrum verbouwde brouwerij in hartje Mechelen, veel Vlaamser kon de locatie niet zijn toen het VIGC zijn congres hield. Gino van Ossel ging als eerste keynote speaker vooral in op het klantengedrag in de retail. Inmiddels is een kleine 70 % van alle aankopen ‘web-influenced’. Online is daarmee de motor van de omzet geworden. Bedrijven moeten zich daar op aanpassen. Door de juiste keuzes te maken kun je er zèlf voor zorgen tot de overlevers te behoren. In veel e-commerce is op dit moment vrijwel geen geld te verdienen. De kosten van marketing en handling zijn hoog en de marges laag. Steeds meer bedrijven bieden hun producten daarom aan op de markplaats van Amazon of Bol.com en nemen de hoge provisie die ze daar betalen voor lief. Op die manier heb je namelijk een veel groter bereik dan je ooit zelf zou kunnen bewerkstelligen. De klant is allang ‘omnichannel’, die switcht net zo makkelijk tussen online, mobiel en de fysieke winkel. Gino liet een aantal voorbeelden zien van retailbedrijven - zoals Starbucks - die daar goed op inspelen.

Eshuis

img_2840Helaas was Peter Overbeek van het Nederlandse Eshuis door omstandigheden verhinderd, maar hij werd meer dan adequaat vervangen door de last minute ingeschakelde Ed Boogaard (op foto). Eshuis is als verpakkingsdrukker wereldberoemd geworden door de samenwerking met Coca Cola bij het maken van gepersonaliseerde labels. Heeft Coca Cola daar veel aan verdiend? Vast niet. Maar de positieve aandacht op social media die het project heeft opgeleverd was het geld meer dan waard.

Panel

img_2844

Het panel na de pauze bestond uit een aantal jonge, succesvolle grafische ondernemers, volgens mijn Belgische buurman tijdens het afsluitende buffet “niet de eerste de besten”. Opvallend was dat de panelleden goed op de hoogte waren van de nieuwste technologische ontwikkelingen en daar ook voor open stonden. Tegelijkertijd vonden ze dat je als grafisch ondernemer wèl moet weten waar je kracht en je beperkingen liggen. Loop niet achter elke hype aan, maar kijk of die ontwikkeling in je strategie past. Kun je er rendabele business uit creëren? Slimmer is te kijken welke behoeften van je bestaande klanten nog niet goed vervuld worden, welke rol je daarin kunt spelen. Alle bedrijven achter de tafel wilden wel groeien, maar niet persé door overnames. Kijk eerst maar eens of je goed kunt samenwerken met andere partijen, òòk buiten je eigen sector. Fuseren kan altijd nog.

Artificial Intelligence

stevenvanbelleghem2Steven van Belleghem (foto), de tweede keynote speaker, sloot deze inspirerende avond af met een verhaal over ‘The Customer in the Day after Tomorrow’. Volgens Steven beleven we in het jaar 2016 een ‘tipping’ point: iedereen is nu digitaal en op het gebied van artificial intelligence (AI) lopen we 10 jaar voor op schema. Steven verwacht dat in de toekomst de meeste van onze beslissingen niet langer zullen zijn gebaseerd op emotie, maar op algoritmen. Alles draait straks daarom om data. Niet voor niets kopen grote tech-spelers op dit moment bedrijven die veel data over hun gebruikers bezitten. Is er in die wereld geen toekomst voor de grafische industrie? Jazeker wel, maar dan moet je het slim aanpakken. Bijvoorbeeld door je te richten op verpakkingen. Uiteindelijk gaan bedrijven zich richten op ‘segmenten van 1’: volledig op één persoon toegespitste producten en content. In die toekomst is er zeker nog plaats voor drukwerk dat daar op inspeelt.

Arjen Molendijk

molendijk(*) Arjen Molendijk is directeur van CMBO, dè kennisvereniging op het gebied van trends en technologische ontwikkelingen in de productie van communicatiemedia. CMBO is mediarelatie van Printmedianieuws.

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. VIGC: Drukwerk als premium communicatiemiddel EVENEMENT - Het geloof in print spat er vanaf bij het VIGC - Vlaams Innovatiecentrum voor Grafische Communicatie - uit Turnhout. Gooit het innovatiecentrum met de titel 'drukwerk als premium communicatiemiddel'...
  2. Uitgebreide samenwerking met VIGC Printmedianieuws gaat uitgebreid samenwerken met het Vlaamse VIGC uit Turnhout. Vooral op het gebied van content zal de samenwerking merkbaar zijn. Maar we gaan meer doen....
  3. Inspirerend VIGC congres op 5 oktober EVENEMENT - Met ruim 270 deelnemers was het eerste VIGC congres in Antwerpen vorig jaar een groot succes. Zowel over de locatie, het netwerking aspect, de catering maar zeker ook...
  4. VIGC – het congres: ‘Blijf denken als een startup’ EVENEMENT - VIGC-congres 2017: blijf denken als een startup!
 De voormalige Lamot-brouwerij in Mechelen vormde afgelopen donderdag het sfeervolle decor voor het VIGC-congres 2017. Met opnieuw een opkomst van ruim...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

10 oktober 2016 door Erik van Erp Reageer

Categorie: evenement Tags: VIGC

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
partners” height= multipress “vigc” drukwerkdeal
screen

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Startups krijgen kans bij Online Print Symposium 2021 22 januari 2021
  • Sappi levert recyclebare oplossing voor ‘Tiny Tony’s’ 22 januari 2021
  • José Manuel Ballesters herinterpretatie van Picasso’s Guernica geprint op Durst 22 januari 2021
  • Bob van Heyningen nieuwe CEO Ricoh Nederland 21 januari 2021
  • Nieuwe VIGC trainingen van start 21 januari 2021

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton” “gf”

printmediatrainingen – najaarsprogramma 2020

“printmediatrainingen”

Binnenkort verschijnen de trainingen voor het eerste halfjaar van 2021 op onze website.

onze nieuwe vacature service (in beta)

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Supportmedewerker met ICT/automatiseringskennis (Junior)
  • Backend developer
  • MultiPress application Specialist (m/v) – Limmen
  • Field Support Engineer, Netherlands
  • Projectmanager (Full time) (M/V)
  • Projectmanager (Full time) m/v

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Wachten op nieuwe iMacs met nu al vernieuwde M1?
  • Flexorotatiedrukkers roeren zich met focus op training
  • FNV stemt in met eindbod werkgevers
  • Prijzen grafisch papier in een rollercoaster
  • ‘Papierfabriekredder’ Maarten Veth overleden

Reacties

  • Peter Luit op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes
  • Henk Gianotten op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes
  • Henk Gianotten op Multicopy op 18 van beste zakelijke dienstverleners
  • Henk Gianotten op High-end printerfabrikanten 2020: Ricoh
  • Henk Gianotten op Discussie over kwaliteit ‘printjes’ van deze tijd? (2)

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing