• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Kansenkanon met smartprintingsolutions.nl

PRODUCTIE INNOVATIE - Albert Noppen heeft in de afgelopen maanden een interessante reeks artikelen gepubliceerd rondom diverse ontwikkelingen buiten de reguliere printmedia ontwikkelingen. De verbinding is in de meeste gevallen print gecombineerd met slimme elektronika. Een kansenkanon van innovatieve toepassingen.

Creatieve combinatie van print en online moet je soms ver buiten je eigen klantenkring zoeken en vallen daardoor ook niet zo vaak op. Noppen is onlangs met een serie van dergelijke toepassingen begonnen. Samenvattingen vanuit een aantal artikelen.

Grammofoonplaat

Kontor Records is een muzieklabel uit Duitsland dat zich richt op Dance muziek. Zij bedachten samen met reclamebureau Ogilvy een advertentie campagne waarin een vinyl plaat via eeen smartphone app beluisterd kon worden. De mailing naar creatieve bureaus omvatte een totaal van 900 exemplaren van een vinyl plaat verpakt in een grote envelop en een bedrukt stuk karton, met daarop een platenspeler afgebeeld. Door het scannen van een QR code wordt een app geopend die de 'pick-up' arm weergeeft en in een interactieve applicatie de gebruiker de mogelijkheid biedt om de pick-up naald te verschuiven. Door op de app de 'pick-up' naald te verschuiven kunnen de tracks beluisterd worden. Het succes van de campagne was als volgt. 71% van de 900 mailings werden via de QR code geactiveerd. 42% van de gemailde personen of bedrijven bezochten de webshop van Kontor Records. In de onderstaande video is de succesvolle campagne te zien. Lees het hele verhaal en bekijk de video bij smartprintingsolutions.nl.

Ford

Hoe presenteer je als automerk belangrijke 'features' van een nieuwe model in een print advertentie. Augmented reality biedt daarvoor voldoende mogelijkheden, die ook relatief goedkoop zijn te realiseren. Een nieuw Ford model SUV werd begin dit jaar in Israël gepromoot, door de belangrijkste features in augmented reality te zetten. Het betrof het automatisch inparkeren, afstand houden tot een auto die voor je rijdt in cruise control en het creëren van bagageruimte in de auto. Het reclamebureau Saatchi & Saatchi ontwikkelde daarvoor drie printadvertenties met drie korte eenvoudige augmented reality toepassingen. Het opnemen van de online toepassing gaat eenvoudig via een QR code.

Productinformatie

Smartrac introduceert een nieuwe oplossing die bedoeld is om consumenten via een smartphone te voorzien van betrouwbare informatie over producten. De NFC tag (een soort kortafstands communicatyie technologie) geïntegreerd in een geprinte verpakking kan meer data bevatten dan gangbaar en biedt een hoog niveau aan data encryptie en authenticatie van de smartphone gekoppeld aan een beheersysteem voor digitale identiteit. 

De NFC tag leest vanaf de verpakking de authenticatie code en vertaalt dit naar een unieke digitale identiteit van een product. Merkeigenaren kunnen zodoende aan elk fysiek product een specifieke digitale identiteit toekennen, die niet gewijzigd kan worden. Op deze wijze kunnen merkeigenaren real-time inzicht houden op het product en consumenten gedrag volgen inzake het opvragen van productinformatie. De informatie opgeslagen in de NFC tag kan niet worden gewijzigd of gekopieerd. De NFC tag wordt in een verpakking, of label of anderszins aan een fysiek product gekoppeld. Zie kopafbeelding.

Nivea

Nivea experimenteert regelmatig met nieuwe advertentie concepten. Deze is alweer van een paar jaar terug, maar heeft diverse prijzen gewonnen. De advertentie appelleert aan een bekende angst bij ouders op het strand, hoe houd ik zicht op waar mijn kind op het strand is. Voorbeeld van een succesvolle print-online gecombineerde campagne.

Vanuit deze 'angst' bedacht een reclamebureau een print magazine advertentie met daarin een verstevigd polsbandje, met daarop een chip die de positie van het kind en de afstand tot de smartphone aangeeft. Het polsbandje is via een duidelijk aangegeven perforatierand af te scheuren en met een platte verbinding om de pols van het kind te plaatsen. De aangebrachte chip is een bluetooth 4.0 chip waarmee de GPS positie wordt doorgegeven. Op je smartphone installeer je een standaard app, waarmee je de gps positie kan uitlezen. Met deze bluetooth 4.0 versie kon max 30 meter overbrugd worden, bij einde bereik gaf de smartphone een signaal door dat het kind met het polsbandje zich buiten de 30 meter gaat begeven.

Inmiddels is de bluetooth technologie (versie 5) weer verder ontwikkelt en zijn er ook low energy varianten ontstaan, zodat er grotere afstanden en vooral een langere levensduur van de chip mogelijk is. In de video op smartprintingsolutions.nl wordt een kort overzicht gegeven van deze succesvolle campagne.

In de komende maanden zullen we regelmatig innovatieve voorbeelden samenvatten en de links verschaffen naar de achterliggende (gratis te lezen) artikelen.

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. Wat gaan we doen met smartprintingsolutions.nl? PRODUCTIE INNOVATIE - Op 17 november lanceren we na papiernieuws.nl een derde nieuwe website: smartprintingsolutions.nl. De titel staat in het teken van talloze innovatieve ontwikkelingen rondom de integratie van printsubstraten,...
  2. Smart printed electronics in labels en verpakkingen VERPAKKINGSMEDIA - Labels en verpakkingen zijn succesvolle grafische producten. Zowel Intergraf (de Europese federatie voor print en digitale communicatie) als Finat (de Europese brancheorganisatie voor de labelindustrie) maken melding van...
  3. Direct bestellen vanuit print PRODUCTIE INNOVATIE - Net-A-Porter is een grote E-commerce organisatie voor exclusieve mode en accessoires. Hoe ontwikkelden zij een print-to-webshop beleving?...
  4. Print zorgt voor veilige verpakking van medicijnen Geert de Vries is al vele jaren actief in de wereld van ‘beveiligd’ drukwerk. ‘Print wordt steeds belangrijker in de strijd tegen namaakproducten.’ De Vries verwacht dat verpakkingen voor medicijnen...

Albert Noppen

31 mei 2017 door Albert Noppen Reageer

Categorie: productie innovatie Tags: Ford, Kontor, nivea, smartprintingsolutions, smartrac

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

VIGC – #BOPE 2022, zoo Antwerpen

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Webwinkel Vakdagen op 29 en 30 juni aanstaande 20 mei 2022
  • Kamer van Koophandel: hogere energiekosten worden vaak niet doorberekend 20 mei 2022
  • MAKE IT ’22 Benelux trok maar liefst 300 bezoekers 20 mei 2022
  • Fujifilm met zes nieuwe printers op Fespa 20 mei 2022
  • Afbreekbare waterdichte papiercoating 19 mei 2022

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Commercieel medewerker binnendienst (junior)
  • Account / trafficmanager
  • Eindcontroleur
  • DTP-er/sign medewerker (16-32 uur)
  • Verkoper binnendienst
  • Teamleider Klant Contact Centrum

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Xeikon’s TITON print flexibele pouchverpakkingen
  • Omgaan met tegengestelde bewegingen in de branche
  • Drugs gebruikt? Bewijs het maar
  • Xeikon’s IDERA laat in huisshow’22 zien wat hij kan
  • Jaar- en kwartaalcijfers high-end printerfabrikanten

Reacties

  • Peter Luit op Speelveld digitale B1 divers verdeeld over applicaties
  • Wouter van As op Speelveld digitale B1 divers verdeeld over applicaties
  • Peter Luit op Zipcon toont de Online Print Price Index
  • Henk Gianotten op Zipcon toont de Online Print Price Index
  • Henk Gianotten op The making of the Máxima 50 jaar postzegel

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.