• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Printmedianieuws 5 jaar: springlevend met ambities

ALGEMEEN - Deze maand bestaat printmedianieuws 5 jaar. Initiatiefnemers Erik van Erp en Peter Luit zagen voldoende mogelijkheden een titel met achtergronden uit de printmediawereld neer te zetten. Echter niet in print, maar volledig online. Precies 5 jaar geleden werd de website gelanceerd.

• Leestijd ca. 5 minuten

Erik van Erp en Peter Luit tijdens het Brievenbusreclame congres in Haarlem

Het duurde nog wel even voordat de titel echte bekendheid kreeg in de branche. In het begin was de website nog een speeltuin vol met inhoudelijke- en technische experimenten. Pas bij het begin van het vierde kwartaal van 2013, maar vooral vanaf begin 2014 tekenden zich de eerste resultaten af. De toen nog beperkte redactie had zelf eigenlijk nog geen idee hoe het zou gaan lopen. Duidelijk was wel dat de artikelen grotendeels achter de betaalmuur toegankelijk gemaakt zouden worden. In die tijd zeker geen voor de hand liggend argument om grote successen mee op te kunnen bouwen. De verwachtingen waren in aanvang dan ook niet hoog gespannen. Met een krimpende branche was het maar de vraag wie er in die tijd 90 euro ex. BTW over zou hebben voor de achtergronden bij het nieuws uit de branche. De herstellende economie heeft vooral in de laatste twee jaar gezorgd voor aanzienlijk meer abonnees.

Begin januari van dit jaar verhuisde de redactie naar de Waarderpolder in Haarlem (zie kopfoto)

Adverteerders

Al snel kwamen er verzoeken voor het plaatsen van banners. Nee, daar was niet van tevoren over nagedacht. Het kwam 'zomaar uit de lucht' vallen en er was geen enkel businessmodel voor gemaakt. Dus ook bij printmedianieuws was het volop experimenteren met het aanbod, de prijs, het onderhouden van het contact en de wijze waarop adverteerders hun eigen promotionele artikelen konden publiceren, duidelijk herkenbaar voor lezer.

Adverteerders zijn meer en meer partners geworden waarvoor printmedianieuws meerwaarde biedt in het totale marketing beleid

Redactie groter

Business & Technology Update van vorig jaar

Vooral in de eerste maanden vanaf het begin van de zomer van 2013 was het nogal volop experimenteren met vooral het redactionele model. Jan van Holten en Peter Zwetsloot schreven zo heel af en toe al mee in het eerste jaar van het bestaan van printmedianieuws. Maar het was vooral Erik van Erp die zijn vlotte pen nauwelijks kon laten rusten. Hij had er heel veel lol in, schreef scherp gecombineerd met een dosis humor en zo nu en dan een 'prikkende speld' om uitspraken te ontlokken. Pas in 2015 deden we een paar (overigens kleine) structurele stapjes om de redactie wat meer te spreiden over verschillende vakgebieden. Jan Vroegop en Alex Kunst schoven aan, maar Erik van Erp en Peter Luit bleven de basis vormen van de dagelijkse gang van zaken op de redactie. Erik als hoofd- en eindredacteur en Peter Luit (toen meer op de achtergrond) voor artikelen over onder andere productie innovatie en multimedia. Met daarnaast taken voor het technische beheer van de website, administratie en social media. Vanuit het Dienstencentrum verschenen uit de handen van Linda Gorte, Marion de Ruiter en Margreeth Colenbrander vooral artikelen die gericht waren op sociale- en juridische aspecten. Moeilijke juridische taal werd begrijpelijk gemaakt en talloze cases maakten vanaf halverwege 2015 deel uit van de redactionele formule van de titel. Margreeth Colenbrander is nog steeds actief, periodiek publiceert zij aansprekende juridische cases. Hans Baljet kwam halverwege 2016 de redactie versterken. Erik van Erp ging op 1 oktober met 'pensioen'. Peter Luit doet tegenwoordig de hoofd- en eindredactie naast de reeds bestaande taken.

Inmiddels zijn ruim 2000 artikelen gepubliceerd en daarmee vormt printmedianieuws een fraai archief over de ontwikkelingen binnen de branche over de afgelopen 5 jaar. Met 400 artikelen per jaar, verdeeld over 52 weken, worden per week gemiddeld 7,7 artikelen geschreven.

Jaarlijkse 'Business & Technology' update in samenwerking met CMBO inspirerende afsluiter van het jaar, dit jaar in november in Haarlem

Series

Eén van de belangrijkste keuzes die Erik van Erp destijds maakte, was het publiceren van series. Van zijn hand verschenen talloze 'top 5 rijtjes' over o.a. de grootste vellenbedrijven, de grootste handelshuizen, de best presterende digitale drukkers. Die gedachtelijn werd doorgezet door Peter Luit met o.a. de top 5 beste en slechtste websites uit de branche, het jaarlijkse overzicht van high-end printerfabrikanten en onlangs de series over online- en offline businessmodellen in print.

In dit najaar volgt weer onze top 5 serie high-end printerfabrikanten

Papiernieuws en smartprintingsolutions

Minder succesvol was het initiatief om met de titels papiernieuws en smartprintingsolutions (mede opgezet door Albert Noppen) te starten. De eerste viste teveel in de bestaande vijver van printmedianieuws en de tweede had eigenlijk nauwelijks bestaansrecht omdat er in die tijd nog helemaal geen sprake was van een duidelijke keten. De werkdruk stond niet in verhouding tot de uitblijvende resultaten en uiteindelijk werd besloten om artikelen vanuit deze twee vakgebieden integraal binnen printmedianieuws aan te bieden. Samen met het eind vorig jaar genomen besluit om ook meer aandacht te besteden aan 'verpakkingsmedia' en 'signprint' is de redactionele formule completer dan ooit.

Ambities

Begin dit jaar is een start gemaakt met de samenwerking met Blokboek.com onder de gemeenschappelijke naam LooQup publishing.. Marco den Engelsman en Peter Luit spraken elkaar al regelmatig in 2017 om eens van gedachten te wisselen of en hoe beide titels elkaar zouden kunnen versterken. Die samenwerking heeft inmiddels al diverse keren geresulteerd in gezamenlijke promotionele activiteiten, waarvan de promotie van PureDigital slechts één voorbeeld was. Op redactioneel gebied snuffelen beide titels at aan elkaar, maar zij blijven elk afzonderlijk bestaan, met hun daaraan gekoppelde businessmodellen. Voor het komende najaar staan nog een aantal plannen op de rit, waarover de redactie in de komende tijd mededelingen zal gaan doen. Blijf ons dus volgen......

Leuk

Bij aanvang van printmedianieuws zei Erik van Erp: 'We moeten er vooral lol in hebben, als we er dan nog wat aan over houden is dat extra leuk.' Inmiddels zijn we nu met 5 jaar ervaring heel wijzer geworden en heeft de titel een blijvende online positie in de branche. Leuk is het nog altijd, met een enthousiast redactieteam hopen wij u, adverteerders en lezers, dagelijks van relevante content te mogen voorzien. Veel dank voor het vertrouwen en wij hopen samen met u de komende vijf jaar met vertrouwen tegemoet te mogen zien.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Succesvolle gratis periode voor printmedianieuws.nl De afgelopen twee weken waren de artikelen van printmedianieuws gratis vanwege ons eenjarige bestaan. Met als doel aan de lezers een indruk te geven hetgeen wij dagelijks aan het nieuws...
  2. Naam verandert naar ‘printmedianieuws.nl’ Printmediatafel.nl verdwijnt nog deze week als 'test' merknaam voor relevant nieuws uit de printmediabranche, een initiatief waar Erik van Erp en Peter Luit onlangs mee startten. 'Printmedianieuws' wordt door een...
  3. Crossmediale ambities voor 2014? Uw verhaal op printmedianieuws.nl Crossmedia blijft het 'toverwoord' voor de inzet van nieuwe media kanalen. Uitgevers experimenteren volop met digitale varianten van kranten en tijdschriften. Kijken drukkerijen toe? Of zijn er ook kansen? Vertel...
  4. Weekendopinie: Printmedianieuws 2 jaar naast Graficus Wat vinden wij in onze eigen opinie van onszelf? Toch kunnen we die vraag beter aan u stellen, onze trouwe abonnees, onze partners, de nieuwsbrieflezers en de toevallige bezoekers op...

de redactie

Artikelen van 'de redactie' worden verzorgd door de een wisselende samenstelling van de redactie van printmedianieuws en/of gastauteurs.

5 juli 2018 door de redactie Reageer

Categorie: algemeen Tags: 5 jaar, printmedianieuws

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw bestuursteam voor VKGO 24 maart 2023
  • Xeikon met nieuw instapmodel in label inkjetsegment 23 maart 2023
  • Interpack 2023 positieve voorbode voor drupa 2024? 23 maart 2023
  • Four Pees breidt personele omvang flink uit 22 maart 2023
  • Gouden Giraffe Event Awards 22 maart 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Applicatiebeheerder
  • New Business Development Manager
  • Offset Rotatiedrukker
  • Medewerker Millieudienst
  • Machine Operator
  • Commerciële ordermanager met ambitie

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • UPM vermindert papierproductie grafisch en kranten
  • Vertrouwen in de toekomst van papier
  • Gasten uit vele landen op bezoek bij Canon in Venlo 
  • CO₂ uitstoot digitaal afval wordt vaak niet ‘gezien’
  • Afval en circulariteit op Sign & Print Expo’23

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.