• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Papiertekort De Persgroep nu een feit

BEDRIJVEN - Wat al enige tijd 'in het circuit' bekend was, wordt nu ook zichtbaar voor consument. De Persgroep komt papier tekort, door te gemakzuchtig om te zijn gegaan met het wereldwijde tekort in de markt van papier voor nieuwsdruk.

Vandaag was het tekort al zichtbaar doordat de Volkskrant-bijlage Sir Edmund vandaag al werd gedrukt op ander papier en op een ander formaat. De Persgroep moet alles in het werk stellen om aan papier te komen. Het papier voor de Volkskrant-bijlage was een restpartij ergens uit Duitsland. De gevolgen gaan verder dan alleen het papier. De bijlage moet vanwege het persformaat ook elders worden gedrukt. Volgens het NOS nieuwsbericht van vandaag komt daardoor de drukkerij in Lokeren (België) geruime tijd stil komt te staan. Dit bericht is nog niet door De Persgroep bevestigd.

Hoofdredacteur vertelt halve waarheid

Philippe Remarque, hoofdredacteur van De Volkskrant, heeft dit nog niet eerder meegemaakt, zegt hij in het NOS Radio 1 Journaal. Hij zegt ook dat de Persgroep dat nog niet eerder heeft meegemaakt. Hij verklaart dat De Persgroep papier pas in april bestelt, anderen doen dat in januari. Remarque zei dat het inkoopbeleid was gericht op het drukken van de prijs, hetgeen jarenlang goed is gegaan. Maar in de internationale papiermarkt is veel meer aan de hand, al eerder besteedden we aandacht aan dit verschijnsel. De Persgroep heeft gewoon te lang gewacht met reserveringen ten gevolge van internationale tekorten. Ook printmedianieuws kreeg al eens een berichtje van een bezorgde drukker werkzaam bij De Persgroep waarin hij verklaarde dat binnenkort het papiertekort zichtbaar zou gaan worden voor de consument. Dat is dus vanaf vandaag het geval. Vorige maand publiceerden we nog een uitgebreide analyse rondom de veranderende markt in dit segment.

Persgroep kon 'slechts' 90.000 ton papier inkopen, dat is 10% minder dan nodig

Remarque buigt wat om de werkelijke redenen heen door te stellen dat de papierfabrikanten zich richten op kartonnen dozen voor de toenemende pakketpost. Maar dat is niet de werkelijke oorzaak van het tekort. Het tekort wordt eerder veroorzaakt door een dalende vraag, die al jaren gaande is. Nu de vraag weer lijkt toe te nemen, jagen alle krantenuitgevers op tijdige voorraad. Persgroep deed dat niet en dacht dat het 'wel los zou lopen'.

Het Mediahuis, uitgever o.a. De Telegraaf en NRC, zegt geen last te hebben van papiertekort omdat zij wel op tijd hebben ingekocht

Papierhandel deskundigen Vincent König (Paper2Day) en Piet Jorritsma (PaperChainManagement) waarschuwden ruim een jaar geleden al voor veranderend speelveld op de internationale markt voor 'newsprint'

Drukken in Denemarken?

De weekendbijlage van het AD en de regionale kranten worden vanaf begin mei voorlopig gedrukt in Denemarken. Een kostbare operatie. In dat land zou wel voldoende papier aanwezig zijn, maar kon alleen beschikbaar worden gesteld als aldaar gedrukt  zou worden. De redactie doet er wat lacherig over, maar er is wel degelijke de nodige paniek, grapjes als 'we hebben nog een partijtje op de kop getikt in Rusland via een bemiddelaar in Zwitserland' wordt nu nog om gelachen, maar de humor zal op den duur plaatsmaken voor serieuze gevolgen, ook voor de consument. Lees ook analyse bij de Volkskrant.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Persgroep koopt 145.000 ton papier per jaar BEDRIJVEN - Met opgeteld zo’n 145.000 ton papier per jaar is De Persgroep een van de grootste inkopers van papier in Nederland en België. ‘En niet alleen coldset, ook voor...
  2. Nieuw magazine Volkskrant vervangt vier katernen op zaterdag Onder de naam ‘Sir Edmund’ verschijnt vanaf zaterdag een nieuw magazine bij de Volkskrant. Met een bijzonder formaat: Berlinertabloid, gedrukt op de waterloze offsetpersen van De Persgroep in Lokeren. Het...
  3. Beste jaar ooit voor Persgroep Nederland Er wordt veel geklaagd over de toekomst van de gedrukte krant, maar dagbladuitgever De Persgroep maakt meer winst dan ooit. Voor de uitgever van De Volkskrant, AD, Trouw en Het...
  4. Persgroep koopt dagbladuitgever Wegener Terwijl iedereen dacht dat De Persgroep aan het onderhandelen was over de aankoop van NRC Media, slaat de uitgever van het AD en De Volkskrant zijn slag met de aankoop...

de redactie

Artikelen van 'de redactie' worden verzorgd door de een wisselende samenstelling van de redactie van printmedianieuws en/of gastauteurs.

21 april 2018 door de redactie 2 Reacties

Categorie: bedrijven

Reacties

  1. Herbert Haaij zegt

    25 april 2018 om 16:01

    Tijdens de kenis sesie met retailers, Retail Only, meldde ik het al: voor de papieren folder dreigt de beschikbaarheid van papier een probleem te worden. Ook in die markt wordt gespoken over papier tekorten. Die wellicht de komende maanden zullen toenemen. Uitwijken naar mindere kwaliteit, of juist hogere kwaliteit. Hoe we het ook wenden of keren; het gaat geld kosten. De enige uitweg lijkt te zijn dat de papierfabrikanten hun productie weer op peil brengen. Er zijn echt enkele productielijnen gesloten. Een oliestaat-achtig beleid ter verhoging van de verkoopprijs van papier. Dit ter aanvulling op de stelling van Printmedianieuws, dat laat inkopen ook een factor voor De persgroep is geweest.

    Log in om te reageren
    • Peter Luit zegt

      25 april 2018 om 16:04

      Dank voor je reactie Herbert. Er spelen zeker meer factoren mee, dan alleen tijd. Op https://www.printmedianieuws.nl/2018/03/dreigend-papiertekort-treft-krantenbranche-en-retailers/ verklaarden we al wat factoren met behulp van de deskundigheid van Vincent König (Paper2Day) en Piet Jorritsma (PaperChainManagement).

      Log in om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

“fujifilm”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws dienstencentrum
multipress
“vigc” drukwerkdeal screen
canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • All-In Verspreidingen doet drie strategische overnames 2 oktober 2023
  • Kinderboekenweek belangrijk merk voor boekensector 2 oktober 2023
  • Damen Drukkers heeft met eigen kennis capaciteit om jonge mensen op te leiden tot zelfstandig drukspecialist 2 oktober 2023
  • MKB Nederland wil betrokkenheid ondernemers bij verenigingsleven en maatschappelijke initiatieven in kaart brengen 29 september 2023
  • Verpakkingsbedrijf Elopak duurzaam onderscheiden 29 september 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2023

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2023 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Leergierige Machine-operator (m/v)
  • Junior Projectleider
  • Orderbegeleider
  • Operator / Vouwplakker
  • Machine Operator Vouwplakker
  • Productie medewerker nabewerking machinaal

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter. Kennelijk is er iets veranderd in de mogelijkheden om Twitter data te embedden op een website. We zoeken naar een oplossing.

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Xerox koopt aandelen Icahn terug: volop speculaties
  • Met HR het verschil maken in nieuwe medewerkers
  • PPWR: veredeling eco? Labelexpo’23 was er vol van
  • VIGC: Het Congres – Transform, Empower, Succeed!
  • Verslag van een studiereis van de GSOB over de grens

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.