• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Grafimedia in Cijfers 2018 – nuances door Jos Teunen

BRANCHE - De verwachtingen dat het algemene economische herstel van onze economie ook zijn vruchten zou afwerpen in de grafische is gemiddeld gezien niet uitgekomen. Dat zegt onderzoeker Jos Teunen na het verschijnen van de nieuwste editie van grafimedia in cijfers van het A&O Fonds Grafimediabranche.

• Leestijd ca. 3 minuten

Onderzoeker en samensteller van het rapport Jos Teunen

Teunen benadrukt dat er wel degelijk segmenten zijn, waarin het juist bovengemiddeld beter gaat. Maar daartegenover staat dat alle gevestigde media (dus ook radio en televisie) last hebben van alternatieve online media kanalen, op welk gebied dan ook. Dat boeken en verpakkingen en een aantal specifieke groot formaat segmenten het goed doen, doet niets af aan het gemiddeld toch nog steeds wat sombere beeld. Teunen ziet ook voor 2018 nog geen direct gemiddeld herstel. 'Het decennia lang bestaande patroon dat de branche enige maanden later dan de rest van 's lands economie een opleving ziet, bestaat dus gewoon niet meer.'

Het volledige rapport is als PDF te downloaden.

CBS cijfers

Zijn de CBS cijfers een juiste afspiegeling van de gehele branche ten opzichte van hetgeen KVGO in Nederland en Intergraf in Europa zegt? 

Teunen: 'Het KVGO doet al jaren zelfstandig geen eigen economisch onderzoek meer alleen onder de ledenbedrijven. GOC voert in opdracht van het A&O Fonds Grafimediabranche onderzoek uit naar de ontwikkelingen in de bedrijfstak. Daarnaast worden de cijfers gebaseerd op CBS, UWV en grafische bedrijfsfonden. Deze cijfers geven een beeld van de gehele branche zoals deze is ingedeeld onder de SBI-code 18, die staat voor de grafische industrie.'

Ook bij het CBS wordt het steeds moeilijker de bedrijfstak goed te segmenteren

'De branchevervaging maakt het wel lastiger om een goed beeld te schetsen maar de omzetcijfers worden door het CBS rechtstreeks overgenomen van de belastingdienst en zijn dus nog nooit zo betrouwbaar geweest.  

Aantallen bedrijven in de branche volgens CBS

Prepress

Opdrachtgever voor het onderzoek

Het is toch opvallend dat volgens de CBS gegevens nog sprake is van maar liefst 480 prepress/premedia bedrijven. Teunen: 'Dat getal moet je echt nuanceren, maar weerspiegelt wel een belangrijke verschuiving. 340 van de 480 zijn zzp’ers. De groei in het aantal zzp’ers tijdens de afgelopen economische crisisjaren werd voor een belangrijk deel ook veroorzaakt door ontslagen werknemers die zich als zelfstandig beroepsbeoefenaar bij de KvK onder prepress-activiteiten lieten inschrijven. In hoeverre hier ook een substantiële grafische economische omzet mee wordt behaald mag betwijfeld worden. Het betekent zeker niet een sterke groei van de prepress-omzet in de afgelopen jaren.'

Cijfers prepress bedrijven

Vergrijzing, kennis, kunde en opleidingen

Het is niet de eerste keer dat de branche grote problemen signaleert in de kwalitatieve capaciteit van werknemers in de branche. Hoe kijk jij daar tegenaan? Teunen: 'De vergrijzing, reorganisaties en faillisementen hebben al meteen een grote invloed binnen de bedrijfstak zelf. Tegelijkertijd zie je dat het hele MBO landschap overal en alles mag aanbieden. Enerzijds een overkill in het aanbod, maar juist op het gebied waar het wel omgaat, enorme tekorten. Onlangs werd het advies gegevens om DTP als MBO opleiding te schrappen. Wat is de exacte definitie van DTP bij reguliere MBO opleidingen (ROC's)? En dat terwijl er aan goed geschoolde prepress mensen juist wel behoefte is, net als aan drukkers. Kijk maar naar de opgetekende cijfers. Dit wordt echt een probleem.'

De van oorsprong puur grafische mbo vakscholen doceren nog slechts mondjesmaat in traditionele grafische vakken

Leren van online bedrijven

Kunnen we nog wat leren van de online bedrijven die al dan niet KVGO lid zijn en/of binnen CBS code 18 vallen? Teunen: 'Ja, daar is nog wel wat van te leren. Als je je bedenkt dat binnen een recent gedaan onderzoek binnen 600 bedrijven 80% zegt 'iets van digitaal printen' in huis te hebben, dan vraag je je toch echt af, of alle mogelijkheden worden benut. Je zou dan verwachten dat er voldoende potentie is voor groei, dus niet alleen bij de niet-KVGO online bedrijven, maar juist ook daarbinnen. Uit ons totale plaatje blijkt dat dus niet echt. En ja, we kunnen van alles noemen op het gebied van print-on-demand, textiel, behang, misschien printed electronics en noem maar op. Maar we zien daar nog onvoldoende resultaten die het gemiddelde beeld positiever zou kunnen maken.'

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. Nuances nodig in ‘Grafimedia in cijfers 2015’ Het aantal faillisementen in de branche lijkt af te nemen, van 140 in 2010 tot 75 in 2014. Een voorbode voor herstel van de branche of slechts een beetje positieve...
  2. Geen echte opvallende pieken en dalen in cijfers 2018 BRANCHE - Het vergt altijd de nodige tijd de context van alle mogelijke cijfers vanuit de branche duiding te geven. Jos Teunen, onderzoeker bij het GOC, stelde in opdracht van...
  3. Grafimedia in cijfers 2019: voorzichtig herstel FINANCIEEL - Bedrijven in de printmediabranche zagen hun omzet afgelopen jaar gemiddeld teruglopen, maar velen wisten de noodzakelijke prijsverhogingen door hogere kosten door te voeren en wisten daarmee hun resultaten...
  4. ‘Grafimedia in cijfers 2016’ toont geen positief beeld BRANCHE - 2016 mag dan wel het jaar worden genoemd van het economisch herstel, in de printmediabranche is daar in de volle breedte nog lang geen sprake van. Krimp voert...

Peter Luit

Peter Luit (1958) is sinds 1993 zelfstandig adviseur in de volledige breedte van de mediawereld. Hij schreef vele jaren voor het Grafisch Weekblad en weet op objectieve wijze de verhoudingen tussen printmedia en digitale media te positioneren.

26 juni 2018 door Peter Luit Reageer

Categorie: branche Tags: 2018, cbs, cijfers, nuances

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
partners” height= multipress “vigc” drukwerkdeal
screen canon

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Uniek kijkje in wereldwijd web2print aanbod met INKISH marathon 20 april 2021
  • Canon Insights Webinar over sterke rol print 20 april 2021
  • Mede-oprichter Charles Geschke van Adobe overleden 19 april 2021
  • Een week vol online print events 19 april 2021
  • Infosource en Keypoint Intelligence geven Canon ‘leiderschap’ op het gebied van inkjet 19 april 2021

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton” “gf”

printmediatrainingen – voorjaarsprogramma 2021

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor het eerste halfjaar van 2021 nu op onze website.

onze nieuwe vacature service (in beta)

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Backend developer
  • MultiPress application Specialist (m/v) – Limmen
  • Field Support Engineer, Netherlands
  • Projectmanager (Full time) (M/V)
  • Projectmanager (Full time) m/v
  • Offset Rotatiedrukker

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Innoveren en excelleren in de grafimedia industrie (1)
  • Flyeralarm: “Online maakte ons speelveld groter.”
  • Ook prijsverhogingen bij Kodak en hubergroup
  • Ingreep Mediahuis bij NDC kost 100 banen
  • Prijsverhogingen voor papier tussen 6 en 15 procent

Reacties

  • Henk Gianotten op KVGO en VIGC presenteren iccMAX in online sessie
  • Henk Gianotten op Marco Aarnink gaat voor de beleving
  • Germen Kroon op Inkjet jaagt vraag op naar end-to-end workflows
  • Mario Klomp op Grafimedia in cijfers 2020 toont ‘verdeeld’ jaar
  • Henk Gianotten op Marco Aarnink gaat voor de beleving

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing