• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

VIGC-congres: ander klantengedrag in online wereld

vigc-congres

EVENEMENT - Het Vlaams Innovatiecentrum voor Grafische Communicatie (VIGC) hield afgelopen donderdag een congres over de manier waarop online het gedrag van (ook grafische) klanten beïnvloedt. Eén van de 200 deelnemers was Arjen Molendijk, die er verslag van deed.

img_2831Een tot zalencentrum verbouwde brouwerij in hartje Mechelen, veel Vlaamser kon de locatie niet zijn toen het VIGC zijn congres hield. Gino van Ossel ging als eerste keynote speaker vooral in op het klantengedrag in de retail. Inmiddels is een kleine 70 % van alle aankopen ‘web-influenced’. Online is daarmee de motor van de omzet geworden. Bedrijven moeten zich daar op aanpassen. Door de juiste keuzes te maken kun je er zèlf voor zorgen tot de overlevers te behoren. In veel e-commerce is op dit moment vrijwel geen geld te verdienen. De kosten van marketing en handling zijn hoog en de marges laag. Steeds meer bedrijven bieden hun producten daarom aan op de markplaats van Amazon of Bol.com en nemen de hoge provisie die ze daar betalen voor lief. Op die manier heb je namelijk een veel groter bereik dan je ooit zelf zou kunnen bewerkstelligen. De klant is allang ‘omnichannel’, die switcht net zo makkelijk tussen online, mobiel en de fysieke winkel. Gino liet een aantal voorbeelden zien van retailbedrijven - zoals Starbucks - die daar goed op inspelen.

Eshuis

img_2840Helaas was Peter Overbeek van het Nederlandse Eshuis door omstandigheden verhinderd, maar hij werd meer dan adequaat vervangen door de last minute ingeschakelde Ed Boogaard (op foto). Eshuis is als verpakkingsdrukker wereldberoemd geworden door de samenwerking met Coca Cola bij het maken van gepersonaliseerde labels. Heeft Coca Cola daar veel aan verdiend? Vast niet. Maar de positieve aandacht op social media die het project heeft opgeleverd was het geld meer dan waard.

Panel

img_2844

Het panel na de pauze bestond uit een aantal jonge, succesvolle grafische ondernemers, volgens mijn Belgische buurman tijdens het afsluitende buffet “niet de eerste de besten”. Opvallend was dat de panelleden goed op de hoogte waren van de nieuwste technologische ontwikkelingen en daar ook voor open stonden. Tegelijkertijd vonden ze dat je als grafisch ondernemer wèl moet weten waar je kracht en je beperkingen liggen. Loop niet achter elke hype aan, maar kijk of die ontwikkeling in je strategie past. Kun je er rendabele business uit creëren? Slimmer is te kijken welke behoeften van je bestaande klanten nog niet goed vervuld worden, welke rol je daarin kunt spelen. Alle bedrijven achter de tafel wilden wel groeien, maar niet persé door overnames. Kijk eerst maar eens of je goed kunt samenwerken met andere partijen, òòk buiten je eigen sector. Fuseren kan altijd nog.

Artificial Intelligence

stevenvanbelleghem2Steven van Belleghem (foto), de tweede keynote speaker, sloot deze inspirerende avond af met een verhaal over ‘The Customer in the Day after Tomorrow’. Volgens Steven beleven we in het jaar 2016 een ‘tipping’ point: iedereen is nu digitaal en op het gebied van artificial intelligence (AI) lopen we 10 jaar voor op schema. Steven verwacht dat in de toekomst de meeste van onze beslissingen niet langer zullen zijn gebaseerd op emotie, maar op algoritmen. Alles draait straks daarom om data. Niet voor niets kopen grote tech-spelers op dit moment bedrijven die veel data over hun gebruikers bezitten. Is er in die wereld geen toekomst voor de grafische industrie? Jazeker wel, maar dan moet je het slim aanpakken. Bijvoorbeeld door je te richten op verpakkingen. Uiteindelijk gaan bedrijven zich richten op ‘segmenten van 1’: volledig op één persoon toegespitste producten en content. In die toekomst is er zeker nog plaats voor drukwerk dat daar op inspeelt.

Arjen Molendijk

molendijk(*) Arjen Molendijk is directeur van CMBO, dè kennisvereniging op het gebied van trends en technologische ontwikkelingen in de productie van communicatiemedia. CMBO is mediarelatie van Printmedianieuws.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Inspirerend VIGC congres op 5 oktober EVENEMENT - Met ruim 270 deelnemers was het eerste VIGC congres in Antwerpen vorig jaar een groot succes. Zowel over de locatie, het netwerking aspect, de catering maar zeker ook...
  2. VIGC – het congres: ‘Blijf denken als een startup’ EVENEMENT - VIGC-congres 2017: blijf denken als een startup!
 De voormalige Lamot-brouwerij in Mechelen vormde afgelopen donderdag het sfeervolle decor voor het VIGC-congres 2017. Met opnieuw een opkomst van ruim...
  3. Nieuwe reeks online najaarstrainingen VIGC BRANCHE - Zonder kennis geen innovatie. Met kennis heb je domweg meer grip op bedrijfsprocessen, technische workflows, materiaalkennis en marketing. De nieuwe reeks trainingen van het VIGC voor komend najaar...
  4. KVGO en VIGC presenteren iccMAX in online sessie PRODUCTIE INNOVATIE - Met de introductie van een lerend netwerk helpt KVGO, in samenwerking met kennisorganisatie VIGC, ondernemers om hun groeiambities te verwezenlijken op basis van innovatie. Het initiatief start...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

10 oktober 2016 door Erik van Erp Reageer

Categorie: evenement Tags: VIGC

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Xeikon met nieuw instapmodel in label inkjetsegment 23 maart 2023
  • Interpack 2023 positieve voorbode voor drupa 2024? 23 maart 2023
  • Four Pees breidt personele omvang flink uit 22 maart 2023
  • Gouden Giraffe Event Awards 22 maart 2023
  • Fujifilm brengt Uvijet HZ thermoforming inkt uit voor Acuity Prime vlakbedprinters 21 maart 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Applicatiebeheerder
  • New Business Development Manager
  • Offset Rotatiedrukker
  • Medewerker Millieudienst
  • Machine Operator
  • Commerciële ordermanager met ambitie

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Vertrouwen in de toekomst van papier
  • Gasten uit vele landen op bezoek bij Canon in Venlo 
  • CO₂ uitstoot digitaal afval wordt vaak niet ‘gezien’
  • Afval en circulariteit op Sign & Print Expo’23
  • Sign&Print Expo 2023: levendige all-round beurs

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.