• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Web-To-Print 2016: De Toekomst van Print

web-to-print-cmbo

EVENEMENT - Het W2P event 2016, georganiseerd door CMBO, GOC, KVGO en Scriptworx vond dit jaar plaats op 13 oktober bij hoofdsponsor Ricoh in ’s Hertogenbosch. Een verslag door gastauteur Roelof Janssen van Screens&Pages.

• W2P event 2016: Automatisering, klantenconnecties en nieuwe diensten

cmbo-partner-logoIn het auditorium trapte dagvoorzitter Ed Boogaard af met een korte inleiding waarin hij aangaf dat W2P breder geïnterpreteerd moet worden dan de naam aangeeft; eigenlijk gaat het om het zoeken naar ‘de toekomst van print’. Ook Ricoh trekt dit onderwerp meestal breder waarmee het in feite gaat over internet gebaseerde innovaties in de grafimedia industrie.

Toekomst voorspellen

wim-van-rooijen

Wim van Rooijen

Vervolgens gaf Wim van Rooijen van Fountainheads een overzicht van de snelle ontwikkelingen die we om ons heen zien of in de (nabije) toekomst kunnen gaan meemaken. Daarbij is een toekomstvisie natuurlijk nooit helemaal accuraat; in de film Back to the Future zijn heel rake voorspellingen gedaan (bijv. de schoen met zelfstrikkende veters) maar heeft men daar volledig gemist dat er iets zoals het Internet zou kunnen ontstaan. Van Rooijen besprak een reeks trends zoals kennis delen; Elon Musk van Tesla past dat bewust toe met soms bijzondere gevolgen (een popfestival dat wordt gerund met sustainable energy). Een tweede trend is dat fysieke zaken worden omgezet naar software en daarbij in veel gevallen (bijna) gratis worden.

Wim van Rooijen: 'Je kunt soms de trends naar je hand zetten door er actief mee aan de slag te gaan'

Break-out sessies

Dat werd verder geïllustreerd in de break-out sessies waarbij sprekers van diverse grafische bedrijven aangaven hoe zij bezig zijn met digitalisering van het bestel-, lever- en facturatieproces van hun klanten. Daarbij zijn de kernwoorden:

  • Harry Mennen van de Budelse: Veel orders van uiteenlopende omvang verwerken zonder handmatige tussenkomst; zij doen dan via hun eigen Budi systeem dat samenwerkt met Chili Publisher, Enfocus Switch en tools van Esko Graphics.
  • Mathieu Levens van Magneet Communicatie Centrum: Initiatief durven nemen om een klant te helpen met automatisering, waarbij je niet alles zelf hoeft te doen maar software bedrijven kunt inhuren. Case: gepersonaliseerde etiketten voor Famous Grouse.
  • Back-end automatisering is een noodzaak voor aanlevering van klantdata, of die nu via W2P of via e-mail of FTP binnenkomt (Frits Ruwhoff, SMG Groep). Daarbij zijn diverse fasen te onderscheiden; zij gebruiken tools zoals Enfocus Switch en het XGram MIS. Zo kun je met een kleine ICT afdeling snel nieuwe oplossingen voor klanten realiseren.
  • Neem de tijd om over je bedrijf na te denken en wees niet bang om dingen anders te doen dan anderen (Marc de Jong, DeltaBach/EasyPrint).

Ricoh

erwin-busselot

Erwin Busselot

RicohErwin Busselot van Ricoh verzorgde de afrondende presentatie, waarbij hij aangaf dat je de toekomst pas kunt inschatten als je weet wat je huidige positie is. Via diverse grafieken en cijfermateriaal gaf hij aan dat digitalisering aan de ene kant tot erosie van communicatie via het papieren medium heeft geleid. Aan de andere kant is papier zeker niet uitgerangeerd en zal er nog zeker groei zijn op het gebied van gepersonaliseerde informatie. Volgens hem komen marketeers er nu achter dat de respons op papieren boodschappen hoger is dan op digitale (vluchtige) boodschappen. Naast Direct Mail zijn er meer gebieden waar groei in zit, zoals verpakkingen maar ook wat hij noemt ‘beyond paper’ producten, waarbij hij doelt op functional / industrial printing. Volgens Frank Romano zou dat technisch gezien zelfs 40 % van het werk van grafische bedrijven kunnen gaan uitmaken.

Inkjet zal in 2018 verantwoordelijk zijn voor 50 % van de grafische productie. Zeker als het huidige probleem van beperkingen in papiersoorten opgelost zal worden. Qua snelheid is inkjet volgens Busselot in ieder geval in staat om offset te benaderen.

Voldoende tijd om te netwerken

Voldoende tijd om te netwerken

Verder zit er groei in boeken die via POD worden gemaakt omdat uitgevers nu echt af willen van voorraadproductie. Voor Ricoh is ook de markt van 3D printing van belang. Busselot illustreerde dat met een quote van een 3D print guru die aangeeft dat 3D print dezelfde impact kan hebben op de manufacturing industrie als internet op marketing en retail.

Conclusies

Dagvoorzitter Ed Boogard

Dagvoorzitter Ed Boogard

De algemene boodschap van de avond was dat het grafimedia bedrijf zich ontwikkelt als ‘connected enterprise’. Of dat nu is via WebToPrint of marketing automation of visuele producties on demand, de essentie is om te denken vanuit internet/digitale/ICT  technologie en daar de dienstverlening op te baseren, met dus uiteenlopende digitale of fysieke producten als resultaat. En dat is eigenlijk ook een algemene trend die niet specifiek geldt voor de grafimedia industrie maar alle productie en dienstverlening in Europa.

Geschreven door Roelof Janssen van Screens & Pages, gespecialiseerd in marketing automation.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. CMBO Web-to-Print Event: ‘The Future of Printing’ EVENEMENT - Donderdag 13 oktober 2016 organiseren CMBO, GOC, KVGO en Scriptworx voor de zesde keer het Web-to-Print event W2P2016, bij hoofdsponsor Ricoh Nederland in ’s-Hertogenbosch. 
Met DRUPA 2016 nog...
  2. De Toekomst van Print met Marco Aarnink EVENEMENT - Op donderdag 13 december organiseren CMBO en FESPA Nederland opnieuw hun gezamenlijke eindejaarsbijeenkomst, ditmaal onder de titel: ‘De Toekomst van Print’....
  3. DRUPA 2016 Update: innovaties voor de toekomst De beursorganisatie van Drupa 2016 belooft extra aandacht te schenken aan nieuwe ontwikkelingen en technieken voor de grafimediabranche. Maar kan de bezoeker aan Drupa 2016 dat ook verwachten?...
  4. ‘Iedereen journalist’, uitzendingen op NTR, de toekomst van print voor kranten Print was ooit de basis voor relevante inhoud opgetekend door journalisten. Zij bepaalden de dikte van aan krant aangevuld met advertenties. Anno 2013 liggen alle vormen van content zwaar onder...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

17 oktober 2016 door Peter Luit 1 Reactie

Categorie: evenement Tags: cmbo, web-to-print

Reacties

  1. Erwin Busselot zegt

    19 oktober 2016 om 22:11

    kleine correctie: ‘Inkjet zal in 2018 verantwoordelijk zijn voor 50 % van de DIGITALE PRINT productie’. DIGITAL PRINT als totaal aantal pagina’s maakt nog steeds minder dan 3% van het totaal aantal gedrukte pagina’s WW uit.

    Log in om te reageren

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Igepa Belux kondigt samenwerking aan met KOMORI en MBO groep 20 maart 2023
  • Tickets voor Ecoprint beschikbaar 20 maart 2023
  • European Carton Excellence Award open voor inzendingen 20 maart 2023
  • JWEI grootformaat snijplotter voor Lithografen in Haarlem 20 maart 2023
  • Prindustry kijkt goed terug op Sign & Print Expo 17 maart 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Applicatiebeheerder
  • New Business Development Manager
  • Offset Rotatiedrukker
  • Medewerker Millieudienst
  • Machine Operator
  • Commerciële ordermanager met ambitie

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Afval en circulariteit op Sign & Print Expo’23
  • Sign&Print Expo 2023: levendige all-round beurs
  • #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Geostick: witte raaf in zelfklevende roll2roll labeldruk
  • Roularta Media Group in 2022 14 procent meer omzet

Reacties

  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?
  • Jolanda van Drie op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?
  • Jolanda van Drie op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.